Performancing Metrics

کودکان قربانی ترحم و اعتیاد | اتاق خبر
کد خبر: 349241
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1395 - 20:52
پدیده تکدی گری و کودکان کار سال‌هاست به‌عنوان معضلی جدی در شهر کرمان ریشه دوانده اما چرخه باطل مقابله با این مشکل اجتماعی نتوانسته کرمان را به سمت شهری فاقد تکدی گری رهنمون کند.

اتاق خبر: مینی‌بوسی فرسوده کوچه و خیابان‌های شهر کرمان را طی می‌کند و هر از چند گاهی گوشه‌ای از خیابان ترمز می‌زند وعده‌ای افراد بالباس‌های ژولیده را پیدا می‌کند و فردی سیاه پوش در هنگام پیاده شدن متکدیان، توصیه‌هایی به آن‌ها می‌کند.

حرکت اتوبوس در خیابان‌های شهر کرمان تداوم دارد و هر گوشه‌ای از شهر فردی را پیدا می‌کند در میان این افراد پیر، جوان، قطع عضو، کودکان سه‌چهارساله و زنان مسن هم دیده می‌شود.

با نگاهی به این افراد به‌سادگی فقر و گاه اعتیاد را می‌توان از چهره‌شان خواند و این تنها گوشه‌ای از چهره زشت تکدی گری، گاه سازمان‌یافته در شهر کرمان است. در کنار این افراد هستند بسیاری از کودکان کار قربانی فقر و اعتیاد والدینشان هستند و نتیجه تمام این‌ها حضور ده‌ها کودک و متکدی در سر چهارراه‌ها و معابر شهر کرمان شده که بعد از هر چراغ‌قرمز دور خودروها جمع می‌شوند و کودکانی که قدشان به‌زحمت به شیشه خودروها می‌رسد در قالب شیشه پاک کردن، فروش فال، فروش دستمال‌کاغذی، گل و تکدی گری چشم به درون خودروها می‌دوزند.

این در حالی است که مسئولان بارها شعار شهر بدون متکدی را برای کرمان داده‌اند اما گویی اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است هیچ‌گاه نتوانسته در پاک کردن شهر کرمان از این معضل مؤثر باشد.

فرشاد ۱۵ سال دارد و به‌تازگی توسط یکی از دستگاه‌های دولتی از سطح شهر جمع‌آوری‌شده و در اردوگاه نگهداری می‌شود.

پسرک متکدی از دردهای زندگی اش می گوید

فرشاد ازجمله کودکانی است که قربانی عوامل ایجاد پدیده کودکان کار و تکدی گری در جامعه شده است و تاکنون برای دومین بار است که از سطح شهر جمع‌آوری‌شده و برای ساماندهی به اردوگاه منتقل‌شده است.

این نوجوان کرمانی می‌گوید: پدر و مادرم زندان هستند و نزدم عمه‌ام زندگی می‌کنم، خانواده‌ای که نزد آن‌ها هستم خود فقیر هستند و توانایی اقتصادی ندارند، برای اینکه خرجم را بگذرانم به‌صورت پنهانی و به بهانه پارک رفتن در معابر اقدام به گدایی می‌کردم.

وی افزود: اولین بار سال ۹۰ اقدام به تکدی گری کردم و دستگیر شدم آن روزها پدرم که معتاد بود من را مجبور می‌کرد برای تأمین هزینه مواد مخدرش در خیابان‌ها کارکنم در همان زمان بود که پدرم زندانی شد، پس‌ازاینکه من هم به اردوگاه منتقل شدم برای نگهداری تحویل مادرم شدم که وی نیز بعد از مدت کوتاهی زندانی شد و درنهایت برای نگهداری به عمه‌ام سپرده شدم و حالا هم اینجا هستم.

 وی در خصوص وضعیت سایر دوستانش گفت: اکثر بچه‌ها به دلیل فقر خانواده کمک‌خرج پدر و مادرشان هستند و برخی نیز کسی را ندارند از آن‌ها نگهداری کنند اما یکی از دوستانم از سوی پدر معتادش مجبور به تکدی گری در خیابان شده است و هرروز که بدون پول به خانه برود از پدرش کتک می خورد.

این وضعیت کودکان خیابانی در کرمان است و در اکثر موارد فقر شدید خانواده و اعتیاد مهم‌ترین عامل حضور کودکان ایرانی در خیابان‌هاست اما نباید فراموش کرد که کودکان و متکدیان بزرگ‌سال ایرانی تنها بخش کوچکی از این افراد را تشکیل می‌دهند.

زخم اتباع بیگانه به چهره شهر تاریخی کرمان

اکثر متکدیان در شهر کرمان اتباع بیگانه هستند، این افراد از تمام اعضا خانواده برای پول درآوردن استفاده می‌کنند و به همین دلیل کودکان خود را نیز برای تکدیگری روانه خیابان‌های شهر می‌کنند و درنهایت این چهره شهر تاریخی کرمان است که زخم می‌خورد.

این در حالی است در شهری مانند کرمان که مملو از گردشگر و توریست است وجود کودکان و متکدیان در اماکن تاریخی و معابر لطمه سنگینی به وجه شهر می‌زند، نکته جالب اینکه شهرهایی مانند تبریز و اصفهان هم‌اکنون دو شهر بدون متکدی در کشور هستند می‌تواند راهکارهای آن‌ها را برای حل مشکل کرمان نیز به کاربرد.

معاون اجتماعی بهزیستی کرمان می‌گوید: در اجرای طرح‌های مقابله با متکدیان در کرمان کاملاً موفق نبوده‌ایم اما کارهای خوبی هم انجام‌شده است به هر صورت بروز یک پدیده اجتماعی منشأ گرفته از فاکتورهای مختلفی در جامعه است که باید این عوامل بررسی و برطرف شود.

ترحم مردم مهمترین بستر سوء استفاده از کودکان کار است

بلندی افزود: برای برخورد با این پدیده باید مثلثی را شکل دهیم که شامل مردم، مسئولان و ان جی اون ها می‌شود که اگر هریکی از این عوامل کار خود را به‌خوبی پیش نبرند مشکل حل نمی‌شود.

وی نگاه مردم به این مسئله را بسیار مهم دانست و گفت: نباید نگاه همراه با ترحم به این افراد داشت، همین نگاه دلسوزانه بستر حضور متکدیان در سطح جامعه را به وجود آورده است که باید برای رسیدن مردم شهر به این بلوغ فکری که نباید به هر فردی که ظاهر متکدی دارد کمک کرد بلکه کمک‌های مردمی باید به سمت افرادی برود که واقعاً نیازمند هستند.

وی ادامه داد: مسئولان هم باید با قانون‌گذاری‌های مناسب و برخورد با عوامل سازمان‌یافته و یا کسانی که عادت به تکدی گری دارند در این خصوص کمک کنند همین برطرف کردن چهره فقر به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در تکدی گری بسیار مؤثر است اما مهم‌ترین عامل ان جی اوها هستند که باوجود تکثر آن ها در کرمان، اما هنوز یک سازمان مردم‌نهاد تخصصی در این بحث در کرمان نداریم و این خلأها نمی‌گذارد مشکل تکدی گری در شهر کرمان رفع شود.

۷۰ درصد از متکدیان در جامعه معتاد هستند و مردم باید بدانند نباید به این افراد کمک کنند زیرا نتیجه این ترحم تنها بسترسازی بیشتر برای افزایش متکدیان است

وی گفت: ۷۰ درصد از متکدیان در جامعه معتاد هستند و مردم باید بدانند نباید به این افراد کمک کنند زیرا نتیجه این ترحم تنها بسترسازی بیشتر برای افزایش متکدیان است.

بلندی افزود: در یک مورد به یکی از متکدیان سطح شهر کار آبرومندانه هم پیشنهاد کردیم اما به دلیل درآمد بالایی که از تکدی گری داشت و عادت کردن به کار نکردن از پیشنهاد استقبال نکرد.

وی گفت: هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و برخورد با عوامل متکدی که به‌صورت حرفه‌ای به این کار مشغول‌اند باید در دستور کار قرار گیرد.

سرهنگ فرشید جانشین نیروی انتظامی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: مهم‌ترین عامل درزمینهٔ تداوم تکدی گری در کرمان کمک‌های مردمی به این افراد است.

خانواده های معتاد فرزندانشان را برای گدایی راهی خیابان می کنند

وی افزود: باید کمک‌های مردمی هدفمند و هوشمندانه باشد اما اگر با نگاه ترحم‌آمیز به این افراد نگاه شود نتیجه آن نیز درنهایت ادامه روند تکدی گری و مزاحمت‌ها در خیابان‌ها است.

وی گفت: کرمان شهری تاریخی است و وجود این افراد در معابر عمومی چهره شهر را زشت می‌کند ضمن اینکه حضور کودکان کار در معابر عمومی موجب بروز ترافیک و تصادف می‌شود.

سرهنگ فرشید ادامه داد: برخی موارد سازمان‌دهی شده متکدیان نیز در کرمان شناسایی و برخورد شده است اما مشکلات اقتصادی و اعتیاد ازجمله مهم‌ترین عوامل تکدی گری است.

وی افزود: خانواده‌هایی که دچار اعتیاد هستند فرزندان خود را راهی خیابان‌ها می‌کنند و مردم نباید با نگاه دلسوزی به این کودکان پول پرداخت کنند زیرا این پول درنهایت صرف مواد مخدر می‌شود و کودک نیز قربانی این چرخه اعتیاد، ترحم و پول می‌شود.

متکدیان بعد از ترک و ساماندهی شغل می خواهند

 مسئول اجراییات شهرداری کرمان نیزبه روند حضور فعال گروه‌های جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر اشاره کرد و گفت: این افراد بعد از جمع‌آوری به اردوگاه منتقل می‌شوند و درنهایت ساماندهی می‌شوند که شامل زنان، مردان و کودکان و اتباع بیگانه می‌شوند.

نارویی افزود: برخی از این‌ها معتاد هستند که برای ترک به مراکز ترک اعتیاد فرستاده می‌شوند و درنهایت پس از ترک به مراکز فنی و حرفه‌ای برای یادگیری حرفه اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: باید دقت کرد که برای رهایی این افراد از تکدی گری باید پس از ساماندهی و ترک اعتیاد برای آن‌ها شغل ایجاد کرد در غیر این صورت چرخه ورود آن‌ها به تکدی گری ادامه خواهد یافت.

وی نیز از مردم شهر کرمان خواست به متکدیان سطح شهر کمک نکنند و اجازه ندهند بستری مناسب برای درآمدزایی برای افراد سودجو شکل گیرد.

وی به وجود اتباع بیگانه در جمع متکدیان اشاره کرد و افزود: شغل و کار برخی از این افراد همین گدایی و تکدی گری است.

باوجود اظهارنظرهای مکرر مسئولان در شهر کرمان در خصوص کمک نکردن مردم به متکدیان خیابانی، اما هنوز هم‌دست‌های کودکان و متکدیان در معابر و چهارراه‌های شهر کرمان به سمت مردم دراز است و روزانه حجم قابل‌توجهی پول در این چرخه جابجا می‌شود که در بدترین شکل آن کودکان قربانی اعتیاد والدین می‌شوند.

وجود کودکان در معابر و جمع‌های متکدیان زمینه را برای بروز آسیب‌های مختلف اجتماعی فراهم می‌کند و به‌مرورزمان این افراد خود قربانی آسیب‌های مختلف خیابانی دیگر می‌شوند.

مینی‌بوس قرمزرنگ متکدیان هنوز هم در خیابان‌های شهر کرمان می‌چرخد و این بار در واپسین ساعات روز افراد ژولیده را سوار می‌کند با این فرق که قبل از سوارشدن پول‌های جمع‌آوری‌شده از نگاه ترحم‌آمیز مردم قبل از سوارشدن به مرد سیاه‌پوش تحویل داده می‌شود و متکدیان همچنان دستشان خالی است.

خوب است برای کمک به کودکان کار در معابر کرمان در خودروهای خود بسته های کوچک اغذیه نگهداری کنیم و به آنها بدهیم و با جلوگیری از پرداخت پول زمینه را برای سوء استفاده از کودکان از بین ببریم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید