Performancing Metrics

آبرسانی سیار ادامه دارد | اتاق خبر
کد خبر: 367594
تاریخ انتشار: 6 شهریور 1395 - 14:06
تابستان امسال نه تنها برای مردم شهرها بلکه برای مردم روستاهای یزد تابستانی گرم، کم آب و در مواردی بی‌آب بود و مردم حتی آب شرب نداشتند اما آبرسانی سیار توانست بخشی از مشکلات برطرف کند.

اتاق خبر: یزد که بر خلاف دیگر استان‌های کشور پاییز و زمستانی خشک و کم‌بارش را پشت سر گذاشت، تابستان را نیز در بحران بسر برد، بحرانی که روستاها را بیش از گذشته درگیر کرد و لب‌های خشک روستاها سبب شد بسیاری از مردم این مناطق بر خلاف میل باطنی، ناچار شوند تابستان را در شهرها سپری کنند تا آبی برای نوشیدن داشته باشند.

شرکت‌های خدمات‌رسانی نظیر شرکت آب و فاضلاب روستایی تلاش خود را برای آبرسانی سیار به روستاها به کار گرفت اما واقعیت این است که مردم بسیاری از روستاها از روند آبرسانی رضایت کافی نداشتند زیرا در هر حال آبرسانی سیار برای آنها به نوعی جیره‌بندی آب به شمار می‌رفت اما عده‌ای دیگر نیز با همین شیوه آبرسانی روزهای گرم تابستان را به هر ترتیب سپری کردند.

بی‌آبی روستاها به دلیل خشک شدن نیمی از منابع آبی آنها بوده به نحوی که مسئولان امر اعلام کرده‌اند یک سوم منابع آبی شامل چاه‌ها، قنوات و چشمه‌ها خشک شده‌اند.

این امر سبب شد تا آبرسانی سیار امسال در روستاها اگرچه نتوانست رضایت مردم همه مناطق را به دنبال داشته باشد اما حداقل ۳۰۰ روستای دارای مشکلات جدی در این زمینه حداقل از آب شرب بهره‌مند شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد در این زمینه اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ روستای استان یزد که مشکل کمبود شدید آب دارند با ۴۵۸ تانکر سیار وثابت آبرسانی شدند.

منابع آبی روستاهای استان یزد در معرض خشکی

محمد فاتحی یادآور شد: به دلیل خشکسالی های چندین سال گذشته و کاهش بارندگی در سال آبی جاری، بسیاری از منابع محلی آب استان تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفت و با کمبود شدید ذخیره آب مواجه شد.

وی از احداث ۳۰ مجتمع روستایی برای رفع مشکل بی آبی و کم آبی روستاهای استان خبر داد و تصریح کرد: تلاش شده منابع آبی این مجتمع ها از منابع نسبتا پایدار استان تامین شود تا بارش کم بر این منابع دیرتر تاثیرگذار باشد.

فاتحی افزود: اعتبار پیش‌بینی شده برای مجتمع های آبرسانی که امسال در دستور کار قرار دارد ۵۶۵ میلیارد ریال و طرح‌های تک روستایی ۲۱.۲ میلیارد ریال است که بخشی از آن در سال ۹۴ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد عنوان کرد: غیر از مجتمع‌های ذکر شده، ۱۵ پروژه آبرسانی به صورت تک روستایی نیز در استان در دست اجراست.

فاتحی یادآور شد: در سال‌های اخیر که با کمبود آب مواجه بوده‌ایم، یکی از برنامه‌های در دستور کار، مدیریت منابع آبی موجود و ارائه هرچه بهتر خدمات در راستای افزایش رضایتمندی روستاییان بوده است.

نیاز به مشارکت مردم برای عبور از بحران

مدیرعامل آب فاضلاب روستایی استان یزد تصریح کرد: برای مدیریت آب در روستاهای استان، مشکلات را با اعضای شوراهای اسلامی، دهیاران و مردم در میان گذاشته‌ایم و با این شفاف سازی، هم مردم را از واقعیت‌های موجود آگاه کردیم و هم مشارکت و همکاری آنها را جلب خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: کیفیت آب شرب در روستاها از جمله اولویت‌های اصلی وزارت نیرو است که در همین راستا شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد نیز این امر را در راس کارهای خود قرار داده و به دنبال تامین آب شرب سالم و بهداشتی در روستاها است.

فاتحی یادآور شد: به همین منظور ۱۰ آزمایشگاه کنترل کیفیت در استان یزد فعال هستند که نظارت بر کیفیت آب شرب روستاها را به طور مداوم انجام می‌دهند.

فاتحی با اشاره به مشکلات پیش رو در تامین آب روستاییان افزود: با توجه به افت شدید سفره‌های آب زیر زمینی و دسترسی نداشتن به آب‌های سطحی و از طرف دیگر وجود انشعاب‌های غیرمجاز در روستاها و برخی مواقع توجه نکردن به الگوی مصرف از سوی مشترکان، تامین آب روستاها را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

وی، مشارکت مردم را در چنین شرایطی بسیار موثر خواند و افزود: اگر مردم مشارکت و همراهی داشته باشند، ما نیز می‌توانیم در ارائه خدمات بهتر به مردم موفق عمل کنیم.

وی، حفر چاه جدید، کف شکنی و بازسازی چاه‌های موجود، خرید آب از منابع مجاور و کشاورزی و بازسازی شبکه‌های توزیع را از دیگر اقدامات کوتاه مدت این شرکت در راستای کاهش معضل بی‌آبی روستاهای استان عنوان کرد.

۷۷ منبع آبی از مدار خارج شد و ۱۰۲ منبع آبی در آستانه خشکیدگی هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد افزود: وضعیت آب در روستاهای این استان در سال جاری بحرانی‌تر از سال‌های قبل بوده و بی‌آبی بر کشاورزی و بهداشت مردم مناطق روستایی استان تاثیر فراوان گذاشته و یکی از دلایل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها، بی‌آبی در مناطق روستاهایی است به نحوی که از ۴۲۲ منبع آبی، ۷۷ منبع خارج از مدار و ۱۰۲ منبع نیز در آستانه خشک شدن هستند.

وی، مجموع شبکه‌های آب روستایی استان یزد را ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر اعلام کرد و بیان داشت: هزار و ۹۵۰ کیلومتر از این شبکه فرسوده است.

وی با بیان اینکه آبرسانی به بیش از ۷۰۰ روستای استان از طریق این شبکه‌های فرسوده انجام می‌شود، افزود: برای تعویض شبکه‌های فرسوده استان ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

خدمات ارائه شده هنوز رضایت مردم را جلب نکرده است

فاتحی یادآور شد: آبفار در مجموع به هزار و ۱۹۴ روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۷۱ هزار نفر شامل ۱۰۲ هزار و ۴۷۴ مشترک روستایی خدمات ارائه داده است.

هم‌اکنون آب شرب مورد نیاز روستاهای استان یزد از طریق ۴۲۲ منبع آبی شامل ۴۵ رشته قنات، ۱۵ دهنه چشمه و ۳۵۰ حلقه چاه و ۱۲ تاسیسات همجوار واز طریق ۳۸۵ باب مخزن زمینی، ۵۱ باب مخزن هوایی، هزار و ۵۵۲ کیلومتر خط انتقال، سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و ۸۱ ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۷۸ هزار و ۵۴۶ مترمکعب در روز تامین می‌شود.

گرچه تلاش‌های بسیاری برای آبرسانی به مردم روستاهای استان یزد انجام شده اما بحران در برخی روستاها به اندازه‌ای است که حتی این اقدامات نیز نتوانسته مردم را در روستاها ماندگار کرده یا رضایت آنها را جلب کند.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید