Performancing Metrics

نیاز پاکستان و ایران به توسعه روابط اقتصادی از نگاه یک رسانه ژاپنی | اتاق خبر
کد خبر: 355245
تاریخ انتشار: 8 تیر 1395 - 19:40
نشریه دیپلمات ژاپن در مقاله ای با عنوان « به سمت روابط اقتصادی قدرتمند بین اسلام آباد - تهران » به قلم « عثمان جاوید » نوشت: پاکستان و ایران نیاز است برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری، به هم نزدیک شوند.

اتاق خبر - در این مقاله آمده است: ایران به عنوان اولین کشوری که در سال 1947 میلادی پاکستان را به رسمیت شناخت همواره روابطی خاص و مضطرب با اسلام آباد داشته اما اخیرا روابط اقتصادی دو کشور بهبود یافته که برای پاکستان بسیار امیدوارکننده است.
اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) یا برجام بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک ، شامل آمریکا، انگلیس، چین، روسیه، فرانسه و آلمان، تهران را دوباره به مرکز اقتصادی در منطقه تبدیل کرده و تلاش های دیپلماتیک ایران منجر به لغو تحریم ها و فراهم شدن زمینه های فعالیت های اقتصادی در این کشور شده است.
در این گزارش آمده است: ایران در کنار ذخایر و منابع عظیم، جمعیتی جوان دارد که قابلیت های توسعه اقتصادی این کشور را بیش از پیش می کند.
ایران دومین اقتصاد بزرگ در خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می رود و تولید ناخالص داخلی این کشور 393.7 میلیارد دلار برآورد شده است و بانک جهانی ، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سالجاری میلادی را 4.2 درصد و رشد آن در سال 2017 میلادی را 4.6 درصد پیش بینی کرده است همچنین برخوداری از 10 درصد ذخایر نفت جهان، انگیزه ای مضاعف برای تجار و فعالان بخش اقتصادی پاکستان برای حضور در بازار ایران شده است.
در سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به پاکستان در ماه مارس سالجاری میلادی که اولین دیدار رسمی رئیس دولت ایران از پاکستان در طول 14 سال گذشته بود ، هم روحانی و نواز شریف نخست وزیر پاکستان بر توسعه همکاری های امنیتی و تجاری متعهد شدند.
ظرفیت اقتصاد ایران توسط دیگر کشورهای منطقه نیز مورد توجه بوده به طوریکه در ماه می گذشته « نارندرا مودی نخست وزیر هند » نیز در سفری دو روزه با مقام های ایرانی از جمله رهبر عالی این کشور و رئیس جمهوری دیدار کرد و دو طرف به توافقات مهمی دست یافتند.
علاوه بر این، طرح کمربند اقتصادی چین موسوم به «یک کمربند، یک جاده» که از سوی بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا حمایت می شود و همچنین سازمان همکاری شانگهای که در تلاش هستند پاکستان، ایران، روسیه، چین و هند را در مسیری که به ایجاد یک نظام سیاسی و اقتصادی منتهی می شود ، هدایت کنند.
پاکستان و ایران از اهمیت کوریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) آگاه بوده و اسلام آباد برای کاهش وابستگی خود به آمریکا، باید در روند رو به جلو طرح های اقتصادی در منطقه ایفای نقش کرده و برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید به ایجاد روابط اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله ایران توجه کند.
تحقق همکاری های اقتصادی، به افزایش امنیت در پاکستان نیز کمک خواهد کرد و این امر نه تنها به بهبود روابط این کشور با ایران می انجامد بلکه سیگنالی مثبت برای حضور سرمایه گذاران دیگر کشورهای خارجی در این کشور است.
طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان نیز که پیش از این به دلیل تحریم های اقتصادی علیه تهران و همچنین موانع سیاسی موجود بین دو کشور همسایه متوقف شده بود وارد مرحله جدیدی شده و طرح دو هزار و 775 کیلومتری انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان می تواند زمینه جدیدی از همکاری های اقتصادی دو کشور باشد و به بهبود روابط اقتصادی دو کشور بیانجامد.
اخیرا وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان متعهد به ساخت این خط لوله و اتمام آن تا سال 2017 میلادی شده است.
با توجه به گزارش سال 2014 کمیسیون اروپا، پاکستان هشتمین شریک ایران در بخش آموزشی است در حالی که هند سوم و چین در رتبه اول هستند.
صادرات اصلی پاکستان به ایران شامل برنج، گوشت، کاغذ، منسوجات و میوه بوده و کالاهای عمده وارداتی پاکستان از ایران شامل مواد شیمیایی آلی، پلاستیک، مواد معدنی، نفت، آهن و فولاد است.
بازشدن درهای اقتصاد در ایران، فرصتی خوب برای اقتصاد پاکستان مهیا کرده و اسلام آباد می تواند با برقراری روابط گسترده اقتصادی با تهران، در زمینه های مختلف بهره مند شود.
پاکستان، به عنوان وارد کننده خالص نفت، به دنبال تامین این ماده از دارنده دومین ذخایر بزرگ نفتی جهان، ایران است و طرح خط لوله گاز ایران - پاکستان، انرژی مطمئن در اختیار اسلام آباد قرار خواهد داد و کمبود انرژی در این کشور را برطرف خواهد کرد.
علاوه بر این، دو کشور می توانند نقش مهمی در طرح «یک کمربند، یک جاده» چین ایفا کرده و زمینه های همکاری سه جانبه با افغانستان را نیز فراهم کنند.
نویسنده این مقاله نوشته است: تجارت و برقراری روابط اقتصادی قوی با ایران نه تنها به بهبود وضعیت اقتصادی پاکستان کمک می کند بلکه به ثبات و رفاه بیشتر اقتصادی در منطقه نیز منجر می شود.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید