Performancing Metrics

توریسم و ارتقای سطح زندگی افراد بومی | اتاق خبر
کد خبر: 342832
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1395 - 09:50
امین دمیر
پس از جنگ جهانی دوم بشر تمایل به سیاحت در اقصی نقاط دنیا را پیدا کرد این تمایل تا جایی ادامه یافت که اکنون توریسم به یک صنعت مهم با تبعات گسترده سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تبدیل شده است.

اتاق خبر: کلمه توریسم نخستین بار در قرن 19 به کار رفت اما کاربرد آن به شکل کنونی و با این ابعاد تأثیر گذار در زمینه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در قرن 20 آغاز شد.

از تأثیرات مهم این صنعت می توان به داد و ستد فرهنگی و تحولات سیاسی اشاره کرد. این تأثیرات می توانند در ابعاد گوناگون یک کشور موثر بوده و در بسیاری از زمینه ها تغییر ایجاد کند تاجایی که می توان گفت دولتمردان اهداف ، انگیزه ها و روابط  سیاسی خود را بر اساس این صنعت برنامه ریزی می کنند. حتی برای سهولت سیاحت گردشگران به چاره های گوناگون می اندیشند و روابط دوستانه خود را به حدی گسترش می دهند که برخی از شهروندان می توانند تنها با داشتن شناسنامه ویزای سفر به کشور مورد نظر خود را دریافت کنند. مسلم است که علت این توجه سیاستمداران به گردشگری به علت تأثیرات فرهنگی آن نیست بلکه به تبعات اقتصادی آن باز می گردد که می توان تأثیر آن را در سطح جامعه نیز مشاهده کرد.

سیر تحول گردشگری 

پس از جنگ جهانی دوم بشر تمایل به سیاحت در اقصی نقاط دنیا را پیدا کرد این تمایل به حدی افزایش یافت که اکنون توریسم به یک صنعت مهم با تبعات گسترده سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تبدیل شده است.

در این میان، این صنعت نه تنها به سود کشورهای پیشرفته بلکه به سود کشورهای جهان سومی نیز است چراکه تکیه این صنعت به جای تکنولوژی بیشتر بر نیروی انسانی است و چنین کشورهایی می توانند با تعداد زیاد نیروی انسانی ضعف خود را در موارد دیگر بپوشانند و کمبود های مالی خود را جبران کنند.

در نیمه دوم قرن 20 این صنعت به سرعت رشد کرد و گسترش یافت بدان حد که در حال حاضر در اقتصاد جهانی  ایفاگر نقش مهمی است. در سال های آخر قرن 20 میزان گردشگران خارجی به شکل قابل توجهی افزایش یافت.

بنابر آمار در سال  1988 حدود 394میلیون و 988هزار گردشگر سفر کردند که این تعداد مسافر در آمدی بالغ بر 204 میلیارد  سود برای این صنعت داشتند و در سال 2001  صنعت گردشگری با 692 میلیون مسافر توانست 463 میلیارد گردشگر مالی در سطح دنیا داشته باشد.

ارتقا سطح زندگی

با توجه به سود دهی این حوزه  سرمایه گذاری در مناطقی که احتمال حضور گردشگران وجود دارد نیز افزایش می یابد و این اقدامات تبعاتی را به دنبال خواهد داشت که جدا از ایجاد تغییر در سیمای مناطق دور افتاده سطح زندگی آنان را نیز ارتقا خواهد داد و واضح است که سرمایه گذاران برای جذب گردشگران بر روی زیر ساخت ها تمرکز خواهند کرد و این زیرساخت ها شامل راه سازی، آب آشامیدنی، برق، وسایل ارتباطی، تأمین اقامتگاه و تفریحات می شود. در واقع می توان گفت این تحولات برای روستانشینان اتفاق بزرگی محسوب می شود چراکه در نهایت برای آن ها اشتغال زایی نیز در پی خواهد داشت و سرمایه گذاران این حوزه از نیروی انسانی موجود در همان منطقه استفاده خواهند کرد.   

کارشناس مسائل گردشگری

منبع: turizgazetesi / ترجمه: اتاق خبر

 

94104ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید