Performancing Metrics

22 خرداد؛ نابودی شهر تروا | اتاق خبر
کد خبر: 350143
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1395 - 08:14
شهر تروا در یازدهم ژوئن سال ۱۱۸۴ پیش از میلاد طبق برآورد «اراتوستنس» ریاضیدان، جغرافی‌دان و فضاشناس یونانی‌تبار و محاسبات تقویمی قرون معاصر، به دست یونانیان ویران شد.

به گزارش اتاق خبر، شهر تروا (Troy)، قبلاً شهری افسانه‌ای شناخته می‌شد. اما بعد از کشف خرابه‌های آن در سال ۱۸۷۰، در تپه‌ی حصارلیغ آناتولی واقع در شمال شرقی ترکیه، جنوب غربی داردانل و در نزدیکی ساحل دریا، نه چندان دور از رود گرانیکوس (محل نخستین جنگ اسکندر با ایران) و تنگه داردانل، که اینک به «حصار لیک» معروفند، واقعیت آن اثبات شد. به این ترتیب تروا شهری است که هم ریشه در واقعیت دارد و هم افسانه‌های زیادی حول آن شکل گرفته است.

طبق برآورد «اراتوستنس» ریاضی‌دان، جغرافی‌دان و فضاشناس یونانی‌تبار و محاسبات تقویمی قرون معاصر، شهر تروا یازدهم ژوئن سال ۱۱۸۴ پیش از میلاد به دست یونانیان ویران شد. یونانیان اواخر آوریل (۴۸ روز پیش از تکمیل ویرانی) وارد این شهر شده بودند. «هومر» شاعر نابینای یونان باستان در «ایلیاد» به توصیف جنگ افسانه‌ای مانند تروا پرداخته است.

تروا در ۳۰۰۰ پيش از ميلاد مسيح تاسیس شد و تا ۵۰۰ بعد از ميلاد نه بار تخريب و دوباره بازسازی شد. به اين ترتيب اين شهر به مدت ۳۵۰۰ سال به شکل پیوسته ساكنانی داشته است. اولين تروا كه در سال ۳۰۰۰ پيش از ميلاد سنگ بنای آن گذاشته شد، در ۲۵۰۰ پيش از ميلاد تخريب شد و تروای دوم به جايش ساخته شد. اين تروا هم بر اثر آتش‌سوزی که حوالی ۲۳۰۰ پيش از ميلاد رخ داد از بين رفت. سپس تروای سوم، چهارم و پنجم یکی بعد از دیگری و به جای یکدیگر ساخته شدند. شواهد حاکی از اين است كه در این شهرها فعاليت زياد و قابل توجهی صورت نمی‌گرفت. اما تروای ششم كه بين ۱۲۷۵ - ۱۸۰۰ پيش از ميلاد ساخته شد امروزه بسيار مورد توجه است و ديوارهای به جامانده از اين شهر وضعیت خوبی دارد.

به دنبال تروای ششم، تروای هفتم متولد شد. تروای هفتم جایی بود كه جنگ مشهور تروجان در ۱۲۰۰ پیش از میلاد در آن رخ داد كه اولين جنگ بين شرق و غرب شناخته می‌شود. تروجان به فرهنگ و مردم تروا اشاره دارد.

بر اساس افسانه‌ای یونانی، پايه‌گذار شهر تروا، ايلوس پسر تروس است و نام تروا از نام تروس مشتق شده است. پسر و جانشين ايلوس، لائومدون بود. در زمان او هركول شهر را تسخير كرد و لائومدون به دست هرکول كشته شد. در طول پادشاهی پسر لائومدون، یعنی پريم بود كه جنگ تروجان رخ داد. نتیجه این جنگ تسخير و ويرانی شهر بود.

در طول اين جنگ مردم زيادي از مكان‌های مختلف آناتولی به كمک تروا آمدند اما به خاطر حقه اسب چوبی، شهر سقوط كرد و تروا ويران و سوزانده شد. تروجان‌هایی كه فرار بودند، دوباره شهرشان را ساختند و به زندگی در آن ادامه دادند. تروای هشتم میراث دوره هلنی را حفظ كرد. اما تروای دهم تروای دوره رومی شد. اين شهر در طول پادشاهی امپراتور آگوستوس پايه‌گذاری شد و به نظر می‌رسد تا قرن چهارم ميلادی شهر بسيار مهمی بوده است.

طبق مطلبی که بر یک سنگ مرمر باقی مانده از آن زمان حک شده است، ویران شدن تروا در سال ۱۲۰۸ پیش از میلاد و به روایت هرودوت ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد مسیح و با تاکتیک خاص و خدعه (داستان فرستادن اسب چوبی که چند نظامی در شکم آن پنهان شده بودند) اتفاق افتاده بود. با وجود این، مورخان و باستان‌شناسان سال ۱۱۸۴ پیش از میلاد را دقیق‌تر می‌دانند. تروا از سال ۵۴۶ پیش از میلاد که کوروش بزرگ بر دولت لیدی غلبه کرد، در قلمروی ایران قرار گرفته بود و این منطقه حدود دو قرن توسط یک ساتراپ ایرانی اداره می‌شد.

در اکتشافات یک باستان‌شناس آلمانی در سال ۱۸۷۰ دیوارهای سنگی آخرین شهر تروا از زیر خاک خارج شد. 

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید