Performancing Metrics

باغداران سردرگم در انتظار حمایت دولت | اتاق خبر
کد خبر: 383574
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 - 19:36
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: میزان خسارات بر اثر سرمازدگی باغات شمال کشور رقم بالایی نبوده است؛ اما خسارت اصلی در رقم خرید پرتقال و نارنگی از باغداران بوده است.

اتاق خبر: محمدرضا شعبانی-مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران ، در رابطه با وضعیت باغات مرکبات و میزان خسارت سرمازدگی بیان داشت: به طور متوسط سالانه یک میلیون و 700 هزار تن پرتقال در مازندران تولید می‌شود که بر این اساس میزان خسارت سرمازدگی بیش از 25 درصد نیز نبوده است؛ اما شایعه سرمازدگی باغات موجب ایجاد شبهه در بازار شد؛ به طوری که هر کیلوگرم پرتقال روی درخت که 1100 تومان به فروش می‌رسید به کیلویی 500 تومان کاهش یافت و همین امر موجب خسارت به باغدار شد؛ این در حالی است که قیمت خرید پرتقال روی درخت تا قبل از سرمازدگی هم پایین بوده است.

او افزود: پس از بارش برف در این استان دولت اعلام کرد که کسی اقدام به چیدن محصول نکند و بعد از آن بحث خرید از باغداران را مطرح کرد ولی تا امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است؛ این در حالی است که اگر موج جدید سرما به این استان وارد شود محصول سالم روی درخت باقی نمی‌ماند؛ بنابراین باغداران سردرگم هستند و اگر زمان از دست برود برای تامین بازار شب عید با مشکل جدی مواجه می‌شویم. چرا که عمده مصرف مردم پرتقال، نارنگی و کیوی است و کمبود این سه محصول در بازار سبد کالای مردم را دچار مشکل خواهد کرد.

شعبانی در پاسخ به این سوال که آیا از پرتقال‌هایی که دچار سرما زدگی شده اند می توان در صنایع تبدیلی استفاده کرد یا خیر، گفت: با حمایت دولت و خرید محصولاتی که دچار خسارت شده‌اند می‌توان از این محصولات در کارخانه‌های آبمیوه‌گیری استفاده کرد؛ اما مسئله اصلی این است که تاکنون هیچ اقدامی از طرف دولت صورت نگرفته است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران مدیریت چندگانه در بخش کشاورزی را از مشکلات این حوزه اعلام کرد و گفت: مشخص نیست که چه کسی باید در زمان بحران تصمیم‌گیری کند. به عنوان یک بخش تولیدکننده کشاورزی از دولت مطالبه داریم چرا که 50 درصد از تولید بخش کشاورزی با مدیریت طبیعت صورت می‌گیرد و در صورت بی‌توجهی به این مسئله باید چشم به روی تولید داخلی ببندیم.

ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید