Performancing Metrics

مشارکت 44 هزار کشاورز آذربایجان غربی در طرح آموزش مصرف بهینه آب | اتاق خبر
کد خبر: 365335
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1395 - 12:10
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: امسال 44 هزار کشاورز این استان در طرح آموزش مصرف بهینه آب با هدف احیای دریاچه ارومیه مشارکت می کنند.

اتاق خبر:امین آقایی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی ستاد احیای دریاچه ارومیه با روحانیان و مبلغان دینی شهرستان بوکان افزود: طرح آموزش، آگاه سازی و جلب مشارکت بهره برداران بخش کشاورزی و فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در این بخش با مشارکت 44 هزار کشاورز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه آغاز شده است.
وی با اشاره به مشارکت اهالی 22 روستای شهرستان بوکان در این طرح ادامه داد: در سال جاری 147 روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی در این طرح مشارکت می کنند.
آقایی اضافه کرد: طرح آموزش و فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی با همکاری بیش از 70 شرکت فنی، مهندسی و خدمات مشاوره ای و با به کار گیری 244 نفر مهندس و مربی در رشته های کشاورزی به اجرا در می آید.
وی اهداف طرح را جلب مشارکت روستاییان بهره بردار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بالا بردن راندمان آب مصرفی، ارتقای بهره وری اقتصادی آب مصرفی در حوزه کشاورزی و آموزش و توانمندسازی کشاورزان برای مشارکت در بهسازی کانال های آبیاری عمومی، پوششی و بتنی بیان کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی اظهار کرد: فرهنگ سازی و تلاش برای گسترش اصلاح روش های انتقال آب، آشنایی کشاورزان با اصلاح الگوی کشت مناسب و بهینه سازی برای کاهش هدر رفت آب در سطح مزارع و باغ ها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی و آموزشی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در اجرای این طرح مورد توجه است.
به گزارش ایرنا، در سال گذشته 9 شهرستان آذربایجان غربی با یک هزار و 75 روستا و 32 هزار نفر کشاورز تحت پوشش اجرای طرح مصرف بهینه آب قرار گرفتند.
دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است که در 20 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 کیلومتری آن در اوایل پاییز پارسال تنها حدود 10 درصد باقی مانده بود و با تداوم این تهدید، این دریاچه هم اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارد.
پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.
در تراز اکولوژیک 1274.1 متری دریاچه ارومیه، میزان آب نزدیک به 14 میلیارد متر مکعب بوده است.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
امسال روند خشکی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.
ستاد احیای دریاچه ارومیه از دو سال پیش با برنامه های اجرایی مدون از جمله آموزش مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقدام هایی را آغاز کرده است.

منبع: ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید