Performancing Metrics

پراسترس‌ترین مشاغل دنیا کدام است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 353924
تاریخ انتشار: 5 تیر 1395 - 17:50
استرس شغلی در سال‌های اخیر آن‌قدر رو به افزایش بوده و سبب بیماری‌های فراوان شده است که سازمان بین‌المللی کار، شعار خود را برای سال ۲۰۱۶، «استرس محيط كار: يك چالش جمعي» تعیین کرده است.

به گزارش اتاق خبر،پژوهش‌های انجام گرفته نشان می‌دهد سربازان، آتش‌نشانان و خلبانان دارای بیشترین استرس ممکن بوده و در عوض، تحلیلگران امنیتی اطلاعات، سونوگرافیست‌ها و استادان دانشگاه‌ کمترین اضطراب را در حین‌ کارکردن دارند. کارشناسان درباره علت این شدت و ضعف استرس به سلامت آنلاین توضیح می‌دهند.

پژوهش‌های انجام گرفته نشان می‌دهد سربازان، آتش‌نشانان و خلبانان دارای بیشترین استرس ممکن بوده و در عوض، تحلیلگران امنیتی اطلاعات، سونوگرافیست‌ها و استادان دانشگاه‌ کمترین اضطراب را در حین‌ کارکردن دارند. 
معیارهای برآورد استرس شغلی
 
سایت آمریکایی CareerCast در گزارشی به شاخص‌های تعیین استرس شغلی نیروهای کار در حرفه‌های مختلف پرداخته است. این گزارش که مربوط به سال ۲۰۱۶ است، ۱۱ فاکتور مختلف در ایجاد استرس شغلی، موثر دانسته شده است. تعداد سفرهای کاری سالانه، پتانسیل رشد، مهلت‌های کاری، اشتغال در برابر چشم دیگران، رقابتی‌بودن، نیازهای فیزیکی (خم شدن، کوهنوردی و ...)، شرایط زیست محیطی، مواجهه با خطر، در معرض خطر قراردادن زندگی خود، در معرض خطر قراردادن زندگی دیگران، رودرروشدن با مردم، ۱۱ شاخصی هستند که این سایت، برای برآورد استرس شغلی فهرست کرده است.
 
رده‌بندی پراضطراب‌ترین شغل دنیا
 
پژوهش‌های بسیاری در زمینه یافتن پراضطراب‌ترین شغل‌های دنیا انجام شده است. دسته‌ای از این پژوهش‌ها از سوی تارنماهای تخصصی حوزه کار انجام می‌شود. به عنوان مثال بر اساس پژوهشی که در سال ۹۰ توسط مجله دانشکده پرستاری ارتش جمهوری اسلامی ایران منتشر شده، انجمن ملي ايمني حرفه‌اي آمريكا، پرستاري را در رأس ۴۰ حرفه پراسترس معرفي كرده است. علاوه بر این سایت CarreerCast از معتبرترین منابع این پژوهش‌هاست. به طوری‌که منابع مختلف دیگری مانند Business Insider به این سایت استناد کرده و رده‌بندی شغلی این سایت را مبنای کار خود قرار داده‌اند. بر اساس رده‌بندی سایت CarreerCast، در سال ۲۰۱۶، «سربازان داوطلب نیروهای نظامی» با نمره ۸۴.۷۸ پراسترس‌ترین حرفه دنیا را دارند. شاغلین این حرفه سالانه ۲۷ دلار درآمد دارند. این در حالی است که در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۵، آتش‌نشانان پراسترس‌ترین شغل دنیا را داشتند و نمره استرس این حرفه، ۷۱.۵۹ بود. در ادامه رده‌بندی سال ۲۰۱۶، نمره استرس شغلی آتش‌نشانان به ۶۰.۵۹ کاهش یافته و رتبه آنها در جدول به جایگاه دوم تنزل یافته است. خلبان‌‌ها با نمره استرس ۶۰.۴۶ رتبه سوم را دارند. افسران پلیس با نمره ۵۳.۸۲، برنامه‌ریزان همایش‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرایی و تجاری (Event coordinator) با نمره ۴۹.۹۳، کارمندان روابط عمومی با نمره ۴۸.۴۶، مدیران عالی‌رتبه شرکت‌های بزرگ با نمره ۴۷.۴۶، گویندگان رادیو و تلویزیون با نمره ۴۷.۳، خبرنگاران با نمره ۴۶.۷۶ و رانندگان تاکسی با نمره ۴۶.۳۳ نیز در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار دارند.
 
کم استرس‌ترین شغل‌های دنیا
 
می توانید در سایت CareerCast رده‌بندی کم‌اضطراب‌ترین شغل‌های دنیا را مشاهده کنید. این اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۶ است. تحلیلگران امنیتی اطلاعات دارای کمترین نمره استرس شغلی هستند. آنها از ۱۰۰ نمره، تنها ۳.۸ نمره را کسب کرده‌اند و می توانند به عنوان کم‌استرس‌ترین شاغلان دنیا معرفی شوند. رتبه دوم با نمره ۴ از آن سونوگرافیست‌هاست. استادان دانشگاه با نمره ۶.۹۴ جایگاه سوم کم‌اضطراب‌ترین حرفه‌های دنیا را از آن خود کرده‌اند. آرایشگرها با نمره ۷.۴۷، تکنسین‌های ثبت سوابق پزشکی با نمره ۷.۵۵، تکنسین آزمایشگاه پزشکی با نمره ۸.۹۸، جواهرفروشان با نمره ۹.۱۰، تکنسین‌ها و متخصصین شنوایی‌سنجی با نمره ۹.۳، متخصصین تغذیه با نمره ۱۰.۲۳ و کتابداران با نمره ۱۰.۵۸، کم‌استرس‌ترین شاغلان دنیا هستند.
 
رده‌بندی CareerCast یافته‌‌های معتبری دارد
 
استرس شغلی و نتایج زیان‌بار آن به قدری حساسیت متخصصین و مسئولان را برانگیخته که سازمان بين‌المللي كار (ILO) شعار خود در سال ۲۰۱۶ را «استرس محيط كار: يك چالش جمعي» معرفی کرده است. دکتر علی اصغر فرشاد، دکترای بهداشت حرفه‌ای با اشاره به شعار امسال ILO، معتقد است: افزایش استرس شغلی در سال‌های اخیر و تداوم ۲۴ ساعته ارتباط شاغل و شغل، باعث شده تا سازمان بین المللی کار اقدام به تعیین چنین شعاری کند. عضو شورای عالی مرکز تحقیقات بهداشت کار با تاکید بر اینکه رده‌بندی سایت CareerCast رده‌بندی قابل اعتنایی است به سلامت آنلاین می‌گوید: با وجود صحت یافته‌های نهایی این پژوهش، باید دید مبنای ارزیابی‌ها چه بوده است.
 
رابطه ۲۴ ساعته شغلی نیروی کار با شغل خود
 
دکتر علی‌اصغر فرشاد با بیان اینکه در سال‌های اخیر، نوع رابطه شاغل و شغل تغییر کرده است به سلامت آنلاین می‌گوید: در‌ سال‌های گذشته، فرد روزانه هشت ساعت کار می کرد و سپس به منزل می‌رفت و استراحت می‌کرد. اما امروزه حتی زمانی که فرد در منزل به سر می‌برد هم درگیر کار خود است و هر لحظه در ۲۴ ساعت احتمال دارد کارفرمای او با وی تماس بگیرد و کاری بخواهد. دکترای بهداشت حرفه‌ای درباره کار شایسته توضیح می‌دهد: کار شایسته، کاری است که برای شاغل جذاب بوده و فقط برای تامین معیشت نباشد. به این ترتیب چنین حرفه‌ای است که می‌تواند باعث کاهش استرس و فشار روحی برای نیروی کار شود. وی با متفاوت‌دانستن «استرس» و «فشار» کار افزود: فشار کار، باعث افزایش توانایی‌های فرد شاغل می‌شود. اما استرس زمانی اتفاق می‌افتد که فرد، دیگر توان انجام‌دادن چندمین کار همزمان را نداشته باشد. به این ترتیب به اضطراب بر او غلبه می‌کند.
 
در محل کار، سنبل‌الطیب، گل‌گاوزبان و چای بنوشید
 
دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق در گفتگو با سلامت آنلاین با اشاره به راهکارهای کاهش استرس می گوید: افراد به دو گروه A و B تقسیم می شوند. به طوریکه افراد دسته A، پراسترس (Stressful) هستند و بالعکس، افراد گروه B دارای زندگی آرام‌تراند. وی با تاکید بر اینکه استرس، تنها دلیل بیماری های قلبی و عروقی نیست ادامه می دهد: در زندگی عادی کمی به استرس نیاز داریم و این نیاز فیزیولوژی بدن انسان‌هاست. قارونی با اظهار اینکه شغل‌های حساس مانند رانندگان اتوبوس، خلبان‌ها و متخصصین بیهوشی در اتاق عمل، بسیار در معرض استرس، تنگی رگ‌ها، اسپاسم و متاسفانه سکته قلبی هستند. این متخصص قلب و عروق توصیه می کند که برای کاهش استرس در محل کار از دمنوش های گیاهی مانند چای، گل گاوزبان و سنبل الطیب استفاده شود.

منبع: فردا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید