Performancing Metrics

جزئیات غارت ذخایر نفت و گاز ایران از سوی کشورهای همسایه | اتاق خبر
کد خبر: 373653
تاریخ انتشار: 10 مهر 1395 - 16:24
یک مقام مسئول با اشاره به قرار گرفتن ۸۵ میلیارد ذخایر نفت و ۱۴ میلیارد متر مکعب ذخایر گاز در میادین مشترک گفت: سالانه میلیاردها دلار از منابع نفت و گاز ایران از سوی همسایگان غارت می‌شود.

اتاق خبر: سیدحمید حسینی امروز در مراسم آغاز به کار کنفرانس نفت تهران با بیان اینکه هم اکنون ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفت خام و گاز طبیعی جهان است، گفت: در شرایط فعلی حجم ذخایر قابل برداشت نفت خام ایران، به ۱۵۷ میلیارد بشکه رسیده که از این میزان ۸۵ میلیارد بشکه آن در میادین مشترک قرار گرفته است.

این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه از مجموع کل ۳۲ تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی قابل برداشت ایران هم، حدود ۱۴ میلیارد مترمکعب آن در میادین مشترک قرار گرفته است، تصریح کرد: به عبارتی دیگر، هم اکنون میلیاردها دلار از منابع نفت و گاز کشور در میادین مشترک قرار دارد که از سوی کشورهای همسایه غارت می شود.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت پالایش نفت جهان به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است، اظهار داشت: با این وجود، سهم ایران از ظرفیت کل پالایش نفت جهان، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱.۸ درصد از ظرفیت پالایش نفت جهان در ایران ایجاد شده است، بیان کرد: بر اساس برنامه‌های موجود پیش‌بینی می‌شود تا ده سال آینده، ظرفیت پالایش نفت ایران به حدود ۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

حسینی همچنین با اشاره به ایجاد حدود ۶۲ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ایران، تاکید کرد: از مجموع کل ظرفیت پتروشیمی کشور تنها ۷۵ درصد آن فعال و قابل تولید است.

وی با اشاره به عرضه سالانه بیش از ۲۷ میلیون تن محصول پتروشیمی به بازارهای داخلی و خارجی گفت: در شرایط فعلی، ارزش تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود و ایران سهمی کمتر از یک درصد از گردش ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی جهان را به خود اختصاص داده است.

حسینی همچنین از ایجاد حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ظرفیت پیمانکاری در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی کشور خبر داد و افزود: با وجود این ظرفیت‌سازی، اما هم اکنون ۵۰ درصد ظرفیت پیمانکاری کشور بدون استفاده مانده است.

این مقام مسئول از نبود یک نهاد رگولاتوری مستقل و قدرتمند در صنایع پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان یک چالش کلیدی یاد کرد و خاطرنشان ساخت: در کنار ایجاد یک نهاد رگولاتوری تاسیس یک نظام نوین، تامین مالی در صف صنایع نفت و گاز کشور ضروری به نظر می‌رسد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید