Performancing Metrics

انتقال 10 میلیارد دلار از عایدی‌های ایران به صورت پول نقد و طلا | اتاق خبر
کد خبر: 386099
تاریخ انتشار: 11 دی 1395 - 16:30
مقامات آمریکایی مدعی شدند:
مقامات کنونی و پیشین آمریکا مدعی شدند که حدود 10 میلیارد دلار از سرمایه‌ای که ایران از زمان حصول توافق موقت به آن دسترسی پیدا کرد، به صورت پول نقد و طلا بوده است.

پرچم آمريكا

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دولت ایران از سال 2013 به دلیل رفع تحریم‌ها در پی حصول یک توافق هسته‌ای موقت با گروه 1+5 به صورت نقد و طلا به حدود 10 میلیارد دلار دسترسی پیدا کرده که بخشی از آن بابت آزاد شدن درآمدهای نفتی مسدود شده ایران بوده که در بانک های خارجی قرار داشته و به تهران منتقل شده است.

 محاسبات مربوط به مجموع عایدی‌های ایران پس از رفع تحریم‌ها تا به امروز، شامل پرداخت های اعلام شده از جمله 1.4 میلیارد دلار به تهران و به علاوه مواردی که پیش از این اعلام نشده است، می شود.

ایران و گروه 1+5 در ژوئن 2015 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق دست یافتند که موجب محدودیت برنامه هسته‌ای ایران در ازاء رفع تحریم های وضع شده علیه این کشور شده است، این توافق در ژانویه 2016 اجرایی شد.

این توافق به ایران اجازه می‌دهد تا با لغو تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا و اروپا به بیش از 100 میلیارد  دلار از سرمایه مسدود شده اش دسترسی پیدا کند که حدود 10 میلیارد از آن به صورت نقدی و  طلا به دست تهران رسیده است چرا که امکان دستیابی به آن از طریق بانک‌های سنتی به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها امکان‌پذیر نبوده است.

این 10 میلیارد دلار پول نقد و طلا از طریق کشورهایی ثابت در خاورمیانه و اروپا به ایران منتقل شده و این فرایند  با آزاد سازی درآمدهای نفتی مسدود شده ایران در  بانک های بین المللی توسط ژاپن، کره جنوبی و هند به دستور دولت آمریکا آغاز شد. سپس این عایدی ها به پول نقد وطلا تبدیل شدند.

همچنین کاخ  سفید برای ممکن ساختن پرداخت های 700 میلیون دلاری ماهیانه به ایران چندین معافیت اجرایی صادر کرده که به کشورهای مورد نظر اجازه آزاد کردن درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران را می داد. بدون این معافیت ها، این کشورها ناقض تحریم های ثانویه آمریکا به شمار می آمدند.

این مقامات آمریکایی علاوه بر این گفته اند، که سایر مبالغ در بانک های خارجی نگه داشته می شدند و پول های کمتر از 20 میلیون دلار از طریق بانک های کوچک ایرانی که تحریم نشده اند یا موسسات مالی که انتقال هایی مثل حواله های خانوادگی را انجام می دهند، به ایران انتقال یافتند.

بنابر ادعای مقامات آمریکایی، ایران به دو دلیل نیازمند انتقال این پول های در قالب طلا و نقد بوده است، دسترسی سریع به پول و پرهیز از دشواری های انتقال پول به تهران و اگر راهی برای پرداخت ماهیانه 700میلیون دلار به ایران در طول مذاکرات  پیدا نمی شد، حصول توافق نهایی ممکن  نبود.

انتهای  پیام/

کد:94108

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید