Performancing Metrics

بکارگیری الگوی کشت مدرن تنها راه خروج از خشکسالی | اتاق خبر
کد خبر: 357348
تاریخ انتشار: 17 تیر 1395 - 12:19
رمز رونق کشاورزی، توسعه و بکارگیری روش های جدید کشت است که با این اقدام می توان از اتلاف آب جلوگیری و در نتیجه از بحران کم آبی فاصله بگیریم.

اتاق خبر-سرویس اقتصادی: یکی از مسائلی که در حوزه کشاورزی بسیار قابل توجه است بحث تغییر شیوه های سنتی کشاورزی به روش های مدرن و نوین می باشد. اگر چه وزارتخانه ها و جهاد کشاورزی از این طرح استقبال کرده اما اقدامات قابل توجهی در این راستا صورت نگرفته است. در این خصوص اتاق خبر گفتگویی داشته  با علی شاهمرادی کارشناس حوزه کشاورزی که در ادامه می خوانید: 

الگوی کاشت در حوزه کشاورزی ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

الگوی کشت در ایران پس از دغدغه آب دومین مسئله کشاورزی می باشد من اعتقاد دارم که الگویی که در مناطق مختلف کشور حاکم است باید متناسب با ظرفیت و کیفیت آب اصلاح شود. اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند می توانیم پیش بینی کنیم خیلی از استان های ما تا 5سال آینده در آب شرب مشکل خواهند داشت ودر بعضی استان ها آّب آشامیدنی تصفیه شده خریداری می شود . از نظر من این روش های سنتی که در آن با صرف 15هزار لیتر آب یک کیلو برنج تولید کنیم دیگر کاربدی نیستند. باید مطالعات و بررسی هایی در تمام استان ها انجام شود و در کنار آن مشوق ها و اهرم های بازدارنده ای وجود داشته باشد که الگوی کشت کارشناسی شده برای هر منطقه را ارزیابی کنند. برای مثال در حوزه سفید رود مشکل کمبود آب جدی نیست و ما می توانیم با اصلاح الگوی کشت یک منطقه در رودخانه قزل اوزن که از سرشاخه های اصلی رود خانه سفیدرود است تولید 15هزار هکتار برنج را به دیگر محصولات مانند گندم تبدیل کنیم به اینصورت با اصلاح 15هزار هکتار برنج کیفیت آبی یک حوزه رودخانه را نجات می دهیم ،حتی کمک های بلا عوضی که توسط دولت به کشاورزان در جهت اصلاح یا تسهیل سیستم های آبیاری انجام می شود باید تبدیل به طرح های ترویج سبک نوین کشاورزی که نتایج بهتری را در پی خواهد داشت بشوند.

جهاد کشاورزی برای تغییر فرهنگ کشت چه اقداماتی انجام داده است؟

متولی بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و متولی آب وزارت نیرو می باشد من اعتقاد دارم که بخشی از وظایف وزارت نیرو یعنی مدیریت منابع آب باید به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود. زیرا اینها دو وزارتخانه هستند که برنامه هایشان عکس هم تنظیم می شود و در بساری از حوزه های یکدیگر اختلال ایجاد می کنند. در گذشته به دلیل سوء مدیریت هزاران هزار چاه غیر مجاز حفر شده که در حال حاضر دولت ناتوان از برخورد با آنها می باشد و بعضی افراد با تصور اینکه به وسیله این چاه ها برای چند نفر اشتغال ایجاد شده با مسدود کردن آنها مخالفت می کنند. در واقع وقتی مسائل مربوط به کشاورزی و آب با سیاست گره می خورد در بحث های مدیریتی تاثیر می گذارد به ویژه در شهرهای کوچک که بعضی افراد به شکل غیرقانونی به حفر چاه اقدام می کنند. با توجه به این مسائل پیشنهاد می کنیم بجای تولیدات انواع صیفی جات به شکل متمرکز به تولید محصولات مشخصی بپردازیم و در کنار آن محصولاتی تولید کنیم که نسبت به متر مکعب آبی که مصرف می شود ارزش افزوده بیشتری از آن ایجاد کنیم زیرا واقعیتی که وجود دارد این است که در طی سال های اخیر از بازارهای جهانی دور مانده ایم واگر صادراتی وجود داشته هزینه های آب آن از قیمت محصول بیشتر تمام شده است.

امروزه برای توجیح بعضی از سوء مدیریت ها چند محصول مانند خربزه و هندوانه را متهم می کنند به مصرف آب زیاد که این مسئله صحیح نمی باشد شاید افزایش سطح زیر کشت دارای اشکالاتی باشد اما با روش های نوین می توانیم میزان آب مورد نیاز این محصول را کاهش دهیم. برای مثال ما پروژه ای را در دست داریم که در سطح 5هزار هکتار اجرایی شده است که در ازای کمتر از 40 لیتر آب یک کیلو هندوانه یا گوجه فرنگی تولید کنیم و در سال گذشته در سطح 800هکتار این طرح اجرا شد و خیلی موفق بود.از آنجایی که ما تولید کنننده سیستم ها ی آبیاری هستیم وناچاریم که همیشه در کنار تولیداتمان مطالعات آبی و خاکی داشته باشیم جای تاسف است که با وجود بحران های آبی که وجود دارد واحدهای دولتی هیچ اقدامی نمی کنند.در طول سال های گذشته به دلیل عدم کارشناسی درست سیستم های آبیاری بارانی ناکارامدی را معرفی کردند و با دادن تسهیلاتی به این طرح نه تنها کمکی به وضعیت کم آبی نکرده بلکه آن را به وضعیت بحران نزدیک کرده است و موجب اتلاف آب و همچنین برق شده است. در سال جاری یک دوره کلاس ها ی 4ساعته در خارج از کشور سبب طرح ایده ای شده که  مصرف آب را در صیفی جات از 180لیتر به 40لیتر کاهش بدهد.

در استان زنجان چه اقداماتی در راستای جایگزینی شیوه های نوین به جای شیوه های سنتی انجام گرفته است؟

خوشبختانه تمام کشاورزان ما متوجه شده اند که باید سیستم های مدرن را بجای روش های سنتی بکار گیرند. همچنین انتظار می رود دولت تلاش کند که سیستم آبیاری مدرن متناسب با منطقه را اجرا کند. ما اعتقاد داریم که در ایران باید تمام سیستم های آبیاری به شکل قطره ای شود اگر چه به دلیل اشتیاق کشاوزان اقداماتی شده اما امید است که در آینده ای نه چندان دور به نتایج مثبتی دست یابیم. در حال حاضر کشت گندم به روش های قطره ای انجام شده و میزان برداشت این محصول بیشتر از سال های قبل بوده است.

در استان زنجان برای جلوگیری از افزایش خشکسالی در حوزه کشاورزی چه اقداماتی انجام شده؟

استان زنجان نیز همسو با سیاست ها و خط مشی جهاد کشاورزی توانسته در اجرای سیستم های نوین برنامه ریزی می کند. اگر جه این اقدامات کافی نمی باشد اما به عنوان حرکت های رو به جلو قابل پیگیری است. سالانه استان زنجان 10میلیارد تومان یارانه برای سیستم آبیاری دریافت می کند اگر یک میلیارد را صرف آموزش بهره برداران در حوزه مصرف بهینه آب کند نتایج بهتری کسب می کند. متاسفانه مشکلات اعتباری ای که در سال های اخیر وجود داشته همچنین طولانی بودن بروکراسی های اداری و مسائلی از این دست مانع بسیاری از برنامه ریزی ها می شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید