Performancing Metrics

روشنی شهرک صنعتی بوشهر۲ با احداث پست برق مجزا | اتاق خبر
کد خبر: 365578
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1395 - 14:47
تامین برق مورد نیاز صنایع به چالشی اصلی در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و شهرک صنعتی بوشهر ۲ تبدیل شده است که با ورود متقاضیان سرمایه‌گذاری در این شهرک و افزایش قراردادهای واگذاری زمین شدت یافت.

اتاق خبر: واگذاری نیمی از اراضی در شهرک صنعتی بوشهر ۲ با وسعت ۴۰۰ هکتار در حالی آغاز شده که تامین برق در این شهرک چالشی اصلی بوده است.
برخی کارشناسان معتقدند این اقدام در جهت حمایت از سرمایه‌گذاران انجام شده تا فرصت سرمایه‌گذاری از دست نرود اما امید برای تامین برق در آینده نزدیک در تحویل زمین بدون برق، نکته‌ای قابل تامل است به‌طوری‌که پروژه تقویت برق شهرک صنعتی بوشهر ۲ فعال است و براساس وعده شرکت برق منطقه‌ای فارس تا شهریور به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفته مصطفی سالاری، استاندار بوشهر راه‌اندازی این پست‌برق قرار است زمینه رفع مشکلات برخی مراکز صنعتی و تولیدی در شهرک‌های صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و مراکز پرورش میگو را فراهم کند.
پیش از این، برق مورد نیاز این شهرک صنعتی از ایستگاه فوق توزیع چغادک تامین شده اما وعده احداث پست‌برق در شهرک صنعتی بوشهر ۲ اواخر فروردین از سوی استاندار بوشهر مطرح شد تا در اوایل تیر به بهره‌برداری برسد حال آنکه مهدی صفوی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی بوشهر از بهره‌برداری این پست‌برق ۱۳۲ کیلوولت در هفته دولت به صمت خبر داد و گفت: زمین مورد نیاز برای احداث پست‌برق ۱۳۲ کیلوولت از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی بوشهر اختصاص یافته اما شرکت برق منطقه‌ای فارس برای اجرای این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.


تقویت برق شهرک صنعتی
به گزارش صمت برای اجرای ایستگاه فوق توزیع برق بوشهر از محل اعتبارات وزارت نیرو ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده و از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی بوشهر نیز ۲ هکتار زمین برای اجرای مرحله نخست این طرح واگذار شده است.
 این نیروگاه پس از تجهیز به سرعت وارد مدار می‌شود و نیاز برق صنعتی شهرک صنعتی بوشهر۲، منطقه ویژه اقتصادی و مزارع پرورش میگوی دلوار را تامین می‌کند.
مشکل تامین برق در شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در سال‌های گذشته نیز روند رشد صنعت در استان را کند کرده بود که برای رفع این مشکل عملیات اجرایی احداث پست موقت ۳۰ مگاواتی برق و پست دائم ۱۰۰ مگاواتی برای رفع نیاز واحدهای صنعتی در سال گذشته آغاز شد و اوایل شهریور امسال عملیات ساخت و تجهیز این پست‌برق تکمیل و آماده خدمت‌رسانی به صنعت استان می‌شود.
به گفته سیدعبدالمجید هاشمی، مدیر امور انتقال برق بوشهر، برای رفع مشکل افت ولتاژ برق و رفع مشکل برق شهرک صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و جزیره شیف، ایستگاه پست‌برق ۱۳۰ کیلوولت در جوار شهرک صنعتی بوشهر ایجاد می‌شود.
 پروژه ایستگاه فوق توزیع برق یاد شده شامل تبدیل ایستگاه ۱۳۰ کیلوولت به ۶۰ کیلوولت و ۱۳۰ به ۲۰ کیلوولت است که نقش مهمی در تقویت برق شهرک صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی، جزیره شیف و شهر بوشهر دارد.


پیشگیری قبل از ایجاد مشکل
مهدی صفوی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی بوشهر در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: رفع مشکل تامین برق شهرک صنعتی بوشهر ۲ از نوع ۱۳۲ به ۶۰ کیلوولت در حال انجام بوده و علاوه‌بر تامین برق مورد نیاز این شهرک صنعتی به سایر صنایع در منطقه ویژه اقتصادی برق‌رسانی خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه مشکل تامین برق تاکنون در این شهرک وجود نداشته و با افزایش تقاضا برای دریافت زمین در آینده مشکل‌دار خواهد شد، افزود: ۱۳۰ واحد بهره‌بردار با فعالیت در زمینه صنایع غذایی و سردخانه‌های صنعتی و واحدهای عمل‌آوری ماهی و میگو از صنایع پرمصرف برق در شهرک صنعتی بوشهر۲ به شمار می‌رود، اما در تامین برق تاکنون مشکلی نبوده ولی برای واگذاری یک سوم اراضی شهرک صنعتی بوشهر۲ نیاز به تامین برق مناسب است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی بوشهر با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۶ قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان امضا شده است، گفت: صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی در تامین برق با مشکل جدی مواجه بودند اما احداث این پست در زمان مناسب مانع از ایجاد مشکل در شهرک صنعتی بوشهر ۲ شده است.
صفوی افزود: میانگین مصرف برق در صنایع کوچک ۲۵۰ کیلووات به‌ازای هر هکتار در ساعت اما به نسبت نوع فعالیت واحد صنعتی متفاوت است به‌طوری‌که تقاضا برای دریافت برق تا یک کیلووات به‌ازای هر هکتار در ساعت نیز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی بوشهر با بیان اینکه حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در این شهرک باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: در این راستا اعتبارات لازم واحدهای غیرفعال و نیمه‌فعال از طریق پرداخت تسهیلات تامین می‌شود.
هم‌اکنون ۱۹ شهرک و ناحیه صنعتی در بوشهر وجود دارد که تاکنون هزار و ۷۵۰ هکتار زمین برای استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی واگذار شده است.
صفوی تاکید کرد: برای تکمیل زیرساخت‌های برق، آب و گاز، راه دسترسی خیابان‌کشی و فاضلاب شهرک‌های صنعتی بوشهر به ۶۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است اما یکی از چالش‌های مهم صنعت استان تامین برق است که سرمایه‌گذاران در شهرک صنعتی بوشهر ۲ با چنین مشکلی مواجهند که بر این اساس، پروژه تقویت ولتاژ برق در این شهرک اجرا شد و تا شهریور امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش صمت با احداث این پست، نیاز برق این شهرک رفع شده و هیچ مشکل زیرساختی برای شروع یک فعالیت تولیدی در این شهرک وجود ندارد. در بوشهر ۸۴۷ واحد تولیدی و صنعتی پروانه بهره‌برداری دارند و از این شمار ۳۱۱ واحد در شهرک‌ها و نواحی استان مستقرند، همچنین ۴۰۰ طرح صنعتی بالای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی در استان وجود دارد که ۸۴ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.

منبع: صمت

95102

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید