Performancing Metrics

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت لیموترش | اتاق خبر
کد خبر: 359597
تاریخ انتشار: 27 تیر 1395 - 02:16
در حالی که فصل برداشت لیموترش از باغ‌های کشور آغاز شده و به گفته وزارت کشاورزی و باغداران هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد، قیمت این محصول از تولید تا بازار مصرف با افزایش ۱۰۰ درصدی مواجه شده است.

اتاق خبر: از نیمه‌های تیرماه هر سال برداشت لیموترش در استان‌های مختلف کشور آغاز می‌شود و فصل خرید لیمو و آبلیموگیری آغاز می‌شود. اما هر ساله بیماری جاروک جادوگر این محصول را محکوم به نابودی می‌کند و بخشی از آن را از بین می‌برد؛ به گونه‌ای که حتی وزارت کشاورزی تغییر قطب تولید لیموترش را از استان هرمزگان به کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شیوع آفت در دستور کار خود قرار داده است.

بیماری خانه‌مان سوز جاروک جادوگر که هر ساله بخشی از لیموترش را از بین برده است، سبب شده هر ساله بازار لیموترش با نوسانات قیمت و مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کند که البته به گفته ابوالقاسم حسن‌پور - مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی - عامل نوسان قیمت و برهم خوردن تعادل بازار آن است.

لیموترش‌های ایرانی جوابگوی نیاز کشور است

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گفت: امسال وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود از حدود ۳۲ هزار هکتار باغ لیموترش ۵۰۰ هزار تن محصول تولید و به بازار عرضه شود که برای نیاز داخلی کفایت می‌کند.

وی با بیان این‌که برداشت لیموترش از نیمه تیرماه تا اواخر مهرماه ادامه دارد، اظهار کرد: استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و جنوب کرمان از جمله استان‌های تولیدکننده این محصول هستند که اوج برداشت این محصول در هرمزگان و فارس وجود دارد که پیش‌بینی می‌کنیم کهگیلویه و بویراحمد نیز که تازه به جمع تولیدکنندگان این محصول پیوسته است بتواند تولید مناسبی داشته باشد.

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: علت اصلی نوسان قیمت و برهم خوردن تعادل بازار برای لیموترش بیماری جاروک جادوگری بوده که هرساله تولید را تحت‌الشعاع قرار داد، چرا که با پتانسیل‌های کنونی باید سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن تولید می‌کردیم.

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: بازار لیموترش در حال حاضر مساعد است و تولیدکنندگان از نرخ فروش محصول‌شان رضایت نسبی دارند، اما با توجه به بالاتر بودن قیمت لیموترش نسبت به نمونه‌های خارجی چندان نمی‌توان روی صادرات آن حساب باز کرد، چرا که در کشورهای دیگر عمدتا لیموترش از نوع لیزبون را مصرف می‌کنند و در ایران لیموترش جهرمی یا همان شیشه‌ای تولید می‌شود.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت لیموترش ایرانی در کنار لیموی خارجی

البته مجتبی شادلو - نایب رییس اتحادیه باغداران - درباره‌ی وضعیت تولید و بازار لیموترش گفت: گرچه سال‌هاست بیماری جاروک جادوگر لیموترش به تولید این محصول ضربه سنگینی وارد کرده است، اما طی سال‌های اخیر بخشی از باغات اصلاح و جایگزین شده‌اند که هم‌اکنون در مراحل اولیه تولید بوده و هر سالانه تولیدشان بیشتر از سال‌های قبل می‌شود که با توجه به آمارها و ارزیابی‌های اولیه تولید امسال از سال گذشته بیشتر خواهد شد و به اندازه کافی لیموترش در بازار وجود دارد.

وی با بیان این‌که قیمت عمده‌فروشی لیموترش از کیلویی ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان متفاوت است، افزود: قیمت منطقی هر محصول کشاورزی مانند لیموترش از بازار عمده‌فروشی و خرده‌فرشی تا بازار مصرف باید حدود ۲۰ تا ۳۰ تومان متفاوت باشد.

نایب رییس اتحادیه باغداران ادامه داد: این در حالی است که براساس گزارش‌های رسیده در مراکز عرضه‌ای مانند خیابان خورشید تهران یا همان خیابان شهید ناطقی، لیموترش کیلویی ۸۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ تومان عرضه می‌شود و این افزایش ۱۰۰ درصدی در بازار منطقی نیست.

برای خرید آبلیمو دست نگه دارید

شادلو یکی از دلایل بالابودن قیمت لیموترش در بازار را بدبینی مردم نسبت به آبلیموی صنعتی و ابلاغ اطلاعیه وزارت بهداشت مبنی بر طبیعی نبودن آن عنوان و تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی باید نسبت به بازار محصولات کشاورزی حساسیت به خرج دهند و اجازه ندهند عده‌ای سوء‌استفاده کنند، چرا که عرضه‌کنندگان لیموترش حتی از پالپ و پوست این محصول استفاده می‌کنند، اما آن را با دو برابر قیمت به مردم می‌فروشند.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون در فصل نوبرانه عرضه لیموترش در بازار هستیم، گفت: هر چه به شهریور و مهرماه نزدیک‌تر شویم لیموترش عرضه شده در بازار کیفی‌تر و آبلیموگیری از آن بیشتر می‌شود، بنابراین بهترین فصل برای خرید لیمو و آبلیموگیری در این دو ماه است و از مردم تقاضا می‌کنیم تا قدری صبر کنند و تا آن زمان که به اوج عرضه این محصول می‌رسیم تنها به اندازه نیاز روزانه خود لیموترش خریداری کنند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید