Performancing Metrics

دو واحد تولیدکننده مرغ تخم‌گذار درگیر آنفولانزا | اتاق خبر
کد خبر: 381998
تاریخ انتشار: 4 آذر 1395 - 01:26
دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشور گفت: اطلاعیه سازمان دامپزشکی هشدار برای مرغداری‌ها است که قرنطینه‌های لازم را انجام دهند ولی شرایط اصلا بحرانی نیست.

اتاق خبر: فرزاد طلاکش -دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشور،  در خصوص شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان که چند واحد مرغداری مرغ تخمگذار را درگیر کرده است، بیان داشت: سازمان دامپزشکی این مساله را تایید کرده اما با اقدامات فوری که توسط این سازمان و با همکاری مرغداری‌های مذکور صورت گرفت، این بیماری کنترل شده است.

او افزود: این دو واحد مرغداری در ناحیه ملارد کرج و نزدیک به هم هستند که پس از شیوع بیماری، مرغ‌ها در این دو واحد معدوم  شدند. در حال حاضر نیز مرغداری‌هایی که در شعاع 5 کیلیومتری این واحدها هستند و کشتار در آن صورت می‌گیرد با اینکه هیچ نشان بیماری در واحدها دیده نشده اما مرغ‌های  این وحدها نیز معدوم  می‌شوند تا بیماری کنترل شوند. تا کنون نیز گزارش جدیدی از بیماری نداشته‌ایم.

طلاکش تاکید کرد: اطلاعیه سازمان دامپزشکی هشدار برای مرغداری‌ها است که قرنطینه‌های لازم را انجام دهند ولی شرایط اصلا بحرانی نیست.

او در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از شیوع آنفولانزا چه اقداماتی انجام شده است؟ ، بیان داشت: ساخت واکسن زمان‌بر است و همیشه به صلاح نیست که برای آنفولانزای فوق حاد پرندگان از واکسن استفاده شود چرا که موجب بومی‌ شدن بیماری در آن منطقه می‌شود. به همین خاطر به جای واکسیناسیون، منطقه را قرنطینه می‌کنند و با معدوم سازی واحدهای درگیر و کشتار در واحدهای اطراف بیماری را کنترل می‌کنند.

طلاکش در خصوص تامین خسارت در واحدهای مرغداری درگیر با بیماری بیان داشت: خسارت مرغداری‌های درگیر توسط بیمه پرداخت می‌شود اما واحدهایی که درگیر نشده و باید معدوم‌سازی کنند هیچ خسارتی دریافت نمی‌کنند. اگر چه که دولت می‌تواند از محل حوادث غیرمترقبه بودجه‌ای را در اختیار دامپزشکی قرار دهد تا غرامت این واحدها نیز پرداخت شود. امیدواریم که تامین اعتبار صورت گیرد تا مرغداری‌ها با خیال راحت در زمان بروز حوادث اقدام به معدوم‌سازی کنند.

ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید