Performancing Metrics

روش شرکت‌های تجهیزاتی تغییر کند | اتاق خبر
کد خبر: 342861
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 05:43
وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم افزایش کیفیت شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی گفت: در پسابرجام به دنبال همکاری با شرکای خارجی باشید و حتما نگاهتان به صادرات باشد.

به گزارش اتاق خبر، دکتر سیدحسن هاشمی در نوزدهمین نمایشگاه ایران هلث با بیان اینکه باید در مراکز درمانی ما بهترین خدمات را با آخرین فناوری و تکنولوژی ارائه کنیم، گفت: در این زمینه اگر نیاز به تجهیزات مصرفی باشد، باید بهترین نوع آن را برای هموطنان‌مان استفاده کنیم.

 وی با اشاره به لزوم تلاش بخش خصوصی برای اینکه بتوانیم در حوزه فناوری به امکانی دست یابیم که به خارج از کشور کمتر وابسته باشیم، افزود: علی‌رغم این تلاش‌ها میزان واردات ما در حوزه تجهیزات پزشکی دو برابر تولیدمان است. به طوری که 1500 شرکت وارداتی در این حوزه داریم که البته برخی از آنها فقط اسم‌شان شرکت است و در واقع محتوایی که تولید می‌کنند، ممکن است استانداردهای داخلی را نداشته باشد.

 وزیر بهداشت از فعالیت 400 شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در کشور خبر داد و گفت: حال اگر بخواهیم تعداد تولیدکنندگانی را که در این حوزه موفق هستند و در صادرات هم نقش دارند در نظر بگیریم، به 80 کمپانی ختم می‌شود، بنابراین باید در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود تا تجهیزات پزشکی را در داخل کشور تولید کنیم، چراکه بازار خوب و تضمین شده‌ای در این حوزه وجود دارد و حداقل 570 بیمارستان دولتی کشور به استفاده از برندهای داخلی علاقه‌مند هستند.

 هاشمی با بیان اینکه باید نقطه‌ای مشترک میان وزارت بهداشت به عنوان ضامن سلامت مردم، تولیدکنندگان، واردکنندگان و جامعه پزشکی وجود داشته باشد، گفت: آن نقطه مشترک این است که همواره به سلامت مردم فکر کنیم. زمانی که از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم باید به آن باور داشته باشیم و چیزی را که باور نداریم، به زبان نیاوریم. باور هم باید در عمل ظهور و بروز داشته باشد.

 وی تصریح کرد: آنچه که مانع حمایت کامل از تولیدات داخل می‌شود، این است که کیفیت آنها مناسب نباشد، چراکه وظیفه ما قبل از حمایت از محصولات داخلی حفظ سلامت مردم است و ما امین مردم هستیم؛ به طوری که سلامت مردم بعد از خدا در دست ما قرار دارد.

 وزیر بهداشت با بیان اینکه بنابراین باید از بهترین تجهیزات پزشکی اعم از تشخیصی و درمانی استفاده کنیم، گفت: تاکید می‌کنم چه در حوزه دارو و چه در بخش تجهیزات پزشکی انتظار مردم از ما این است که اگر دچار بیماری شدند، از وسایلی استفاده کنیم که سلامت آنها را هرچه سریع‌تر بازگرداند. طبیعی است که در این صورت کار برای شرکت‌های تجهیزاتی و تولیدکنندگان دارو در ایران دشوارتر است، چراکه وقتی آنها را با صنعت مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که در صنعت می‌شود اغماض داشت اما در موضوع سلامت نه؛ زیرا گاهی حیات انسان‌ها بسته به این است که از چه تجهیزاتی بهره‌مند شوند.

 هاشمی با بیان اینکه امیدواریم در سال‌های آینده در سایه قوانینی که وجود دارد، اقدامات عمیق‌تری در این حوزه صورت گیرد، ادامه داد: انتظار ما از واردکنندگان حوزه تجهیزات پزشکی این است که در مناقصه‌های وزارت بهداشت حضور جدی داشته باشند و تقریبا سال‌های پیش از آغاز کار دولت یازدهم و بویژه سال‌های تحریم‌ها را فراموش کنند. براین اساس آنها با یک رقابت سالم و شفاف تمام مناقصات را شرکت کنند، البته وزارت بهداشت فرصت را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که قیمت کمتری طلب کنند و در عین حال از سلامت کامل نیز برخوردار باشند.

 وی با اشاره به موفقیت‌های طرح تحول نظام سلامت در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: البته کار ما در این حوزه ناقص است؛ چراکه با عقب‌ماندگی در پرداخت مطالبات شرکت‌ها از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی مواجه هستیم که این موضوع ناشی از تاخیر پرداخت بیمه‌هاست و علی‌رغم قولی که دولت داده، فاصله میان خرید و تصفیه حساب طولانی شده و چرخه تولید را دچار مشکل کرده است.

 وزیر بهداشت ادامه داد: براین اساس امیدواریم هرچه سریع‌تر اقدامی عملی جهت رفع مشکل تامین اعتبار بیمه‌ها و پرداخت مطالبات ما صورت گیرد و از این شرایط رهایی یابیم. ما مدعی هستیم که تا سال 96 می‌توان با همان اعتباری که برای طرح تحول نظام سلامت در سال‌های 92 پیش‌بینی شده و علی‌رغم تورم، کار را ادامه دهیم. متاسفانه هر یک از شرکای ما برای شانه خالی کردن از بار مسوولیتی که از روز اول در طرح تحول سلامت قبول کردند، تلاش می‌کنند تا توپ را در زمین دیگری بیندازند. در صورتی که اگر طبق طرح تحول نظام سلامت پیش می‌رفتیم، شرایط مناسب بود.

 هاشمی ادامه داد: در آن زمان دو اتفاق افتاد اول اینکه قیمت نفت به یک سوم کاهش یافت و به همین دلیل بخشی از منابع ما در سال‌های 94 و پایان 93 محقق نشد. در حالی که ما طرح را آغاز کرده بودیم و قابل توقف نبود، چراکه ما متعهد شده و به مردم ارائه خدمت کرده بودیم. بحث دوم موضوع بیمه‌ها بود، براساس برنامه‌ریزی طرح تحول سلامت، ما پیشنهاد دادیم که 4 تا 5 دهک اول یعنی فقرا و کسانی که تمکن مالی ندارند، به طور رایگان تحت پوشش بیمه قرار گیرند، اما در اجرا دوستان این موضوع را گسترش دادند و جمعیت 4 میلیون نفری به 11 میلیون نفر افزایش یافت.

 وی افزود: این هزینه در طرح پیش‌بینی نشده بود و به همین دلیل یک خدمت جدیدی بود که باید اعتباراتش هم دیده می‌شد و اعتبار مورد نیاز این کار 2000 میلیارد در هر سال پیش‌بینی شده است. در عین حال در طرح تحول پیشنهاد شده بود که دفترچه‌های بیمه برای چهار تا پنج میلیون نفر آن هم در حوزه خدمات بستری باشد، اما دیدیم که این دفترچه‌ها همه خدمات را اعم از بستری و سرپایی در بر گرفت و سرانه 16 هزار تومان به 34 هزار تومان رسید. به طوری که ارزش این دفترچه از دفترچه روستایی نیز بیشتر شد و ریزش را در برخی از صندوق‌های بیمه شاهد بودیم. بنابراین ما معتقدیم با همان اعتباری که در گذشته پیشنهاد کردیم و در هیات وزیران تصویب شده، می‌توان طرح را ادامه داد و تمام ارائه کنندگان خدمت، وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهند، مشروط بر اینکه به موقع بتوانند مطالبات‌شان را دریافت کنند.

 وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: من به عنوان مسوول حوزه سلامت 110 هزار نفر پرسنل دارم که حقوق‌شان را دولت نمی‌دهد و باید از درآمدهای اختصاصی‌مان حقوق آنها را پرداخت کنیم؛ یعنی ما خدمت ارائه می‌کنیم. بیمه خدمات را خریداری می‌کند و وقتی که بیمه پول ما را داد، می‌توانیم حقوق پرسنل را پرداخت کنیم. بنابراین مشکل جدی است و امیدواریم هرچه زودتر بتوان راه چاره‌ای برایش اندیشید. البته در این زمینه پیشنهاد ما این است که یک بانک یا شرکت خصوصی به عنوان واسطه میان ارائه‌کننده و خریدار خدمت قرار گیرد که این کار را با سازمان تامین اجتماعی انجام دادیم و شرایطمان مناسب است. بنابراین اگر این اتفاق در بیمه سلامت ایرانیان نیز بیفتد، تاخیرها به سرعت برطرف می‌شوند.

 هاشمی همچنین گفت: امیدوارم در حوزه تجهیزاتی نیز تحول جدی رخ دهد و ارتباطات شخصی دیجیتال شوند و از سلیقه‌پردازی‌ها پیشگیری شود. بنابراین امیدواریم جراحی خوبی در این حوزه صورت گیرد چراکه شرکت‌ها گرفتاری‌های زیادی دارند و تنگ‌نظری‌هایی نیز در این حوزه وجود دارد.

 وزیر بهداشت ادامه داد: فکر می‌کنم در پسابرجام باید روش شرکت‌های تجهیزاتی هم تغییر کند و به دنبال همکاری با شرکای خارجی باشند و حتما به صادرات فکر کنند؛ چراکه اگر بتوانیم در این دوره صنعت‌مان را به نوعی بازسازی کنیم که هدف اول آن صادرات باشد، کمک بزرگی به کشور کرده‌ایم و در عین حال کیفیت نیز بالا می‌رود و فناوری و نوسازی نیز وارد کشور شده و ثروت ایجاد می‌کند که این همان اقتصاد درون‌زای مقاومتی است.

منبع: ایسنا

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید