Performancing Metrics

فرمانده سابق نیروی دریایی انگلیس خواستار محاصره سواحل لیبی شد | اتاق خبر
کد خبر: 346521
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395 - 03:37
لرد«آلن وست» فرمانده سابق نیروی دریایی انگلیس خواستار محاصره ساحل لیبی به منظور توقف عملیات قاچاق انسان به اروپا شد.

اتاق خبر - به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز انگلیس، ناخدا یکم سابق و فرمانده نیروی دریایی ارتش انگلیس گفت، محاصره ساحل لیبی به 10 ناوچه نیروی دریایی و ناوشکن، بالگرد، هواپیماهای بدون سرنشین و توان اطلاعاتی و نظارتی نیاز دارد.

وست در مصاحبه با اسکای نیوز گفت طرح «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس برای اعزام یک ناوجنگی به آبهای منتهی به سواحل لیبی بهترین راهکار نیست.
وی افزود: در نهایت متوجه خواهیم شد که اعزام کشتی ها به دریای مدیترانه برای انتقال پناهجویان قبل از غرق شدن آنها ایده خوبی نیست زیرا این وضعیت درواقع اوضاع را وخیم تر خواهد کرد.
وی افزود: قاچاقچیان انسان در جنوب نیجریه به افراد می گویند دو هزاردلار به ما بدهید و ما شما را به منطقه صحرا می رسانیم، سوار قایق می کنیم و شماره تلفن گارد ساحلی ایتالیا را نیز در اختیارتان قرار می دهیم. در آنجا با یک کشتی انگلیسی به اروپا انتقال خواهید یافت.
این مقام انگلیسی که هم اکنون عضو مجلس اعیان است، افزود: این اقدام باید ماه ها قبل با توافق مقامات دولت لیبی انجام می شد. ما باید با پرداخت مبالغی هنگفت موقعیتی را با نظارت سازمان ملل متحد و همکاری سازمان های مردم نهاد ایجاد می کردیم که بلافاصله در دریای سرزمینی قایق های مخصوص قاچاق را شناسایی و متوقف و قاچاقچیان را دستگیر می کردیم و با انتقال افراد به کمپ های مخصوص، عملیات بررسی وضعیت پناهجویان و امکان ورود آنها به اروپا را انجام می دادیم و جلوی افراد فاقد صلاحیت پناهندگی را می گرفتیم.
اظهارات این فرمانده سابق نیروی دریایی انگلیس به دنبال اظهارات کامرون در تایید اعزام ناو جنگی دیگری به آب های مدیترانه مطرح شد.
انگلیس همچنین یک تیم آموزشی نیز برای کمک به گارد ساحلی لیبی به این کشور اعزام خواهد کرد.
انگلیس هفته گذشته چهار برنامه ریز نظامی را به پایگاه عملیات ویژه مبارزه با قاچاق انسان اتحادیه اروپا در مدیترانه مرکزی، به مقر این عملیات در رم اعزام کرد.
کامرون گفت: لیبی به دلیل وضعیتی که در آن بسر می برد تهدیدی برای همه ما محسوب می شود این تهدید هم به دلیل هجوم پناهجویان از این کشور و هم به دلیل فعالیت باندهای قاچاق انسان است. این کشور همچنین یک تهدید به شمار می آید زیرا نشانه های واقعی نفوذ داعش در لیبی بروز کرده است. بنابراین کمک به دولت جدید لیبی و تقویت آن و کمک به توان این دولت در کنترل کشور به نفع ما است.
«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس نیز گفت: امیدوارم کشتی های نیروی دریایی سلطنتی با نجات زندگی افراد ناامیدی که از مسیر مدیترانه فرار می کنند، به یکی از مهم ترین وظایف خود عمل کنند.
گارد ساحلی ایتالیا اعلام کرده حدود چهار هزار نفر روز جمعه در دریای مدیترانه نجات یافتند و 20 جسد غرق شده در دریا نیز شناسایی شد.
سال گذشته و از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون حدود 150 هزار نفر از پناهجویان با استفاده از قایق از لیبی عازم ایتالیا شده اند. بیش از 37 هزار نفر نیز در مدیترانه متوقف شده و به بنادر ایتالیا انتقال یافته اند. گفته می شود صدها نفر نیز به دنبال واژگون شدن یا غرق شدن قایق هایی که بیش از حد مجاز پناهجو داشتند، جان خود را از دست داده اند.
لیبی از زمان سقوط رژیم «معمر قذافی» در سال 2011، دوران سیاسی پرتنش و پرتلاطمی را شاهد بوده است اما بعد از توافقنامه ماه دسامبر در (الصخیرات) مغرب با نظارت سازمان ملل متحد، شورای ریاست جمهوری لیبی با 9 عضو تشکیل شد و مأمور تشکیل دولت وحدت ملی شد.
منابع انگلیسی به دنبال توافق صلح لیبی میان دو جناح رقیب در صخیرات مغرب، عنوان کرده بودند که دولت انگلیس آماده است یک هزار نیروی نظامی را در چارچوب شش هزار نیرو بین المللی به لیبی اعزام کند.
کشور لیبی (پیش از آغاز بحران) یکی از 10 کشور اصلی صادرکننده نفت در جهان بود و تولید ناخالص ملی سرانه آن جزو بالاترین ها در آفریقا به شمار می رفت.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید