Performancing Metrics

وضعیت تولید برق از تجدیدپذیرها و وعده ایران به کاپ 21 | اتاق خبر
کد خبر: 351593
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1395 - 17:22
صادق زاده گفت: احداث نیروگاه تجدیدپذیر گاهی 24 تا 30 ماه زمان می‌برد؛ لذا نتیجه را عملا 20 ماه دیگر می‌‎بینیم و تا آن زمان هم دیر نیست.

اتاق خبر: سیدمحمد صادق‌زاده مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) با اشاره به تعهد ایران در کاپ 21  برای نصب و بهره برداری از حداقل 1500 مگاوت نیروگاه تجدیدپذیر تا سال 2030، گفت: خوشبختانه بخش خصوصی نسبت به تشویق‌های جدیدی که برای تولید برق از تجدیدپذیرها در نظر گرفته شده عکس العمل خوبی نشان داده است.

وی افزود: در سال 94 و ابتدای 95 استقبال خوبی از طرف بخش خصوصی شده به طوری که حدود 5  هزار مگاوات تقاضا از طرف بخش خصوصی برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر ارائه شده که نزدیک به 800 مگاوات به قرارداد منجر شده و حدود 70 مگاوات نیز به بهره برداری رسیده است.

صادق زاده تصریح کرد: آمار یاد شده نشان می‌دهد استقبال بخش خصوصی در نیمه دوم 94 که روش جدید شکل گرفت و همچنین سال 95، خوب بوده البته باید در نظر داشت که احداث نیروگاه تجدیدپذیر گاهی 24 تا 30 ماه زمان می‌برد؛ لذا نتیجه را عملا 20 ماه دیگر می‌‎بینیم و تا آن زمان هم دیر نیست زیرا تا زمان آغاز تعهدات ایران در کاپ 21 هنوز فرصت باقی است.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی آزاد است  و می‌تواند برق را به صورت تضمینی دولت بفروشد و به این ترتیب می‌تواند مطمئن باشد که ضرر نکرده و بازگشت سرمایه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران ادامه داد: بخش خصوصی همچنین می‌تواند برق تولیدی را مستقیما به بازار و بورس برق بفروشد و یا در قالب قرارداد دو جانبه با سایر مشترکین  معامله کند و یا حتی اگر بخواهد می‌تواند صادر کند.

وی با بیان اینکه عوارض انرژی‌های تجدیدپذیر تا ماه‌های آینده از سوی وزارت نیرو ابلاغ می‌شود، یادآور شد: در مورد صادرات یک ملاحظه وجود دارد و آن اینکه مجوز صادرت هم نیاز دارد که در آن عوارض صادرت برق را باید بخش خصوصی پرداخت کند چون منابعی مثل خورشد، باد و منابع تجدیدپذیر متعلق به ملت ایران هستند، اگر کسی بخواهد از آنها استفاده کند همچنان که از نفت و گاز استفاده می‌کند؛ باید هزینه بپردازد لذا در ازای این منابع هم باید عوارض پرداخت شود چرا که این منابع نعمت‌های خدادادی هستند که به رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید