Performancing Metrics

سازمان ملل متحد در زمینه حمایت از کودکان در زمان جنگ کوتاهی کرده است | اتاق خبر
کد خبر: 367815
تاریخ انتشار: 7 شهریور 1395 - 10:26
حسین احمدی‌نیاز:
یک وکیل دادگستری گفت: متاسفانه فشارهای سیاسی و منافع نظامی و اقتصادی دولت‌ها بر قواعد حقوقی در زمینه کودکان رجحان و برتری یافته و این یک سم خطرناک و یک امر ناپسند و محکوم است.

اتاق خبر: حسین احمدی نیاز درباره حقوق کودکان در زمان جنگ گفت: تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله  کنوانسیون حقوق کودک و مقررات بین‌المللی اعم از چهار کنوانسیون ژنو به طور کامل ممنوعیت کامل تسری جنگ به کودکان را اعلام می‌کند و هر نوع ورود آسیب به کودکان در زمان جنگ را محکوم و دولت‌های عضو را ملزم و متعهد به حفاظت از کودکان می‌کند ولی با این وجود شاهدیم که در سوریه، یمن، افغانستان و عراق کودکان به شدت قربانی جنگ‌افروزی جنگ‌طلبان شده‌اند و  بسیاری از قواعد بین‌المللی خصوصا در باب کودکان به طور کامل نقض می‌شود.

وی افزود: سازمان ملل متحد از حداقل کمک خود که حمایت از کودکان است و باید آن‌ها مبرا از آسیب خشونت جنگ باشند، کوتاهی کرده است. خصوصا در زمانی که مقرر بود دولت عربستان به عنوان حامی و پشتیبان اصلی جنگ در یمن محکوم شود و  به علت لابی‌گری دولت عربستان موضوع تصویب نشد. متاسفانه سیاست‌ورزی، منافع اقتصادی و سیاسی دولت‌ها با کمال تاسف بر کنوانسیون‌ها و مقررات بین‌المللی در عرصه حفاظت از کودکان برتری پیدا کرده و این یک کارنامه بد برای سازمان ملل متحد در این عرصه است.

وی تصریح کرد: نهادهای بین‌المللی غیردولتی در این راستا فقط به محکومیت این موارد اکتفا کرده‌اند و امکانات لازم در خصوص الزام دولت‌ها به قصد جنگ یا عدم تسری آن به کودکان ندارند و این یک مصیبت بزرگ برای کودکان در این راستاست و  علی‌رغم این‌که حفاظت از جان کودکان و عدم ورود آن‌ها به عرصه جنگ، جزو قواعد آمره بین المللی است ولی باز شاهدیم که کودکان در جنگ دچار مصیبت‌های بدی شده اند.

این وکیل دادگستری با بیان این‌که «یونیسف نهاد تخصصی سازمان ملل متحد در عرصه کودکان است»، گفت: متاسفانه یا سازمان ملل متحد در این راستا خصوصا یونیسف از ابزارها و امکانات لازم برخوردار نیست یا این‌که این نهاد همانگونه که در جنگ سوریه شاهدیم، وارد عرصه سیاسی و ابزار فشار دولت‌های درگیر در جنگ شده است که این امر موجب نقض سیستماتیک حقوق کودکان و کاهش اعتماد به نهادهای بین‌المللی شده است.

وی در پایان گفت: تمام قواعد و مقررات حقوق بین‌الملل و قوانین و مقررات و اصول حقوق طبیعی به طور کامل کودکان را مبرا از هر نوع خشونت می‌داند به این معنی که نباید جنگ به کودکان تسری پیدا کند و این امر محکوم و غیرقابل توجیه است ولی متاسفانه در عرصه‌ای قرار داریم که فشارهای سیاسی و منافع نظامی و اقتصادی دولت‌ها بر قواعد حقوقی رجحان و برتری یافته است و این یک سم خطرناک و یک امر ناپسند و محکوم است.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید