Performancing Metrics

پرداخت نیمی از مطالبات کشاورزان تا پایان هفته جاری | اتاق خبر
کد خبر: 370141
تاریخ انتشار: 20 شهریور 1395 - 20:24
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون قریب به ۸ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران پرداخت شده است، گفت: ما تا پایان هفته جاری نیمی از بدهی خود به کشاورزان را تسویه می کنیم.

اتاق خبر: محمود حجتی در حاشیه چهارمین گردهمایی سراسری کشت های پائیزه که به مناسبت آغاز سال زراعی ۹۵-۹۶ در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران اظهارداشت: این نشست با حضور مسئولان مختلف و تولیدکنندگانی نمونه در حوزه های متفاوت تولید برگزار شده است. ‌

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم در ارتباط با نیازها، برنامه های ترویجی و آموزشی کشاورزان برای سال زراعی جدید پیش بینی شده است، افزود: نشست مذکور هم چنین در خصوص پیشبرد طرح ها به ویژه طرح های اقتصاد مقاومتی و انجام هماهنگی های لازم در این زمینه برگزار شده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: مقداری از نیاز کشاورزان به بذر برای سال زراعی جدید از داخل تامین شده و قسمتی از آن هم که نیاز به واردات داشته است مقدمات کار را فراهم کرده ایم و همه چیز به موقع تحویل کشاورزان خواهد شد.

این عضو کابینه تدبیر و امید درباره قیمت های تضمینی جدید محصولات کشاورزی نیز اظهارداشت: حدود یک ماه پیش ما طبق قانون و با توجه به هزینه ها و تورم موجود، پیشنهادات خود را در این زمینه تقدیم شورای اقتصاد کردیم.

حجتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای قیمت تضمینی جدید گندم چقدر بوده است؟ گفت: این مسئله بعد از بررسی و تصویب در شورای اقتصاد اعلام خواهد شد و بنده اجازه اعلام عدد و آمار در این زمینه را ندارم.

وی درباره پرداخت مطالبات گندم کاران نیز افزود: این مسئله باعث شرمندگی ما شده و من از همه تولیدکنندگان گندم و جو به خاطر این تاخیر عذرخواهی می کنم.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان گندم تاکنون از کشاورزان خریداری شده است، افزود: قریب به ۸ هزار میلیارد تومان از این میزان تسویه شده و با تمهیداتی که پیش بینی کرده ایم نصف بدهی خود را نیز تا پایان این هفته به کشاورزان پرداخت می کنیم.

به گفته حجتی: باقی مانده مطالبات کشاورزان نیز با یک تا دو هفته تاخیر پرداخت خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین هدفگذاری و سیاستگذاری های مهم این وزارتخانه را افزایش بهره وری به ویژه در زمینه آب و استفاده از ظرفیت های مطلوب در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: اگر ما بتوانیم به درستی از آب استفاده کنیم، فشار بر سفره ها کاهش پیدا می کند و وضعیت تولید نیز بهبود می یابد.

حجتی همچنین توسعه کشت در اراضی شیب دار را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه کشت و توسعه گیاهان دارویی به صورت دیم از مزیت های فراوانی برخوردار است که تاکنون مغفول مانده و ما در حال فعال کردن آن هستیم.

وی افزود: طرح توسعه کشت ماهی در قفس نیز یکی از طرح هایی است که مغفول مانده و ما در این زمینه ظرفیت بیش از یک میلیون تولید داریم که این برنامه نیز در دستور کار ما قرار دارد.

حجتی اظهارامیدواری کرد: تراز تجاری بخش غذایی کشور در سالجاری مانند سالهای گذشته کاهش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ۹۴/۱۱/۰۳ مجوزی برای واردات گندم صادر نکرده ایم، گفت: ثبت سفارش نیز در این زمینه محدود شده، البته مقداری واردات انجام شده که میزان آن کم بوده است.

وی درباره مشکلات خودکفایی شکر در کشور نیز با بیان اینکه یکی از مشکلات ما نداشتن کارخانه است، گفت: به عنوان مثال ما در استان خوزستان دو کارخانه قند داریم که سالهای متمادی تعطیل شده، این در حالی است که این استان ظرفیت تولید ۴ میلیون تن چغندر قند را دارد اما حتی یک کیلو از آن را نمی تواند فرآوری کند.

حجتی با بیان اینکه دو کارخانه چغندر قند در استان خوزستان در شهرستان های اهواز و دزفول تعطیل شده است، ادامه داد: ما طرحی به وزارت صنعت معدن و تجارت ارائه کرده ایم و با کمک وزیر صنعت قرار است کارخانه قند دزفول را احیاء کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در صورت فعال کردن کارخانه های قند و ایجاد دو تا سه کارخانه جدید مشکل ما در این زمینه حل خواهد شد، گفت: ما هیچ برنامه ای برای توسعه سطح زیر کشت چغندر بهاره نداریم و حتی ممکن است به دلیل مشکلات آب سطح کشت بهاره را کاهش نیز بدهیم اما امیدوارم هستیم سطح پائیزه این محصول در سال جاری به ۱۸ هزار تن افزایش پیدا کند.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید