Performancing Metrics

وزیر کار مجازات شلاق کارگران را محکوم کرد | اتاق خبر
کد خبر: 351892
تاریخ انتشار: 27 خرداد 1395 - 16:04
مهمترین خبرهای کار و تعاون در هفته جاری به موضع وزیر کار در قبال کارگران معدن آق دره، ارائه لایحه وظایف و اختیارات وزارت تعاون به مجلس و درخواست پرداخت بیمه بیکاری به جوانان اختصاص داشت.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، در هفته‌ای که گذشت علی ربیعی ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - درباره صدور حکم شلاق برای ۱۷ کارگر معدن طلای آق دره و تعدادی از کارگران معدن زغال سنگ بافق یزد، اظهار کرد: مساله شلاق برای کارگران به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست هرچند که وظیفه صدور و اجرای حکم برعهده وزارت تعاون نبود اما تاکنون تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا مسایل صنفی در چارچوب سه جانبه‌گرایی حل و فصل شود و خوشبختانه قوه قضاییه هم همکاری خوبی در این زمینه داشته است.

وی با غیرقابل توجیه دانستن اجرای این گونه احکام در مسایل صنفی، افزود: طی مکاتبه و مذاکره با قوه قضاییه بر این نکته تاکید شد که از احکام غیرمتعارف در زمینه مسایل کارگری جلوگیری و ناامنی‌ها به مسایل صنفی توسیع داده نشود.

ربیعی با بیان اینکه احکام صادرشده برای کارگران معدن زغال سنگ بافق یزد به تعلیق درآمده است، اظهار کرد: وزارت تعاون پیشنهاد تبدیل حکم را داده است.

به گفته وزیر کار، در قانون کار حق اعتراض به مسایل صنفی برای کارگر محفوظ است و شیوه اعتراض‌ها باید به شکل مسالمت آمیز باشد.

وی افزود: قوانین مرتبط با اعتراض‌ها باید رسمی‌تر و منظم‌تر باشد تا مطابق با چارچوبها خللی در نظم عمومی ایجاد نشود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در هفته جاری برای ارائه گزارش در حوزه وزارتخانه متبوع خود و پاسخ به سوالات برخی نمایندگان در مجلس حاضر شده بود از ایجاد مرکز رصد و آمار در حوزه بیکاری خبر داد و گفت: با توجه به تورم و شرایطی که وجود داشته نرخ بیکاری برای جوانان ۲۶ درصد و به طور کلی حدود ۱۰ درصد بوده است در حالی که در ایتالیا بیکاری جوانان ۴۲ درصد است و ما باید این ارقام را مقایسه کنیم.

وی تصریح کرد: امروز با رشد بدون اشتغال روبه‌رو هستیم در حالی که این دولت را با ۵۶ درصد کسری رشد در اختیار گرفتیم و با این وضع عملکرد قابل دفاعی بوده است.

به اعتقاد ربیعی انباشت نیروهای کار در کشور تحت تاثیر تحولات جمعیتی اجازه نمی‌دهد که با روشهای گذشته مساله اشتغال را رفع کنیم.

وی با انتقاد از وجود نیروی انسانی غیرماهر در کشور تصریح کرد: رسیدن به رشد اشتغالزا و توسعه و اقتصاد فقرزدا که من بر آن تاکید دارم، نیازمند توسعه نیروی انسانی ماهر است. پس از ۳ سال تجربه فعالیت در دولت درباره نیروی کار کشور به صراحت می‌گویم که این نیروها به شدت غیرماهر و فاقد استانداردهای لازم برای اقتصاد امروز دنیا هستند در صورتی که کشورهای دارای رشد پایدار، نیروی کار ماهر پرورش داده‌اند و این امر اهمیت آموزشهای فنی و حرفه‌ای را نشان می‌دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نمایندگان مجلس خواست تا برای بپیشبرد رویکردها و راهکارهای مناسب با دولت و وزارتخانه همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

این هفته رییس مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اجتماعی را مامور رسیدگی به لایحه وظایف و اختیارات وزارت تعاون کرد.

لاریجانی اظهار کرد: برابر قانون ادغام وزارتخانه‌ها، دولت باید ظرف شش ماه لایحه وظایف اختیارات وزارت تعاون را به مجلس ارائه می‌کرد که با توجه به آنکه لایحه به کمیسیون اجتماعی ارسال شده می‌خواهیم که در اولویت قرار گیرد.

درخواست یک نماینده مجلس پرداخت بیمه بیکاری به جوانان بیکار از دیگر خبرهای هفته جاری بود.

محمدرضا ملکشاهی راد ـ نماینده مردم خرم آباد در مجلس بر لزوم پرداخت بیمه بیکاری به جوانانی که موفق به یافتن شغل نشدند تاکید کرد.

وی با بیان اینکه حق مردم بیش از شرایط نامطلوب اقتصادی و اجتماعی فعلی است و نباید پرچمدار بیکاری باشند، تصریح کرد: عدم توجه به مساله اشتغال موجب می شود که بسیاری از جوانان به دلیل فقر به استانهای دیگر مهاجرت کنند.

ملکشاهی راد متذکر شد: بدون تردید همه ما دردمند بیکاری جوانان هستیم که می‌تواند منجر به یک نگرانی عمومی شود لذا از مجلس دهم انتظار می‌رود که دغدغه‌اش رفع چنین مشکلاتی باشد.

این نماینده مجلس در پایان متذکر شد: مردم از جناح‌بازی‌های سیاسی و درگیری‌های بی‌حاصل به ستوه آمده و چشم انتظار اقداماتی برای بهبود وضعیت ناخوش اقتصادی هستند لذا حداقل کاری که می‌توان برای حل مشکل جوانان کرد این است که مشکل بیمه بیکاری آنها را حل کنیم و جوانان بیکاری که موفق به یافتن شغل نشدند بیمه بیکاری دریافت کنند.

94105

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید