Performancing Metrics

بهینه‌سازی مصرف انرژی مستلزم توسعه کسب و کارهای جدید است | اتاق خبر
کد خبر: 353699
تاریخ انتشار: 2 تیر 1395 - 16:53
دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این که بهینه‌سازی مصرف انرژی مستلزم توسعه کسب و کارهای جدید مبتنی بر دانش فنی است، گفت: این ستاد در همین راستا درصدد فعال کردن پتانسیل های محلی، ملی و بین المللی است.

اتاق خبر: یدالله سبوحی با اشاره به میزان مصرف انرژی در حوزه نفت و گاز افزود: کاهش تولید و پخش آلاینده‌های زیست محیطی به مفهوم ارتقاء کیفیت زندگی می‌تواند بر گسترش منابع طبیعی کشور و پایدار بودن توسعه اقتصادی و اجتماعی تأثیر بگذارد، از این رو ارتباط بسیار تنگاتنگی بین بهینه‌سازی انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست وجود دارد و همین ارتباط در کشور ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از چند دهه پیش هم در اقتصاد جهانی مورد توجه جدی بوده است.

وی توسعه بهینه سازی انرژی و محیط زیست را مستلزم توسعه و کاربرد فناوری‌ها با بازدهی بالا دانست و گفت: توسعه و کاربرد فناوری‌های کارآمد، مبتنی بر دانش فنی است.

وی گفت: از این رو برای تحقق این امر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی در نظر دارد در راستای ایجاد کسب و کار جدید برای بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی به فعال کردن پتانسیل‌های محلی، ملی و بین‌المللی بپردازد، چرا که توسعه کسب و کار دانش‌بنیان به منظور ارتقاء بهره­بری انرژی است.

وی اظهارکرد: اگر چنانچه کسب و کار بهینه­سازی ­انرژی با شکل­گیری و فعال شدن بازار کارایی انرژی و تبدیل انرژی صرفه­جویی شده با صدور کالاهای ارزش افزوده بالا، و از طریق گسترش فعالیت بخش خصوصی در این عرصه همراه شود، امکان تحول اساسی در فرآیند توسعه کشور ایجاد می شود و بطور قطع می­توان شاهد توسعه عمقی و پرشتاب اقتصاد شد.

وی بیان کرد: مصرف نفت و گاز در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی، با تولید و پخش گازهای گلخانه‌ای و سایر آلاینده‌های هوا، آب و زمین همراه است و هرگونه کاهش در مصرف انرژی، محدودیت تخریب منابع و همچنین کنترل و کاهش تولید و پخش آلاینده‌های زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

*** اهمیت بالفعل شدن حجم عظیم منابع ناشی از بهینه­ سازی انرژی

سبوحی با اشاره به اهمیت مصرف انرژی در کشور افزود: بیش از 95 درصد مصرف انرژی کشور، مربوط به نفت و گاز است.

وی بیان کرد: پتانسیل بهینه‌سازی انرژی در کل جهان قریب به هفت میلیارد تن معادل نفت در سال برآورد می‌شود که رقم بسیار قابل توجهی است و در حدود 30 برابر مصرف انرژی اولیه در کشور ما به شمار می‌رود.

وی با اشاره به پتانسیل بهینه‌سازی انرژی در میان مدت و بلندمدت اظهارکرد: پتانسیل بهینه‌سازی انرژی در میان مدت 420 میلیون بشکه معادل نفت در سال است و در بلندمدت 760 میلیون بشکه معادل نفت در سال برآورد می‌شود و بالفعل شدن این حجم عظیم منابع از انرژی می‌تواند به کاهش هزینه تولید در کشور و رشد سریع اقتصاد و همچنین کاهش تخریب محیط زیست منجر شود.

وی ادامه داد: بهینه سازی انرژی یکی از مولفه­های اساسی برای افزایش پتانسیل‌ها و توسعه کشور و ارتقاء توانمندی اقتصادی کشور است.

سبوحی بهینه‌سازی انرژی را مستلزم توسعه کسب و کارهای جدید خواند و گفت: بهینه سازی انرژی مستلزم توسعه کسب و کارهای جدید مبتنی بر دانش فنی و توسعه و کاربرد فناوری‌های کارآمد انرژی با بازده بالا است.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید