Performancing Metrics

۳۳۰هکتار از اراضی ورامین زیرکشت هندوانه | اتاق خبر
کد خبر: 352643
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1395 - 13:07
ورامین-۳۳۰هکتار از اراضی ورامین زیر کشت هندوانه رفته و بیش از ۱۶ هزار و۵۰۰تن محصول توسط کشاورزان برداشت می‌شود، آماری که سالانه به دلیل نیاز بالای این محصول به آب، در حال کاهش است.

اتاق خبر: سید محمدحسن محمودی: شهرستان ورامین یکی از مناطق مستعد برای تولید انواع محصولات مختلف در حوزه کشاورزی است و این منطقه در عرصه کشاورزی  استان تهران و کشور می درخشد.

اگرچه شهرستان ورامین از پتانسیل و ظرفیت بسیار بالایی در تولید محصولات مختلف کشاورزی برخوردار است اما کمبود منابع آبی سبب شده تا نتوان از همه ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه کشاورزی بهره گرفت.

جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در تلاش است تا کشاورزان ورامینی را به سمت‌وسوی کشت محصولات کشاورزی که به آب کم‌تری نیاز دارند، سوق داده و از آبیاری مدرن به‌جای آبیاری سنتی استفاده کنند.

میانگین تولید ۵۰ تن هندوانه در هر هکتار از اراضی ورامین

گسترش کشت گلخانه‌ای و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بخش کشاورزی ورامین با به روز کردن امکانات و تجهیزات از دیگر برنامه‌هایی است که توسط جهاد کشاورزی این منطقه دنبال می‌شود.

یکی از محصولاتی که از دیرباز تاکنون در ورامین تولید و در بازارهای مختلف عرضه‌شده، هندوانه است و همچنان نیز تولید این محصول جایگاه ویژه‌ای را در میان محصولات ورامینی دارد.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده، بیش از ۳۳۰ هکتار از اراضی شهرستان ورامین زیر کشت هندوانه رفته است، محصولی که برای به ثمر نشستن نیازمند آب فراوان است.

بیش از ۱۶ هزار تن هندوانه ورامین روانه بازار می‌شود

همین نیازمندی بالای تولید هندوانه به آب فراوان و اشباع بازار در تولید این محصول سبب شده طی سال‌های اخیر، میزان اشتیاق کشاورزان به تولید این محصول کاهش پیدا کند و جهاد کشاورزی نیز با توجه به کمبود منابع آبی در ورامین، سیاست سوق دادن کشاورزان به مصرف کم‌تر منابع آبی در کنار افزایش بهره‌وری را دنبال می‌کند.

 بر اساس آخرین آمار مسئولان ورامینی، در هر هکتار از اراضی زیر کشت هندوانه در این منطقه، ۵۰ تن هندوانه برداشت و بدین ترتیب در طول سال، ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن هندوانه ورامین روانه بازار می‌شود.

سید حسن احمدی کارشناس حوزه کشاورزی و از فعالان این حوزه اظهار داشت: تولید هندوانه از گذشته تاکنون در ورامین رواج داشته و کشاورزانی به کشت این محصول مبادرت ورزیده‌اند.

وی با اشاره به حضور هندوانه های کشت شده در ورامین در بازارهای مختلف افزود: امروز نیز برخی از اراضی شهرستان ورامین به کشت هندوانه اختصاص پیداکرده و می‌توان حاصل دسترنج کشاورزان ورامینی را در بازارها مشاهده کرد.

احمدی با تأکید بر این نکته که تلاش می‌شود با توجه به کمبود منابع آبی، سطح زیر کشت هندوانه در ورامین کاهش یابد، گفت: با توجه به محدودیت‌های آبی در ورامین و نیاز هندوانه به آب ورامین، کشت این محصول در ورامین رو به کاهش است.

وی، کمبود منابع آبی را مانعی جدی بر سر راه توسعه کشاورزی ورامین دانست و  بیان داشت: به هر ترتیب شهرستان ورامین در حوزه تولید هندوانه ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد اما با توجه به کمبود منابع آبی نمی‌تواند از پتانسیل و ظرفیت خود در بسیاری از بخش‌های کشاورزی ازجمله این بخش استفاده ببرد.

استعداد ویژه شهرستان ورامین در تولید محصولات مختلف کشاورزی

محمدحسین تاجیک مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین با اشاره به ظرفیت‌های موجود در شهرستان ورامین برای کشت و برداشت محصولات مختلف کشاورزی اظهار داشت: شهرستان ورامین در تولید محصولات مختلف کشاورزی از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به میزان تولید هندوانه در ورامین افزود: سالیانه ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن هندوانه در ورامین تولید و روانه بازار می‌شود که این میزان محصول از ۳۳۰ هکتار از اراضی زیر کشت رفته به دست می‌آید.

تاجیک با تأکید بر این نکته که تولید هندوانه نیازمند آب فراوان است، گفت: شهرستان ورامین با محدودیت منابع آبی در عرصه کشاورزی روبرو است و باید برنامه‌ریزی لازم برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در این بخش فراهم شود.

توسعه کشت گلخانه‌ای برای استفاده مطلوب‌تر از ظرفیت‌های کشاورزی ورامین

وی ادامه داد: با توجه به نیازمندی تولید هندوانه به آب فراوان، تلاش شده تا کشاورزان به سمت‌وسوی کشت محصولاتی حرکت کنند که به آب کم‌تری نیاز داشته و حداکثر بهره‌وری از منابع آبی موجود به دست آید.

تاجیک گسترش کشت گلخانه‌ای را از برنامه‌های ویژه جهاد کشاورزی عنوان کرد و بیان داشت: گسترش کشت گلخانه ای با جدیت از سوی جهاد کشاورزی دنبال شده و تسهیلات ویژه ای در این زمینه ارائه می شود.

وی متذکر شد: امیدواریم با برنامه ریزی صورت گرفته، زمینه استفاده مطلوب تر از ظرفیت های کشاورزی شهرستان ورامین در حوزه تولید محصولات مختلف کشاورزی فراهم شود.

به هر ترتیب اگر چه شهرستان ورامین در تولید محصولات مختلف کشاورزی ظرفیت های بالقوه و قابل توجهی دارد اما باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی بهترین بهره برداری را از پتانسیل موجود کرد.

بدون تردید امروز حوزه کشاورزی ورامین با کمبود منابع آبی روبرو است و با درک این واقعیت باید زمینه های لازم برای شکوفایی و رشد هر چه بشتر کشاورزی منطقه فراهم شود، چرا که حوزه کشاورزی یکی از موتورهای محرک در عرصه اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید