Performancing Metrics

کمبود آب چالش جدی کشاورزی ورامین | اتاق خبر
کد خبر: 357672
تاریخ انتشار: 17 تیر 1395 - 21:54
کمبود منابع آبی به‌عنوان مهم‌ترین مانع در توسعه کشاورزی منطقه ورامین محسوب می‌شود و همین امر سبب شده تا نتوان از تمامی ظرفیت‌های قطب کشاورزی استان تهران به‌درستی استفاده کرد.

اتاق خبر: کمبود منابع آبی به‌عنوان مهم‌ترین مانع در توسعه کشاورزی منطقه ورامین محسوب می‌شود و همین امر سبب شده تا نتوان از تمامی ظرفیت‌های قطب کشاورزی استان تهران به‌درستی استفاده کرد.

بدون تردید آب مهم‌ترین عنصر در توسعه بخش کشاورزی محسوب می‌شود و کمبود منابع آبی به‌عنوان چالش و مانع جدی در این حوزه به‌حساب می‌آید.

همان‌طور که بسیاری از مناطق کشور طی سال‌های اخیر در حوزه منابع آبی با محدودیت‌های جدی مواجه شده‌اند، شهرستان ورامین نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این منطقه نیز در این بخش با مشکلات عدیده‌ای روبرو است.

کمبود منابع آبی خطری که کشاورزی ورامین را تهدید می‌کند

کمبود منابع آبی به‌عنوان مهم‌ترین مانع در پیشرفت و توسعه کشاورزی در منطقه ورامین محسوب می‌شود و همین امر سبب شده تا نتوان از تمامی ظرفیت‌های قطب کشاورزی استان تهران به‌درستی استفاده کرد.

امروزه برنامه ریزان و تصمیم گیران کشاورزی تلاش دارند تا با درک کمبود منابع آبی در بخش کشاورزی، برنامه‌ریزی لازم را برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای این بخش انجام دهند.

همچنین توجه ویژه به بخش کشاورزی و رونق و توسعه هر چه بیشتر این مهم، می‌تواند رشد اقتصادی منطقه و استان تهران را رقم‌زده و دروازه بازارهای داخلی و خارجی را بر روی محصولات ورامین بیش از گذشته باز کند.

گسترش آبیاری تحت‌فشار در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی

 

امروز یکی از برنامه‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور مقابله با کمبود منابع آبی در بخش کشاورزی، گسترش آبیاری تحت‌فشار و استفاده از امکانات مدرن آبیاری در این حوزه است.

تصمیم گیران حوزه کشاورزی طی سال‌های اخیر کوشیده‌اند که این باور را به کشاورزان منتقل کنند که کمبود منابع آبی یک خطر جدی است و باید به‌صورت بهینه و صحیح از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی اعتقاددارند که گسترش آبیاری مدرن و تحت‌فشار تنها با ترغیب کشاورزان و ارائه بسته‌های تشویقی مؤثر خواهد بود.

ابوالفضل حیدری فعال و کارشناس حوزه کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این نکته که ورامین از مراکز اصلی تولید کشاورزی در استان تهران است، اظهار داشت: امروز شهرستان ورامین یکی از مراکز اصلی تولید محصولات کشاورزی در استان تهران محسوب شده که نقش مهمی را در تأمین نیازهای این استان ایفا می‌کند.

وی با اشاره به این نکته که بر اساس آمارها، ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت در ورامین وجود دارد، افزود: این میزان اراضی یک ظرفیت کم‌نظیر در استان تهران برای توسعه و پیشرفت اقتصادی به‌حساب می‌آید.

حیدری با تأکید بر این نکته که نیمی از اراضی ورامین به دلیل کمبود منابع آبی، زیر کشت نرفته است، ادامه داد: کمبود منابع آبی سبب شده تا تنها نیمی از اراضی کشاورزی ورامین مورداستفاده قرار بگیرد که این امر ضربه بزرگی را به اقتصاد و کشاورزی این منطقه وارد کرده است.

وی بیان داشت: باید با استفاده از روش‌های مختلف و گوناگون نظیر جایگزینی شیوه‌های مدرن آبیاری به‌جای شیوه‌های سنتی، اراضی بیشتری را تحت پوشش قرارداد، چراکه یکی از بخش‌های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی، بخش کشاورزی بوده که می‌تواند در این حوزه کارساز باشد.

حیدری با اشاره به‌ضرورت گسترش آبیاری مدرن در منطقه تأکید کرد: باید برنامه ریزان و تصمیم گیران حوزه کشاورزی نیز با فرهنگ‌سازی میان کشاورزان و ارائه بسته‌های تشویقی و حمایتی، زمینه استفاده هر چه بیشتر از شیوه‌های مدرن آبیاری را در منطقه فراهم کنند.

کمبود منابع آبی یک واقعیت انکارناپذیر است

محمدحسین تاجیک مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای گسترش استفاده از آبیاری مدرن در اراضی قابل‌کشت شهرستان اظهار داشت: امروز محدودیت‌های منابع آبی در شهرستان ورامین یک واقعیت انکارناپذیر محسوب می‌شود.

 

وی با تأکید بر این نکته که گسترش آبیاری‌های مدرن نظیر آبیاری تحت‌فشار، یک نیاز و ضرورت در بخش کشاورزی محسوب می‌شود، افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با کمبود آب در بخش کشاورزی می‌کوشد تا آبیاری مدرن را جایگزین آبیاری سنتی کند.

۱۴ هزار هکتار از اراضی ورامین تحت پوشش آبیاری تحت‌فشار رفته است

تاجیک با اشاره به میزان استفاده از آبیاری تحت‌فشار در اراضی قابل‌کشت شهرستان ورامین بیان داشت: طی سال‌های اخیر تلاش‌های مؤثری برای گسترش استفاده از آبیاری مدرن در شهرستان ورامین صورت گرفته است.

وی، فرهنگسازی در حوزه استفاده از شیوه های جدید آبیاری را بسیار مهم و ضروری دانست و ادامه داد: تلاش شده تا به کشاورزان این باور انتقال پیدا کند که با توجه به کمبود منابع آبی باید از شیوه‌های مدرن آبیاری در این بخش کشاورزی استفاده کرد.

تاجیک با اشاره به این نکته ۱۴ هزار از اراضی ورامین زیر کشت آبیاری تحت فشار است، اضافه کرد: با حمایت‌های صورت گرفته، ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین تحت پوشش آبیاری تحت‌فشار رفته که همین امر در استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان مؤثر است.

گسترش آبیاری تحت‌فشار در اولویت قرار دارد

مدیر جهاد کشاورزی ورامین، گسترش آبیاری مدرن را از برنامه‌های جدی خود عنوان کرد و بیان داشت: در سال جاری نیز گسترش آبیاری تحت‌فشار و استفاده از ابزارهای مدرن آبیاری از برنامه‌ها و اولویت‌های جدی بخش کشاورزی ورامین است.

وی با اشاره به این نکته که باید کشاورزان بیشتری نسبت به استفاده از شیوه های مدرن آبیاری در ورامین ترغیب شوند، ادامه داد: امیدواریم تا اراضی کشاورزی بیشتری در سال جاری تحت پوشش سیستم آبیاری مدرن و تحت‌فشار قرار بگیرند که این امر برکات و دستاوردهای مناسبی برای بخش کشاورزی شهرستان به همراه خواهد داشت.

به هر ترتیب شهرستان ورامین مانند بسیاری از نقاط کشور با کمبود منابع آبی روبرو است و در این راستا باید با برنامه‌ریزی و گرفتن تصمیمات صحیح از این مانع جدی برای توسعه کشاورزی منطقه عبور کرد.

بدون تردید هرچه آبیاری مدرن و تحت‌فشار در منطقه ورامین توسعه پیدا کند، می‌توان از ظرفیت‌ها و استعدادهای بیشتری در حوزه کشاورزی این دیار استفاده کرد.

منبع: مهر

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید