Performancing Metrics

رونق کشت گل محمدی در ورامین | اتاق خبر
کد خبر: 342497
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 23:07
شهرستان ورامین به همت کشاورزان سخت‌کوش خود به یکی از مراکز کشت گل محمدی و تولید گلاب تبدیل‌شده و هم‌اکنون این شهرستان در تولید گیاهان و روغن دارویی و عرقیات گیاهی به موفقیت رسیده است.

اتاق خبر: سید محمدحسن محمودی: بسیاری از مردم ایران، شهرستان ورامین را با برخی از محصولات کشاورزی معروفش می‌شناسند و این شهرستان نقش مهمی در تأمین سبد غذایی مردم استان تهران ایفا می کند.

اگرچه شهرستان ورامین در تولید برخی محصولات نظیر صیفی‌جات و غلات در کشور زبانزد است اما امروز این شهرستان در حوزه کشاورزی از حالت تک‌بعدی خارج‌شده و به کشت محصولات متنوع دیگر مبادرت ورزیده است.

کشاورزان سخت‌کوش ورامینی با درک شرایط و جغرافیای منطقه، توانسته‌اند در حوزه‌هایی نظیر تولید گلاب، زعفران، عرقیات و داروهای گیاهی، پسته و برخی دیگر از محصولات ورود کرده و به موفقیت‌های خوبی برسند.

تولید ۱۵۰۰ لیتر گلاب از زمین‌های ورامین

کشت و پرورش گل محمدی طی سال‌های اخیر در شهرستان ورامین رونق پیداکرده و روستای محمدآباد عرب‌ها در این شهرستان به مرکزی برای تولید گلاب تبدیل‌شده است.

به عقیده کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی، شهرستان ورامین دارای محیطی مستعد برای کشت و پرورش گل محمدی و تولید گلاب و عرقیات گیاهی در کشور محسوب می‌شود.

شهرستانی که در تولید گلاب استعداد فراوانی دارد

اگرچه کشت گل محمدی در ورامین در اول راه است و هنوز ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیار بیشتری در این حوزه وجود دارد، اما این شهرستان با زیر کشت بردن یک هکتار از اراضی قابل‌کشت خود، تواسته بیش از هزار و ۵۰۰ لیتر گلاب تولید و روانه بازار کند.

هرساله در فصل گلاب‌گیری، روستای محمدآباد عرب‌ها به مرکزی برای حضور مشتاقان و علاقه‌مندان به این مراسم تبدیل می‌شود و این امر می‌تواند نشان‌دهنده ظرفیت‌های کم‌نظیر کشاورزی در این منطقه باشد.

برخی خبرهای امیدوار کننده نیز از تولید ۵۰ نوع عرقیات گیاهی و ده ها نوع روغن در ورامین حکایت دارد که دورنمای خوبی از آینده کشت این محصولات می دهد.

کشت گل محمدی با آب‌وهوا و محیط جغرافیایی ورامین مطابقت دارد

حسن احمدی کارشناس حوزه کشاورزی با اشاره به ظرفیت های موجود شهرستان ورامین در بخش کشاورزی و اقتصادی اظهار داشت: زمین‌های شهرستان ورامین دارای استعداد و ظرفیت بسیار بالایی برای کشت و پرورش انواع محصولات کشاورزی است.

وی افزود: در سال‌های دور، کشاورزان ورامینی به تولید برخی محصولات مهم کشاورزی نظیر گندم و جو و... می‌پرداختند اما امروز شاهد ورود فعالان این حوزه به تولید محصولاتی نظیر گلاب، زعفران و پسته هستیم.

احمدی، آب و هوای ورامین را مستعد کشت برخی محصولات مهم دانست و ادامه داد: آب‌وهوا و ویژگی‌های جغرافیایی شهرستان ورامین برای کشت برخی محصولات مستعد است و باید با بررسی ویژگی‌های موجود، کشت این محصولات موردتوجه کشاورزان قرار بگیرد.

وی بیان داشت: کشت گل محمدی با ویژگی‌های آب و هوایی ورامین مطابقت دارد و کشاورزان بیشتری می‌توانند در این عرصه سرمایه‌گذاری کرده و علاوه بر سودآوری برای خود، به رونق و رشد اقتصادی منطقه کمک کنند.

احمدی با اشاره به ورود کشاورزان ورامینی در تولید عرقیات و گیاهان دارویی ادامه داد: خوشبختانه شهرستان ورامین طی سال‌های اخیر در حوزه تولید عرقیات و روغن‌های دارویی نیز فعال‌شده است که این امر نیز می‌تواند به‌عنوان نقطه عطفی در رشد اقتصادی منطقه تلقی شود.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بیان داشت: توجه به ظرفیت‌های حوزه کشاورزی شهرستان ورامین می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد منطقه و استان تهران مؤثر باشد.

احمدی با اشاره به دستاوردهای توجه به کشت گل محمدی در اراضی قابل کشت ورامین تأکید کرد: توجه جدی‌تر به توسعه کشت گل محمدی می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی برای افراد و جوانان جویای کار بیشتری را فراهم آورد.

یک هکتار از اراضی ورامین زیر کشت گل محمدی رفته است

محمدحسین تاجیک رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز در این زمینه با اشاره به کشت گل محمدی در این شهرستان اظهار داشت: ویژگی‌های جغرافیایی شهرستان ورامین برای کشت محصولاتی نظیر گل محمدی و تولید گلاب بسیار مناسب است.

وی با تأکید بر حمایت جهاد کشاورزی از کشاورزان شهرستان ورامین برای کشت محصولاتی منطبق با شرائط منطقه، افزود: مجموعه جهاد کشاورزی از گسترش کشت محصولاتی که با ویژگی‌ها و محیط جغرافیایی منطقه مطابقت دارد، حمایت می‌کند.

تاجیک با اشاره به تولید گلاب توسط کشاورزان ورامینی ادامه داد: حدود یک هکتار از اراضی قابل‌کشت شهرستان ورامین زیر کشت گل محمدی رفته و بر اساس آمارها، حدود هزار و ۵۰۰ لیتر گلاب در  این اراضی تولید می‌شود.

به هر ترتیب توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی شهرستان ورامین می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد و در این میان گسترش کشت گل محمدی و تولید گلاب می‌تواند علاوه بر ارزش‌افزوده برای کشاورزان و فعالان این حوزه، زمینه توسعه و رشد اقتصادی ورامین و استان تهران را فراهم آورد.

در این میان ارائه مشوق‌های لازم و آموزش و ترغیب کشاورزان برای کشت هر چه بیشتر محصولاتی نظیر گل محمدی می‌تواند زمینه ساز استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت های کشاورزی شهرستان ورامین باشد، موضوعی که باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان و فعالان این حوزه قرار گیرد.

منبع:مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید