Performancing Metrics

درآمد زایی «ماراتن کویر» در اقتصاد ایران | اتاق خبر
کد خبر: 346364
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1395 - 16:31
گردشگری کرمان به سرعت در حال پیشرفت است. برگزاری مسابقاتی همچون اولتراماراتن یا ابرماراتن و جشنواره گردشگری و صنایع‌دستی موجب شده تا استان کرمان به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب در میان گردشگران جهانی مطرح شود.

 

به گزارش اتاق خبر، اکنون سفر گردشگران خارجی به این استان بسیار بیش از گذشته شده است. یکی از نکات مثبتی که برگزاری مسابقاتی مانند ابرماراتن در کویر کرمان داشت، از میان بردن تبلیغات منفی علیه ایران و به ویژه استان کرمان بوده است. امنیت و آرامش خاطری که ۳۵ دونده از ۱۰ کشور جهان در کرمان احساس کردند از طریق شبکه‌های اجتماعی به هواداران آنها منتقل شده است. سفر به دل کویر و اقامت در چادر بی‌آنکه کوچکترین آسیبی به گردشگران خارجی وارد شود و یا کمترین خطری از جانب آنها احساس شود موجب شد تا تصویری مثبت و امن از ایران و استان کرمان در ذهن گردشگران جهان جای گیرد.


امنیت کویر کرمان
به عقیده مسئولان گردشگری فرهنگ‌سازی، آموزش و تبلیغات مثبت از نیازهای اصلی گردشگری کشور هستند. بسیاری از کشورهای فعال و توسعه‌یافته در حوزه گردشگری آموزش‌های مرتبط با گردشگری را از مدارس آغاز کرده‌اند چراکه نیروی انسانی نقش کلیدی در این صنعت دارد.
مهدی سیاوشی رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان می‌گوید: یکی از رخدادهای خوب گردشگری در استان کرمان «اولتراماراتن» یا «ابرماراتن کویر» بود که اردیبهشت امسال در استان کرمان برگزار شد. در این ماراتن ۳۵ نفر از بزرگترین دوندگان دنیا از ۱۰ کشور مانند ایتالیا، کانادا، نروژ، آلمان، مراکش و لبنان حضور داشتند و ۷ روز در کویر کرمان دویدند. درجه حرارت یکی از روزها ۶۰ درجه بالای صفر بود و روزانه حداقل ۳۵ کیلومتر می‌دویدند که در مجموع ۲۵۰ کیلومتر دویدند.
او اضافه می‌کند: از دیگر رویدادهای گردشگری کرمان برگزاری جشنواره گردشگری، صنایع‌دستی و فرهنگ بومی کرمان بود که از ۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت برگزار شده و مجموعه صنایع‌دستی استان کرمان، دفاتر، آژانس‌ها و صنایع‌دستی و فرهنگ‌های بومی استان کرمان در این جشنواره به معرض نمایش درآمد. این نخستین جشنواره گردشگری، صنایع‌دستی و فرهنگ بومی کرمان بود که در تقویم ثبت‌شده و پس از این هرسال برگزار خواهد شد.
سیاوشی عنوان می‌کند: ماراتن تاثیر بسیاری بر گردشگری استان و پاک کردن ذهن گردشگران خارجی از تبلیغات منفی علیه ایران داشت چراکه برگزاری این ماراتن در دل کویر نشانگر امنیت کشور بود، ۳۵ نفر گردشگر خارجی توانستند به مدت ۷ روز بدون اینکه آسیبی متوجه آنها شوند، بدوند و با امنیت خاطر و سلامت کامل به کشور خود بازگردند. سیاوشی اظهار می‌کند: در میان گردشگران خارجی تصویر منفی از ایران ایجاد شده بنابراین خنثی‌سازی تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی بر ضد ایران نیازمند تبلیغات مثبت از سوی نهادهای ایرانی است. یکی از مواردی که به توسعه گردشگری در کشور کمک می‌کند تدریس گردشگری در مدارس است. بسیاری از کشورهایی که در این صنعت پیشرفت کرده‌اند بحث گردشگری را در مدارس تدریس می‌کنند. اکنون در ایران عزم ملی برای توسعه گردشگری وجود دارد، اگر بتوان در جامعه نیز این عزم را گسترش داد بسیار به توسعه گردشگری کمک می‌کند. سیاوشی اظهار می‌کند: به طور حتم این ماراتن تاثیر بسیار مثبتی بر گردشگری استان کرمان و کشور خواهد گذاشت.

 
درآمدزایی کلوت مانند صادرات نفت
به گفته کارشناسان، استان کرمان دارای ظرفیت‌های بسیاری در صنعت گردشگری است، به طوری که اگر تنها از ظرفیت کویر کلوت این استان به درستی استفاده شده و روی آن سرمایه‌گذاری شود می‌توان به میزان صادرات نفت از آن درآمد کسب کرد!
شروان شعاعی، کارشناس گردشگری به صمت می‌گوید: خوشبختانه استاندار کرمان توجه ویژه‌ای به گردشگری این استان دارد. او می‌افزاید: گردشگری کرمان پس از برگزاری ابرماراتن و جشنواره صنایع‌دستی این استان رونق یافته است و در مجموع گردشگران خارجی بسیاری نسبت به گذشته به استان کرمان سفر می‌کنند. شعاعی عنوان می‌کند: تنها با کلوت کرمان می‌توان مانند صادرات نفت کشور درآمدزایی کرد. این شهر ظرفیت‌های بسیاری در صنعت گردشگری داراست، به نظر می‌رسد درآمدزایی از صنعت گردشگری چندان دغدغه دولتمردان به شمار نمی‌رود. به نظر می‌رسد برخی به سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری در ایران علاقه‌مند نیستند. متاسفانه برخی ضعف‌ها و تنگ‌نظری‌ها در صنعت گردشگری وجود دارند. فرهنگ‌سازی باید به حدی قوی باشد و فرهنگ به گونه‌ای در میان آحاد جامعه نهادینه شده باشد که با مشاهده فرهنگ‌های بیگانه تغییر نکند. این کارشناس گردشگری در ادامه می‌گوید: من معتقدم درهای گردشگری کشور باید به روی دنیا گشوده شود، هرچند این امر نیاز به توسعه و تکمیل زیرساخت‌های مورد نظر دارد. زیرساخت‌های فرهنگی، زیرساخت‌های حمل‌ونقل، امکانات رفاهی و تمامی زیرساخت‌های ضروری در صنعت گردشگری باید توسعه یابند. او می‌افزاید: باید فرهنگ گردشگرپذیری و پذیرایی از گردشگری در جامعه نهادینه شود. به جز باغ شازده ماهان و کویر کلوت استان کرمان کوه‌های بسیار بکری دارد، قله هزار و قله کوشاه از قله‌های مناسبی برای کوهنوردی هستند.
شعاعی اظهار می‌کند: میمند از روستاهای صخره‌ای کشور است که مردم در آن زندگی می‌کنند. دره راین از کوهستان شیفر عبور می‌کند و در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. ارگ بم نیز در استان کرمان واقع شده است.
او می‌افزاید: با وجود جاذبه‌های گردشگری بسیاری که در استان کرمان وجود دارند، گردشگری این استان تنها به واسطه وجود باغ شازده ماهان و ارگ بم شناخته شده است. متاسفانه چه در گردشگری خارجی و چه در گردشگری داخلی تنها چند استان محدود کشور مطرح هستند و همگان اصفهان و شیراز را به عنوان مقاصد گردشگری مناسب ایران می‌شناسند.
شعاعی عنوان می‌کند: از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری برخی از استان‌های کشور در صنعت گردشگری به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود. این در حالی است که از اماکن گردشگری و جاذبه‌های برخی از استان‌های معروف کشور بیش از حد ظرفیت و تحمل آنها استفاده می‌شود! برخی از فعالان گردشگری شیراز عنوان می‌کنند که گاهی به ناچار بسیاری از گردشگران این استان را نمی‌پذیرند چراکه امکان‌پذیرایی از آنها را ندارند.
او درباره راهکارهای توسعه و بهبود گردشگری در استان کرمان اظهار می‌کند: باید برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی در صنعت گردشگری در نظر گرفت. با وجود تمام اقداماتی که در جهت بهبود گردشگری استان کرمان انجام شده، متاسفانه نقشه گردشگری مناسبی پیش روی ما نیست.
شعاعی می‌افزاید: گردشگری استان کرمان مانند بسیاری از دیگر استان‌های کشور در دست گروهی است که گاهی تنها در اندیشه کسب سود هستند و برنامه‌ای برای درآمدزایی بلندمدت استان ندارند. این در حالی است که استان کرمان باید برنامه‌ریزی مخصوص استان خود را داشته باشد و این برنامه نباید ملی باشد، چراکه هر استانی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است.
او اضافه می‌کند: برای هر استانی با همکاری نهادهای دولتی، بخش خصوصی، انجمن‌های مردم‌نهاد و جامعه محلی باید برنامه‌ای منحصر به فرد در نظر گرفته شود.


در پایان
استان کرمان دارای جاذبه‌های منحصر به فرد بسیاری است. روستای صخره‌ای میمند، دره راین، ارگ بم و بسیاری از دیگر جاذبه‌های گردشگری این استان در جهان مطرح شده‌اند اما از سوی ایرانیان، مسئولان و بخش خصوصی چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند. اگر بخش خصوصی، نهادهای دولتی، جامعه محلی و انجمن‌های مردم نهاد دست در دست یکدیگر به برنامه‌ریزی و فعالیت‌های مناسب در جهت ارتقای زیرساخت‌های گردشگری استان کرمان بپردازند می‌توان به آینده این استان امیدوار بود. استان کرمان مورد توجه گردشگران بسیاری از سراسر دنیا قرار گرفته که اگر برنامه‌ریزی‌های لازم انجام نشود سفر گردشگران خارجی به این استان مقطعی و موقتی خواهد بود. جاذبه‌های گردشگری استان کرمان اگر نه به اندازه درآمد فروش نفت؛ به اندازه استان‌های گردشگرپذیر دیگر می‌تواند درآمدزایی کرده و سهمی در اقتصاد این استان داشته باشد.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید