Performancing Metrics

سبک شدن بار بدهی صنعت برق فرصتی برای اسقاط نیروگاه‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 377429
تاریخ انتشار: 3 آبان 1395 - 11:08
در حال حاضر ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده با راندمان کمتر از ۳۰ درصد در کشور فعالیت می کند که طرح آخر دولت برای به دوش کشیدن بخشی از بدهی‌های شرکت مادرتخصصی برق حرارتی می‌تواند عاملی بر تسریع اسقاط نیروگاه‌های فرسوده کشور باشد.

اتاق خبر: وزارت نیرو مجوز بازسازی و نوسازی ۱۳ نیروگاه بخاری و یک نیروگاه گازی را از شورای اقتصاد گرفته تا مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و از محل منابع مالی صرفه جویی در انرژی، این اقدام انجام شود.

 به طور معمول نیروگاه‌های حرارتی با عمر بالای ۲۵ سال نیازمند نوسازی و بازسازی محسوب می شوند. در ایران نیز در حال حاضر از مجموع ۷۵ هزار و ۸۷۵ مگاوات ظرفیت اسمی تولید برق کشور، ۱۲ هزار و ۲۶ مگاوات ظرفیت واحدهای حرارتی است که بیش از ۲۵ سال از عمر آنها می گذرد.

ضرورت بازتوانی نیروگاه‌های حرارتی با عمر بیش از ۲۵ سال اخیرا مورد توجه وزارت نیرو قرار گرفته است. به همین منظور طرح از رده خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده امسال بنا به تاکید وزیر نیرو به اجرا درآمد، اما با توجه‌به‌اینکه برای از رده خارج کردن یک نیروگاه فرسوده نیاز به احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی است، بی‌شک برای عملیاتی کردن این برنامه نیاز به بودجه زیادی دارد.

علاوه‌بر این استراتژی صنعت برق این است که راندمان نیروگاه ها افزایش دهد لذا وزارت نیرو در صدد است که به تدریج نیروگاه های قدیمی را بازنشسته کند در این راستا نیز هیئت وزیران مصوبه‌ای درباره انتقال بدهی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی برای اجرای طرح ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری به حساب بدهی دولت را برای اجرا ابلاغ کرد.

بر اساس این ابلاغیه مبلغ شصت و دو هزار و پانصد و نود و سه میلیارد و چهارصد و نه میلیون (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۴۰۹ ر ۵۹۳ ر ۶۲) ریال از بدهی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ناشی از اصل، سود و جرایم تعهدات دریافت تسهیلات برای اجرای طرح ها و پروژه‌ های سرمایه گذاری، به شرح جدول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، به بدهی دولت منتقل می شود.

همچنین معادل مبلغ بدهی انتقال یافته، سرمایه دولت در شرکت یادشده افزایش می یابد. وزارت نیرو موظف است مراتب اجرای این بند را با ارائه تأییدیه سازمان حسابرسی، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کند و بدهی های انتقالی به دولت در وزارت امور اقتصادی و دارایی (اداره کل مدیریت بدهی ها و تعهدات عمومی دولت) به نمایندگی از دولت ثبت و صرفا مبلغ سود آن، به نرخ مقرر در قراردادهای مربوط (نسبت به مبلغ اصل بدهی و بدون احتساب جریمه) به روزرسانی می شود.

علاوه‌بر این، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است اعتبار لازم برای تسویه بدهی های موضوع این تصویب نامه را در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی و برای پرداخت در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دهد.

در طول اجرای برنامه ششم توسعه، باید ۲۶ تا ۲۷ هزار مگاوات به ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور افزوده شود بر همین اساس وزارت نیرو در صدد است که بخشی از این رقم با بازتوانی نیروگاههای موجود محقق شود.

چندی پیش نیز دستوری به شرکت های تولید برق از طرف شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ارسال شده تا برنامه‌های عملیاتی خود را جهت بهسازی، نوسازی و یا بازنشستگی نیروگاه‌های تحت نظارت و محل تأمین منابع مالی مربوطه را اعلام و در این زمینه اقدام کنند. با صدور این دستور، عملاً بحث نوسازی نیروگاه های فرسوده در کشور کلید خورده و اجرایی شده است.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید