Performancing Metrics

سنگ تمام همسایه شرقی برای چابهار | اتاق خبر
کد خبر: 376954
تاریخ انتشار: 1 آبان 1395 - 00:30
هندی ها پول ریل را می‌دهند
چند ماه پس از نهایی شدن حضور سرمایه گذاران هندی در چابهار که در قالب دو طرح 150 و 85 میلیون دلاری اجرایی خواهد شد، حالا صحبت از ورود آنها به تامین مالی طرح ریلی چابهار است، ورودی که می تواند بسیاری از دغدغه های توسعه حمل و نقل در سیستان و بلوچستان را برطر

اتاق خبر: قرار گرفتن چابهار در مسیر اتصال هند به آسیای میانه، آن هم در دوره ای از تاریخ که اختلافات هند و پاکستان نمی‌تواند راه را برا افزایش تعاملات اقتصادی دو کشور باز کند باعث شده ایران فرصتی مناسب برای یک بازی برد – برد به دست آورد.

در طول سال های گذشته برنامه‌ریزی برای گسترش توان زیرساختی چابهار و بدل شدن آن به یکی از بنادر بزرگ منطقه به عنوان یکی از اولولیت های اصلی وزارت راه و شهرسازی مطرح شده و پیگیری های گسترده ای درباره آن صورت گرفته است.

آنچه پیگیری این طرح ها را سخت می‌کند اما نبود منابع مالی کافی است. هرچند صندوق توسعه ملی در طول ماه‌های گذشته بخشی از نیاز مالی این بندر را تامین کرده اما برای افزایش توان تخلیه و بارگیری نیاز به رسیدن افزایش سرمایه‌گذاری ها بود که هندی ها آن را تقبل کردند.

پس از نهایی شدن این مشارکت، حالا صحبت ها از احتمال ورود هند به طرح ریلی چابهار نیز افزایش یافته است. این خط ریلی که طولی بیش از 300 کیلومتر دارد چابهار را به ایران شهر و سپس زاهدان متصل می کند و از آنجا نیز با طرحی جداگانه به مرزهای شمال شرقی ایران خواهد رسید.

با وجود آنکه در طول سال های گذشته کار بر روی ساخت این خط آهن آغاز شده و پیشرفت هایی نیز داشته است اما همچنان دغدغه منابع مالی یکی از اصلی ترین ابهام ها بر سر راه افتتاح این پروژه است و از این رو باز هم کمک یک کشور خارجی می تواند چاره ساز باشد، موضوعی که معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت درباره آن خبرهای خوشی داده است.

نصرآزادانی گفته حدود 180 میلیارد تومان منابع مالی به خط ریلی چابهار تزریق شده و برای آینده نیز تفاهم نامه ای با هند به امضا رسیده و آنها پس از پایان مطالعاتشان تا انتهای سال تکلیف ورود به این خط را نیز مشخص می کنند.

ورود همسایه شرقی ایران به دومین طرح توسعه ای در جنوب شرق کشور آنهم پس از چند سال تردید دولت دهلی در اتخاذ این تصمیم نشان از بازگشت ایران به عرصه نخست حمل و نقل منطقه دارد. عرصه ای که می تواند راهی بزرگ برای توسعه درآمدهای غیر نفتی کشور به وجود آورد.

منبع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید