Performancing Metrics

زخم کهنه پلاک 176 مشهد سرباز کرد | اتاق خبر
کد خبر: 365672
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1395 - 02:01
حکایت پیچیده زمین های پلاک 176 واقع در منطقه 12 شهر مشهد و پلاک های فرعی آن چون زخمی کهنه دوباره سرباز کرد و نامه اعتراض اهالی به مسئولان مختلف را سبب شد.

اتاق خبر:مالکان این پلاک با ارسال نامه به مسئولان مختلف، به اما و اگرهایی نظیر کارشناسی نبودن قیمت های خرید و تحقق نیافتن قول تحویل زمینهای معوض از سوی شهرداری گلایه دارند و معتقدند که حقشان ضایع شده است.
سابقه خرید و فروش اراضی موسوم به پلاک 176 در کنار نمایشگاه بین المللی مشهد به مالکان فعلی به 25 سال قبل برمی گردد و از سال 87 و بعد از گذشت حدود 15 سال از خرید و فروش های اولیه زمین های این پلاک، با اعلام اینکه این زمین ها کاربری مسکونی نداشته و کاربری اصلی آن ها فضای سبز است جنجال ها آغاز شد و در این زمان بود که حدود هفت هزار نفر مدعی املاک اراضی پلاک 176 سرگردان شدند و از ترس از دست دادن زمین هایشان در املاک چادر زدند.
خریداران این زمین ها، از اقشار کم درآمد جامعه بودند که به امید بالارفتن ارزش این زمینها در سالهای آینده بدون توجه به کاربری اقدام به خریداری این اراضی کرده بودند لذا شهرداری مشهد در آن زمان برای ساماندهی این جنجال در سال 88 با مالکان وارد مذاکره شد تا پس از تعیین تکلیف وضعیت سندها، این زمینها را که دارای کاربری تفریحی ، توریستی و فضای سبز بودند را از مالکان خریداری کند .
تصرفات غیرقانونی از عمده ترین مشکلات این پلاک بود به طوری که مساحت کل زمین در این پلاک، 182 هکتار بوده اما 70 هکتار مازاد بر مساحت زمین به خریداران فروخته شده بود که این امر شهرداری را برای خرید و یا تعویض زمین های مالکان دچار مشکل کرده بود .
مشکل بخشی از مالکان این زمینها با گذشت حدود 18 سال از ورود شهرداری به این قضیه هنوز رفع نشده و این افراد با ارسال نامه ای به مراجع ذیصلاح خواستار رسیدگی به وضعیتشان شدند.

*شهرداری مشهد حق کشی می کند
نماینده قانونی مالکان این پلاک در خصوص مشکلات مالکان به خبرنگار ایرنا گفت : 30 درصد از املاک پلاک 176 دارای کاربری تجاری ، 35 درصد دارای کاربری توریستی تفریحی هستند و بقیه در مسیر پروژه بلوار امام علی قرار گرفته است.
غلامرضا دانشمندی افزود : هم اکنون شهرداری مشهد با همکاری بخش خصوصی به فکر تصاحب 48 پلاک فرعی از پلاک 176 اصلی با قیمت بسیار نازل است .
وی ادامه داد : طبق قیمت گذاری شهرداری آنها می خواهند این املاک را متری سه میلیون و 200 هزار ریال خریداری کنند در صورتی که املاک مجاور با همین شرایط متری حدود 20 میلیون ریال قیمت گذاری شده است .
دانشمندی با بیان اینکه مالکان تمایلی به معاوضه زمین خود با شهرداری ندارند، گفت : شهرداری باید با قیمت واقعی این املاک را خریداری کند .
وی با تاکید بر اینکه شهرداری در حق مالکان این پلاک جفا می کند، افزود: مالکان تا گرفتن حق واقعی خود، اعتراضشان را ادامه خواهند داد.

*خرید املاک پلاک 176 از چهار هزار و 700 مالک
مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : املاک حدود چهار هزار و 700 مالک در این پلاک تاکنون توسط شهرداری خریداری شده است.
حسین جنگی با بیان اینکه املاک حدود 2 هزار مالک هنوز تعیین تکلیف نشده است، افزود : در نشستی با دادستانی مشهد مقرر شده بود املاک این مالکان در صورت عدم تمایل به فروش با زمینهایی در نقاط دیگر شهر تا خرداد ماه سال جاری معاوضه شود و نارضایتی اکثر مالکان این پلاک از شهرداری، عدم امکان فراهم شدن معاوضه تا خرداد ماه است .
جنگی ادامه داد : فرآیندهای قانونی معاوضه انجام شده و این موضوع در کمیسیون ماده پنج نیز مراحل نهایی خود را می گذراند که پس از ابلاغ به زودی اجرایی می شود .
وی با بیان اینکه برخی از زمینهای موجود در این پلاک مشکل ثبتی و سند دارند، افزود : تعویض املاک فقط در مورد زمینهای بدون مشکل است و زمینهای مشکل دار باید از طریق ثبت اسناد مشکل ثبتی خود را برطرف کنند .
جنگی در خصوص قیمت گذاری و خرید این املاک نیز گفت : قیمت گذاری ها به صورت کارشناسی انجام می شود و از آنجا که قیمت هر ملکی با ملک دیگر متفاوت است، مالکان نباید به مقایسه قیمت ملک خود با املاک مجاور بپردازند .

*معاوضه زمینها معطل ابلاغ طرح جامع
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز به خبرنگارایرنا گفت : اجرای طرح معاوضه زمین در این پلاک با املاک در نظرگرفته شده در سطح شهر منوط به ابلاغ طرح جامع است .
محمدرضا حسین نژاد افزود: طرح جامع مشهد تیرماه سال جاری ابلاغ شد ولی به دلیل تعیین تلکیف برخی موضوعات این طرح به کمیسیون ماده پنج ارجاع شد.
وی با تاکید بر تعیین تکلیف سریعتر طرح جامع در کمیسیون ماده 5 تصریح کرد : با ابلاغ نهایی طرح بخشی از مشکلات پلاک 176 از طریق معاوضه املاک حل خواهد شد .

*مشکل 70 درصد مالکان پلاک 176 حل شده است
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در خصوص این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت : در مجموع تمامی پلاک های ریزدانه با مساحت 200 متر به پایین پلاک 176 توسط شهرداری خریداری و تعیین تکلیف شده است.
محمد کمال سرویها افزود : املاک با متراژ بالا نیز چنانچه تمایلی به فروش و یا معاوضه ملک خود نداشته باشند می توانند با توجه به کاربری سند نسبت به بهره برداری از ملک خود اقدام کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد .
وی با بیان اینکه برخی از مشکلات موجود در این پلاک مربوط به زمینهای قولنامه ای است، افزود: برخی افراد به دلیل تملک یا اجاره ارزان تر به خرید و فروش قولنامه ای روی می آورند که این امر زمینه ساز بروز تخلفات و مشکلات زیادی است.
در اواسط مرداد ماه سال جاری نیز 70 نفر از مالکان 48 پلاک فرعی از پلاک 176طی نامه ای با امضاء این مالکان اعتراض دوباره خود را در خصوص عملکرد شهرداری در تملک این املاک نشان دادند و این نامه را به دستگاه های اجرایی مختلف ارسال کردند .

منبع: ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید