Performancing Metrics

تاثیر حذف ارز مبادله ای بر اقتصاد کشور | اتاق خبر
کد خبر: 353432
تاریخ انتشار: 2 تیر 1395 - 09:02
اتاق خبر بررسی می کند:
حذف ارز مبادله ای باعث از میان رفتن فساد اقتصادی و رانت در کشور خواهد شد

اتاق خبر- گروه اقتصادی : نظام دو نرخی ارز به گفته اکثریت کارشناسان و اقتصاد دانان کشور باعث بروز رانت در اقتصاد و فساد های مالی گسترده در کشور است. در حقیقت می توان ادعا کرد که کالاها و خدماتی که با دو نرخ در بازار به مشتریان عرضه می شوند به طور ذاتی فساد آور است. با این حال با توجه به مشکلات بسیاری که جند نرخی بودن ارز در دولت گذشته برای اقتصاد کشور به وجود آورد دولت یازدهم از ابتدای روی کار آمدن یکی از اهداف اقتصادی خود را تک نرخی کردن نرخ ارز اعلام کرد.

در واقع یکی از خواسته های بازرگانان و تجار بخش خصوصی برای رونق صادرات و تجارت تک نرخ شدن ارز است. شاهد این مدعا بیانیه اتاق بازرگانی تهران در رابطه با تک نرخی شدن ارز است. به گزارش مهر در بخشی از این بیانیه آمده است اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران موکدا از دولت درخواست می نماید تا برای جلوگیری از کاهش نرخ ارز حقیقی و ثبات بخشی به آن در اسرع وقع نسبت به حذف نظام دو نرخی و اعمال یکسان سازی نرخ ارز با رعایت قاعده افزایش سالانه آن متناسب با تفاضل تورم جهانی و داخلی اقدام نماید تا بدین ترتیب مانع از کاهش توان رقابت پذیری اقتصاد ملی شده و اهداف عالیه در ارتقاء صادرات کالا و خدمات و به تبع آن  رشد اقتصادی پایداری و مستمر را تضمین نماید.

در صورت تک نرخی شدن ارز شاهد ایجاد شفافیت و رونق در بازار ایران خواهیم بود. حذف ارز مبادله ای به صورت ناگهانی اتفاق نمی افتد بلکه تلاش بر این است که نرخ ارز مبادله ای به آزاد نزدیک شود

 

با توجه به باز شدن فضای اقتصادی کشور و برداشته شدن تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای، به نظر می رسد که دولت عزم خود را برای عمل به وعده تک نرخی شدن ارز جزم کرده و با توجه به اعلام شدن نرخ تورم خرداد ماه و تک رقمی شدن آن شرایط برای انجام این کار محیا شده است.

 یک کارشناس مسائل اقتصادی کاهش تخصیص ارز مبادله ای از سوی دولت را پیش زمینه ای برای تک نرخی کردن ارز دانست.

حجت الله میرزایی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با اتاق خبر در مورد کاهش تخصیص ارز مبادله ای تصریح کرد: دولت درحال حرکت به سمت اقتصاد با ارز تک نرخی است. اگر دولت بتواند بازار را به خوبی مدیریت کند تا روند تک نرخی کردن ارز به خوبی ادامه پیدا کند می تواند امیدوار بود که در اقتصاد ایران اتفاق مثبتی رخ دهد.

میرزایی با اشاره به فساد های اقتصادی که به دلیل دو نرخی بودن نرخ ارز رخ می دهد ادامه داد: در صورت تک نرخی شدن ارز شاهد ایجاد شفافیت و رونق در بازار ایران خواهیم بود. حذف ارز مبادله ای به صورت ناگهانی اتفاق نمی افتد بلکه تلاش بر این است که نرخ ارز مبادله ای به آزاد نزدیک شود

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی و رانتی که در نظام دو نرخی ارز وجود دارد باید سرعت بیشتری به تک نرخی کردن ارز داد. با توجه به اینکه بازار نفت بهتر از سال گذشته است و تک نرخی شدن نرخ تورم به نظر می رسد که دولت منابع ارزی لازم برای اجرای این تصمیم را دارد. 

 

 

سیدحمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت و گو با اتاق خبر با اشاره به فساد آور بودن نظام ارز دو نرخی در اقتصاد کشور گفت: اصولا ارز دو نرخی باعث تبعیض در کشور می شود. ارز مبادله ای در حال حاضر به عنوان نوعی یارانه به افراد و تولید کنندگان اختصاص داده می شود. اگر این ارز تنها برای ورود مواد اولیه به کشور پرداخت شود می توان از پرداخت آن دفاع کرد اما در صورتی که این ارز برای وارد کردن تولیداتی که در کشور تولید می شود به کار رود پرداخت ارز مبادله ای توجیحی ندارد.

شرایط فعلی اقتصاد کشور به گونه ای است که باید به سمت تک نرخی شدن نرخ ارز رفت. اما این کار باید با صورت تدریجی و با شیب ملایم صورت بگیرد.

حسینی افزود: باید پرداخت ارز مبادله ای به صورت هوشمند و حساب شده انجام شود. برای مثال واردات مواد غذایی و دارویی که در کشور تولید نمی شود مانند کنجاله و خوراک دام و طیور را با استفاده از ارز مبادله ای تسریع کرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره تک نرخی شدن نرخ ارز گفت: شرایط فعلی اقتصاد کشور به گونه ای است که باید به سمت تک نرخی شدن نرخ ارز رفت. اما این کار باید با صورت تدریجی و با شیب ملایم صورت بگیرد.

وی در مورد تاثیر حذف ارز مبادله ای در اقتصاد ایران گفت: به نظر نمی رسد که حذف ارز مبادله ای تاثیر خاصی در اقتصاد کشور داشته باشد زیرا مکانیسمی برای تعیین کالایی که با ارز مبادله ای به کشور وارد شده باشد وجود ندارد. به دلیل راکد بودن بازار و تک رقمی شدن نرخ تورم در حال حاضر به نظر می رسد که شرایط برای تک نرخی شدن ارز محیا باشد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید