Performancing Metrics

تلاش ایران برای دستیابی به فناوری‌های برتر مدیریت آب | اتاق خبر
کد خبر: 356999
تاریخ انتشار: 15 تیر 1395 - 08:58
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به این نکته که باید برای استفاده بهینه از منابع موجود در آب اقدام کرد، گفت: نیازمند فناوری‌های مدیریت آب هستیم.

اتاق خبر: حسینعلی بهرامی در این باره اظهار کرد: ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک کره زمین قرار گرفته است و میزان دریافت نزولات آسمانی یک سوم متوسط جهانی است، پس به صورت ذاتی کشور کم آبی هستیم. از طرفی هم این منابع آبی محدود را خوب و بهینه مصرف نمی‌کنیم.
وی تصریح کرد: از نظر منطقی ابتدا باید نسبت به استفاده بهینه از منابع موجود اقدام کنیم، یعنی نیازمند فناوری‌های مدیریت آب هستیم. از طرف دیگر به دلیل کمبود ذاتی آب باید دستیابی به منابع جدید اعم از نمک‌زدایی و انتقال بین حوزه‌ای را نیز مدنظر داشته باشیم. البته با توجه به آثار زیست‌محیطی مترتب بر انتقال بین حوزه‌ای، این راهکار باید به عنوان آخرین راه حل باشد.
بهرامی خاطرنشان کرد: اقتصاد آب در بخش فناوری آب در دنیا حجم وسیعی از چرخش اقتصادی را شامل می‌شود. نمک‌زدایی، تصفیه فاضلاب، مدیریت و دسترسی به آب‌های جوی و غیره از این مقوله هستند. برخی کشورهای اروپایی، روسیه، چین و برخی کشورهای دیگر از جمله کشورهایی هستند که در این زمینه صاحب تکنولوژی هستند.
وی یادآور شد: ایران در زمینه‌های مختلف در حال تلاش برای دستیابی به فناوری است. در برخی زمینه‌ها موفق بوده است. نظیر نمک‌زدایی به روش بخار سرد و نیز تصفیه فاضلاب به روش‌های مختلف و در برخی زمینه‌ها هم نظیر ساخت غشاهای تخت برای تصفیه، در حال تلاش برای دستیابی به تکنولوژی‌های بهتر است. 

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید