Performancing Metrics

دریافت حق سرویس در رستوران ها غیرقانونی است | اتاق خبر
کد خبر: 385405
تاریخ انتشار: 29 آذر 1395 - 22:25
مدیر کل نظارت بر شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: دریافت حق سرویس تحت هر عنوان در رستوران ها، غیرقانونی است.

اتاق خبر:اکبر تقوی شوازی گفت: بر اساس ماده ۵۷ قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب سال ۱۳۹۲ عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهایی بیش از نرخ های تعیین شده و هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار گردد از مصادیق گرانفروشی می باشد. نظر به اینکه دریافت مبلغی تحت عنوان حق سرویس موجب افزایش نرخ اغذیه و اشربه مورد عرضه در رستوران ها و چلوکبابی ها خواهد شد بنابراین اخذ هرگونه وجه اضافی علاوه بر قیمت های اعلامی غیر قانونی و تخلف گران فروشی محسوب می گردد و با متخلفین برخورد خواهد شد.

وی گفت : در رستوران ها تمام هزینه های مرتبط و عوارض قانونی در قیمت اغذیه و اشربه لحاظ شده و تمام رستوران ها در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان ملزم به نصب تابلو قیمت هستند و از آنجایی که دریافت هر گونه مبلغی تحت عنوان حق سرویس موجب افزایش نرخ اغذیه و اشربه مورد عرضه در رستورانها و چلوکبابی ها خواهد شد لذا اخذ هرگونه وجه اضافی مازاد بر نرخ مصوب و تحت هر عنوان ازجمله حق سرویس توسط رستورانها ممنوع است .

مدیر کل نظارت بر شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت با اشاره به ماده ۹۱ قانون نظام صنفی و نیز بند ب مصوبه یکصد ویازدهمین جلسه هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور گفت: از آنجائی که واحدهای پذیرایی تحت پوشش سایر دستگاهها از جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (رستورانهای بین راهی، سفره خانه های سنتی و مهمان‍‍پذیرها ) علاوه‌ بر دریافت‌ پروانه فعالیت ‌دستگاههای ‌اجرایی‌ متبوع‌ ، ملزم به اخذ پروانه کسب از اتحادیه های صنفی مرتبط نیز می باشند؛ لذا به لحاظ تعیین و رعایت قیمت، عرضه کالا و خدمات تابع قانون نظام صنفی هستند و دریافت حق سرویس توسط اینگونه واحدها نیز تخلف محسوب شده و بر اساس قوانین تعزیرات حکومتی و نظام صنفی قابل پیگیری و رسیدگی است .

تقوی شوازی همچنین گفت : با توجه به غیرقانونی بودن دریافت حق سرویس توسط رستوران ها و چلوکبابی ها و صنوف مشابه، بدیهی است هیچ سازمان یا ارگانی نظیر اتحادیه صنفی و غیره قبل از کسب مجوزهای قانونی نمی تواند مجوزی برای اینکار صادر نماید .

وی افزود : مردم  می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه ، مراتب را از طریق تلفن ۱۲۴ به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی سازمانهای صنعت ، معدن و تجارت استانها و یا اتحادیه مذکور در سراسر کشور اعلام تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

این‌ مقام‌ مسئول همچنین از انجام نظارت‌های‌محسوس وغیر محسوس بر عملکرد رستورانها خبر می دهد و خاطرنشان می سازد اگر در این نظارتها ، مواردی از تخلف مشاهده شود، پیگیری و برابر قانون برخورد خواهد شد.

اتاق اصناف ایران

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید