Performancing Metrics

چشم انداز روابط گازی ایران با کشورهای منطقه | اتاق خبر
کد خبر: 351715
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 10:07
عضو کمیسیون نفت، گاز و انرژی خانه اقتصاد ایران در گفت و گو با اتاق خبر تشریح کرد
کارشکنی های موجود از سوی دولت امارات برای احداث خط لوله انتقال گاز از ایران به عمان، از تحرکات عربستان سعودی نشأت می گیرد.

سعید رافع عضو کمیسیون نفت، گاز و انرژی خانه اقتصاد ایران، در خصوص چشم انداز روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه انرژی گفت: کارشکنی های موجود از سوی دولت امارات برای احداث خط لوله انتقال گاز از ایران به عمان، از تحرکات عربستان سعودی نشأت می گیرد، چرا که پایه اقتصاد عربستان انرژی و نفت است و این طبیعی است که از احداث خط انتقال گاز به عمان، احساس نگرانی کند.

 وی افزود: با افزایش صادرات نفت ایران و کاهش روز به روز قیمت نفت و هم چنین عقب نشینی این کشور در پایین نگه داشتن قیمت انرژی، باعث می شود عربستان از طریق کارشکنی های خود از نقش آفرینی ایران در حوزه انرژی کشورهای منطقه جلوگیری کند.

رافع ادامه داد: به دلیل عدم رفع کامل تحریم ها و نبود تکنولوژی هایی لازم برای استخراج گاز در فازهای جنوبی، در حال حاضر کشورهای امارات و قطر گاز پارس جنوبی را به طور انحصاری استخراج می کنند و ایران با وجود نیروهای لازم و کاری مجرب از حوزه میادین مشترک انرژی بهره خاصی نمی برد.

این عضو کمیسیون انرژی خانه اقتصاد ایران بیان داشت: متأسفانه کارشکنی های بیرون از منطقه و هم چنین داخل کشور اجازه نمی دهد که استخراج گاز در این میادین مشترک صورت گیرد.

وی ضمن اشاره به احتمال قطع روابط ایران و عمان به دلیل کارشکنی های عربستان، بیان داشت: گرچه پیشینه روابط ایران و عمان از گذشته های دور همواره مطلوب و متداوم بوده است اما بدیهی است که کشور عمان ممکن است به دلیل دریافت پیشنهادات بهتر از سوی قطر ، کشوری که بیش ترین استفاده و استخراج منابع طبیعی را از میادین حوزه مشترک انرژی با ایران دارد، از ادامه روابط خود با ایران صرف نظر کند.

رافع افزود: به هر حال این کشور نیز جزو کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است و با کشورهای اعراب همسایه قرابت بیش تری دارد.

این فعال اقتصادی در بخش دیگری عنوان کرد: تغییر سیاست های پولی و نفتی ایران در مقابل سه کشور چین، هند و روسیه موجب شده است که ایران طرحی را با این شرط که دیگر کشتی های خود را در اختیار هند قرار نخواهد داد و تمام هزینه های رفت و آمد و انتقال انرژی به عهده خود هندی ها خواهد بود مطرح کند.

وی ادامه داد: هم چنین گفته شده ایران دیگر روپیه قبول نمی کند و خواهان یورو برای واحدهای انرژی اش است. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که این طرح در مرحله مقدماتی است و پاسخی از سوی هند ارائه نشده است.

رافع تصریح کرد: بایستی از سیاست فراتر رفت و روابط خود را با کشورهایی مثل هند که نفت و گاز ندارند، تقویت کنیم.

وی افزود: در هر حال اگر بخواهیم روابط خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس ترمیم نماییم، بایستی روابط ایران با اتحادیه اروپا و آمریکا که می توانند به عنوان میانجی گر فعال باشند توسعه و بهبود یابد.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید