Performancing Metrics

مذاکره با آمریکا، انگلیس و کانادا در بخش شیلات | اتاق خبر
کد خبر: 373010
تاریخ انتشار: 6 مهر 1395 - 15:08
رئیس سازمان شیلات گفت: در پنج‌ ماهه اول سال جاری 400 کیلوگرم خاوریار صادر شده است که نسبت به مشابه سال قبل 50 درصد افزایش یافته است.

اتاق خبر: رئیس سازمان شیلات ایران در نشست خبری بیان داشت: بزرگ‌ترین کشورهای واردکننده محصولات شیلاتی ایران، ویتنام، امارات و عراق هستند. امیدواریم در سال جاری با برنامه‌های ایجاد شده میزان صادرات به روسیه که بازار خوبی برای محصولات شیلاتی است افزایش یابد.

صالحی در ادامه گفت: برآورد صادرات آبزیان در سال 95، 380 میلیون دلار است و برای آن هدفگذاری شده است.

رئیس سازمان شیلات میزان تولید آبزیان در سال جاری را یک میلیون و پنجاه هزار تن پیش‌بینی کرد.

او در ادامه گفت: کشور چین سرمایه‌گذاری خود را به صورت 51 به 49 و فرانسه با توجه به سرمایه‌گذار آن که اصلیتی ایرانی دارد 90 درصد سرمایه‌گذاری داشته است. کشورهای آمریکا و انگلیس به صورت مشارکتی با ایران همکاری داشته‌اند و میزان سرمایه‌گذاری آنها کمتر از 50 درصد است. بنابراین کشورهای نروژ، فرانسه و چین پس از اجرای برجام با ایران همکاری‌های خود را آغازکرده اند اما مذاکراتی با کشورهای کانادا، انگلیس، آمریکا و تایلند صورت گرفته که هنوز به مرحله سرمایه‌گذاری نرسیده است.

او افزود: تمام قراردادهایی که با کشورهای خارجی در بخش شیلات منعقد شده است در چارچوب انتقال تکنولوژی بوده است همچنین با همکاری آمریکا و انگلیس در خصوص پرورش و تکثیر آبزیان همکاری خواهیم داشت. همچنین طراز تجاری در سال 94 حدود 350 میلیون دلار به نفع صادرات بود و به میزان 150 میلیون دلار نیز واردات داشته‌ایم.

صالحی در ادامه با تاکید بر اینکه 19 شرکت ایرانی مجوز صادرات به روسیه دارند بیان داشت: به دنبال افزایش تعداد این شرکت‌ها برای صادرات محصولات خود هستیم و برای این کار مذاکراتی انجام داده‌ایم. همچنین براساس مذاکراتی که با مقامات روس انجام شد به زودی در ارتباط با تعرفه صادرات آبزیان مذاکراتی در بروکسل خواهیم داشت.

او افزود: مشکلات حمل و نقل برای صادرات به اروپا به طور کامل برطرف شده است. همچنین برای صادرات به این کشورها از بیمه و تسهیلات بانکی نیز استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی تاکید کرد: بخش حمل و نقل، انتقال پول، تسهیل در مقررات بهداشتی و دامپزشکی از مواردی است که به افزایش صادرات کمک می‌کند. بنابراین در خصوص وضعیت زیرساخت‌ها برای توسعه صادرات شیلات به گشایش‌هایی دست یافته‌ایم.

صالحی در ادامه گفت: تعرفه ورود آبزیان به روسیه 19 درصد بود که با رایزنی‌های انجام شده به 3.5 درصد کاهش پیدا کرده است که می‌تواند تاثیرات خوبی در امر صادرات داشته باشد.

او در ادامه گفت: از مجموع تولیدات آبزیان کشور 40 درصد در سبد مردم گذاشته می‌شود. همچنین از یک میلیون تن آبزیانی که در کشور تولید می‌شود 80 هزار تن به ارزش 350 میلیون دلار صادر شده است. بنابراین 11 هزار تن ماهی تیلاپیلا و 11 هزار تن سایر آبزیان خوراکی از جمله سالمون، هوچی و مابقی نیز ماهی‌تن برای پر کردن ظرفیت خالی کارخانجات کنسروسازی بوده است.

رئیس سازمان شیلات در خصوص وضعیت بازار میگوی ایران بیان داشت: مشتری برای این محصول به اندازه‌ای است که توان پاسخگویی به همه متقاضیان را نداریم و تنها 12 هزار تن میگو به ارزش 56 میلیون دلار صادر کرده‌ایم.

صالحی در خصوص ماهی تیلاپیای مهاجم به آب‌های ایران وارد شده است بیان داشت: این موضوع را تایید می‌کنم. تیلاپیلای نوع زیلی از آب‌های اروند وارد مزارع پرورش ماهی خوزستان شده است که ما موضوع را طی گزارشی به سازمان محیط زیست ارائه کردیم اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است. آلودگی این نوع ماهی سبب از بین رفتن گونه های محلی می‌شود که باید در آن اقدام صورت گیرد.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید