Performancing Metrics

دغدغه باغداران خمین برای فروش محصولات تولیدی | اتاق خبر
کد خبر: 359016
تاریخ انتشار: 24 تیر 1395 - 02:05
همزمان با فصل برداشت محصولات باغی در خمین، دغدغه اصلی باغداران این شهرستان هراس از پیدا نکردن بازار فروش مناسب تولیدات و مواجهه با پدیده عرضه محصول با قیمت نازل است.

اتاق خبر:عده ای از کشاورزان خمین از کسادی بازار فروش، ورود دلالان و افراد واسطه در بازار ، حمایت و نظارت کمرنگ در عرضه و تقاضا در بازار میوه و تربار گله دارند.
آنان می گویند:حاکمیت پدیده خشکسالی در سالهای اخیر، بروز سرمازدگی فصلی، بالا بودن هزینه تولید، کمبود نقدینگی، بالا بودن میزان ضایعات محصولات به دلیل نبود روش های مناسب برداشت و توزیع، بالا بودن قیمت نهاده ها و پرداخت غرامت محدود توسط صندوق بیمه باعث می شود که مشکلات باغداران دوچندان شود.
یک باغدار اهل شهرستان خمین گفت: باغداری در زمره مشاغلی است که سود و زیان آن قابل پیش بینی نیست زیرا امکان گمانه زنی از شرایط بازار و ثبات قیمت درموقع برداشت برای آن وجود ندارد.
احمد رضا اصغری افزود: چتر سیاست خرید تضمینی دولت، محصولات باغی را در بر نمی گیرد و باغدار با همه مشقت و هزینه هایی که متحمل می شود اطمینانی ندارد که بتواند در فصل برداشت محصولش را با سود متعادل عرضه کند.
وی بیان کرد: محصولات باغی این شهرستان در اوایل تابستان و تا نیمه فصل پاییز برداشت می شود و در این فصول قیمت میوه در بازار مصرف کاهش دارد.
این باغدار ادامه داد: محصولاتی نظیر آلبالو، زردآلو و گیلاس که ماندگاری پایینی دارند و باید به سرعت پس از برداشت عرضه شوند، از مواردی هستند که بیشتر دغدغه کشاورز را برمی انگیزند چرا که بهره بردار مجبور است محصولش را از طریق واسطه ها و در بازه زمانی کوتاه بفروشد.
وی گفت: به دلیل هزینه های بالای تولید و نداشتن سرمایه کافی بسیاری از باغداران مجبور به پیش فروش محصول می شوند که در بیشتر مواقع به زیان باغدار است و سود ناچیزی نصیبش می کند.
یک باغدار دیگر اهل خمین نیز گفت: بخشی از باغ های مثمر این شهرستان امسال دچار سرما زدگی شد که با کاهش شدید تولید مواجه است.
غلامرضا عسگری افزود: سال زراعی گذشته اراضی باغی خود را تحت پوشش بیمه قرار دادم اما با این وجود خسارت پرداختی ناشی از سرمازدگی بسیار ناچیز بود و با دامنه خسارت وارده فاصله زیادی داشت.
وی بیان کرد: به همین دلیل در سال زراعی جاری انگیزه ای برای بیمه سطح باغی نداشتم و با وجود کم آبی و سرمازدگی محصول و باردهی درحد انتظار در سطح باغی رخ نداده است.
وی گفت: باغداری نیز سرمایه در گردش نیاز دارد اما، آنقدر بهره تسهیلات پرداختی بانک های عامل بالا است که برای گرفتن تسهیلات رغبتی برای کشاورزان نمانده است.
عسگری، از ارائه نشدن آموزش های مناسب ترویجی در بخش کشاورزی نیز انتقاد کرد و گفت: برای باغداران کلاس های ترویجی برگزار نمی شود و بیشتر به کاشت های زراعی توجه می شود.
یک باغدار دیگر نیز گفت: پرداخت غرامت برای مشمولان سرمازدگی باغی باید بازنگری شود و انتظار است در مقابل حق بیمه دریافتی غرامت معقول به بهره بردار پرداخت شود.
حسن محمدی افزود: تسهیلات بانکی با نرخ سود بالا با درآمد ناچیز باغداران همخوانی ندارد و از طرف دیگر هزینه تولید و قیمت سم، کود، حمل و نقل و دستمزد بالای کارگر لزوم سرمایه در گردش را نشان می دهد.
وی گفت: به دلیل نبود سردخانه و انبار مناسب به منظور جلوگیری از فاسد شدن محصولات باغی در فصل تابستان به ناچار بسیاری از محصولات برداشتی را به واسطه ها فروخته می شود و همه زحمات تولید کننده در جیب آنان می رود.
این باغدار ادامه داد: برای نمونه واسطه ها هر کیلو گرم محصول گیلاس مرغوب و تک دانه را 30 هزار ریال از باغدار می خرند در حالی که این محصول با قیمت 80 هزار ریال به دست مصرف کننده می رسد.
وی، خواستار حمایت بیشتر مسئولان از باغداران شد و افزود: اگر باغداران انگیزه و اطمینان کافی از حمایت ها داشته باشند سطح باغی خود را افزایش می دهند.
مدیر جهاد کشاورزی خمین نیز در این باره گفت: بیشترین چالش و خسارتی که باغداران شهرستان با آن روبه رو هستند سرمازدگی چند سال اخیر است و با پرداخت غرامت ناچیز در مقابل حق بیمه باغداران استقبالی از بیمه کردن سطح باغات خود نمی کنند.
احمد رضا جعفری افزود: صندوق بیمه، چتر حمایتی مناسبی برای باغداران ندارد به همین دلیل باغداران ضرورت و اهمیت استفاده از بیمه را جدی نمی گیرند.
وی، نبود صنایع تبدیلی در بخش تولیدات باغی را از دیگر مشکلات خمین دانست و گفت: این معضل باعث شده تا محصولات باغی از جمله انگور، سیب و گیلاس ضایعات زیادی داشته باشد.
وی گفت: اغلب باغداران در حوزه بازاریابی محصول ضعیف هستند و محصولشان را به دلالان می سپارند که این مسئله زحمات آنان را بی نتیجه می گذارد و در عوض سود بسیار نصیب واسطه ها می شود.
وی افزود:سرمایه گذاری در ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی، دست دلالان را کوتاه می کند و کشاورزان می توانند محصولات خود را بدون واسطه و با قیمت مناسب به این صنایع تحویل دهند.
مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خمین نیز کم آبی ،سرمازدگی و نبود خرید تضمینی محصولات باغی را از مهمترین چالش های باغداری در این شهرستان دانست.
احمد عروجی افزود: در صورتی که بازارچه عرضه مستقیم میوه توسط یکی از نهاد ها برای باغداران در فصل برداشت راه اندازی شود، دست واسطه ها کوتاه می شود و بهره برداران با عرضه مستقیم سود بیشتری می کنند.
وی افزود: راهکار دیگر صنایع تبدیلی برای محصولات باغی است که در این شهرستان سرمایه گذاری در این بخش نشده است.
مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خمین در ارتباط با خسارت سرمایه زدگی محصولات در سال زراعی جاری گفت: در بهار امسال افزون بر 168 میلیارد ریال خسارت بر اثر سرمازدگی به باغ های این شهرستان وارد شد.
وی افزود: به دلیل افت شدید و نابهنگام دمای هوا تا چهار درجه زیر صفر، 919 هکتار از باغ های این شهرستان در بهار امسال دچار سرمازدگی شد.
وی اضافه کرد: باغ های بادام، گردو، سیب، زردآلو، گیلاس و هلو در این شهرستان از 50 تا 100 درصد دچار خسارت سرمازدگی شدند که در چند سال گذشته بی سابقه است.
عروجی گفت: باغداران این شهرستان با بحران سرما زدگی دچار خسارت های زیادی شدند در حالی که تنها یک درصد از این باغ ها زیر پوشش صندوق بیمه کشاورزی است.
وی افزود: زمان آن رسیده که مسئله پرداخت غرامت مناسب باغداران به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد تا استقبال این قشر از بیمه بیشتر شود.
وی، سطح باغ های شهرستان خمین را دو هزار و 800 هکتار بیان کرد و گفت: سالانه 15 هزار تن محصول، گیلاس،آلبالو ، سیب، هلو، شلیل، زردآلو،گردو،بادام و انگور از این باغ ها برداشت می شود.
عروجی گفت: 60 درصد محصولات باغی این شهرستان مازاد بر مصرف است که به شهرستانهای مجاور و استان تهران ارسال می شود.
52 درصد از جمعیت 110 هزار نفری خمین کشاورز هستند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید