Performancing Metrics

منابع آبی آذربایجان غربی در حال هدررفت است | اتاق خبر
کد خبر: 354540
تاریخ انتشار: 6 تیر 1395 - 08:12
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی منابع آبی استان در حال هدررفت است و یک سال است که مشکلات در جلسات متعدد مطرح می‌شود با وجود اینکه راهکار مشخص است.

اتاق خبر: کیومرث دانشجو ظهر شنبه در چهارمین جلسه مرکز خدمات سرمایه‌ گذاری استان بر ضرورت استفاده بهینه از منابع آب استان تاکید کرد و افزود: در این صورت ضمن اینکه برای حفظ صنعت و کشاورزی استان اقدام می‌شود، از منابع آب استان نیز صیانت به عمل می‌آید تا اینکه نسل‌های آینده کشورمان به هیچ عنوان دچار مشکل نشوند.

وی در خصوص مشکل تامین آب نیروگاه ماکو افزود: برای احداث فاز نخست این نیروگاه در ماکو برای هر ساعت، شش متر مکعب آب نیاز است که این میزان آب با لوله آب ۲ اینچی نیز قابل تامین بوده و باید تا ۵ ماه دیگر که فاز نخست این نیروگاه تکمیل می‌شود مشکل آب آن حل شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی درباره نحوه رسیدگی به این موضوع اظهار داشت: راهکارهای قانونی تامین آب به طور مکرر برای مدیران دستگاه‌های اجرایی استان اعلام شده است.

دانشجو با بیان اینکه میزان آب مازاد ارس ۶۰ میلیون متر مکعب سهمیه آذربایجان‌غربی است که می‌توان بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد گفت: سه راهکار برای تامین آب نیروگاه ماکو می‌توان پیشنهاد داد که عبارتند از پمپاژ آب از رودخانه ارس به مسیر ۱۸ کیلومتر، انتقال آب از سد شهید قنبری در مسیر ۳۰ کیلومتری و خرید موقتی چاه‌های اراضی اطراف نیروگاه که در این میان پمپاز آب هزینه‌ای نزدیک بر ۲ تا ۳ میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای آذربایجان‌غربی افزود: در ابتدا قرار بر این بود که احداث این نیروگاه در قره‌ضیاء‌الدین انجام شود چنانچه شرکت آب و فاضلاب روستایی قادر به تامین آب از روستاهای نزدیک به نیروگاه است به مدت ۲ سال مشکل تامین آب را حل کند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ میلیون متر مکعب برای صنایع پتروشیمی و ۱۵ میلیون متر مکعب نیز برای کشت و صنعت مجوز صادر شده است که همه این‌ها باید از ارس برداشت شود منطقه آزاد ماکو مستقل است و چنانچه بتواند سرمایه‌گذاری اولیه در این مورد انجام دهد می‌تواند به قیمت تمام شده آب در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

دانشجو بر ضرورت استفاده منابع آب به صورت بهینه، درست و منطقی همچنین با استفاده از فناوری روز تاکید و تصریح کرد: در این صورت تا اندازه زیادی مانع هدررفت این مایع حیات‌بخش خواهیم بود، بنابراین باید به مقوله فوق توجه جدی و لازم را داشته باشیم.

منبع:مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید