Performancing Metrics

امکان آسیب دیدن سایر نیروگاه‌ها از بحران خوزستان | اتاق خبر
کد خبر: 388708
تاریخ انتشار: 1 اسفند 1395 - 10:03
در پی قطع برق در استان خوزستان، به نیروگاه‌های کشور فشار وارد شده که این مساله می‌تواند مشکلات احتمالی را در پیش داشته باشد. البته مسوولان وزارت نیرو از تدابیر اندیشیده شده در این باره خبر می‌دهند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محسن طرزطلب اظهار کرد: ایجاد مشکلات پیش‌رو در استان خوزستان یک حادثه غیرمترقبه بوده چراکه از قبل تجهیزاتی که در این استان احداث شده بود، هیچ کدام از این موارد را پیش‌بینی نمی‌کرد.

وی ادامه داد: با این وجود حداکثر تلاش از سوی همکاران برای کاهش فشار روی نیروگاه صورت گرفته است و در حال حاضر نیروگاه‌هایی که از مدار خارج شده بودند وارد مدار شده‌اند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه در حال حاضر اکیپ‌های زیادی برای رفع مشکل برق خوزستان عازم شده‌اند، گفت: امیدواریم با اجرای تمهیدات لازم شرمنده مردم نشویم.

طرزطلب در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای مقابله با این بحران، اظهار کرد: بر اساس آخرین تصمیمات قرار شده که نوع پست‌ها از معمولی به GIS تغییر یابد اما باید به این مساله نیز توجه کرد که انجام این کار نیازمند زمان و هزینه زیادی است.

وی هزینه احداث یک پست معمولی را ۲۰ میلیون دلار و هزینه ایجاد یک پست GIS را ۴۰ میلیون دلار تخمین زد و گفت: تمام مشخصات طرح‌های جدید در استان خوزستان و ایلام تغییر یافته و امیدواریم کاری کنیم که از این به بعد پست‌های توزیع برق دچار مشکل نشوند.

آماده‌باش یک هزار اکیپ عملیاتی بخش توزیع برق در کشور/ فعالیت ۱۴۰ اکیپ عملیاتی برای شست‌وشوی شبکه توزیع برق خوزستان

در همین راستا سید اعضاد مقیمی، مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر پیش از این در همین رابطه گفته بود که نزدیک به یک هزار اکیپ عملیاتی در استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، فارس، مازندران و گیلان و برخی استان‌های دیگر که به صورت محدودتری با شرایط مذکور مواجهند، در حال فعالیت برای مدیریت و حفظ پایداری شبکه برق هستند.

به‌گفته وی در حال حاضر با توجه به استقرار جبهه هوای سرد و پربارش در نیمه شمالی و شرقی و بروز گردوغبار در بخشی ازجنوب غرب ایران، نزدیک به یک هزار اکیپ عملیاتی دراستان های خوزستان، آذربایجان شرقی، فارس، مازندران و گیلان و برخی استان‌های دیگر که به صورت محدودتری با شرایط مذکور دست به گریبان‌اند، در تلاش برای مدیریت و حفظ پایداری شبکه برق هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به ۱۴۰ اکیپ با جمعیت ۶۰۵ نفره درحال شست‌وشوی تاسیسات برق خوزستان هستند تا شرایط هرچه سریع‌تر به پیش از بروز گردوغبار بازگردد، خاطرنشان کرده بود که تاکید شده است که پس از شست‌وشو، بلافاصله مقره‌ها خشک شوند تا گردوغبار موجود در هوا به صورت گل روی تاسیسات ننشیند.

مدیرکل دفتر نظارت برتوزیع توانیر با بیان این که مناطق وسیعی از شبکه‌های برق خوزستان با این شرایط درگیر شده، یادآور شده بود که خوشبختانه با تلاش همه پرسنل برق خوزستان و اکیپ‌هایی از سراسر کشور به این استان اعزام شده‌اند، شرایط کنترل شده است.

مقیمی همچنین درخصوص شرایط حاکم بر شبکه برق نیز با بیان این که شبکه برق کشور پایدار است، گفته بود که هم اکنون با توجه به استقرار جبهه هوای سرد و پربارش در نیمه شمالی و شرقی و بروز گردوغبار در بخشی ازجنوب غرب ایران، نزدیک به یک هزار اکیپ عملیاتی در استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، فارس، مازندران و گیلان و برخی استان‌های دیگر که به صورت محدودتری با شرایط مذکور دست به گریبان‌اند، در حال تلاش برای مدیریت و حفظ پایداری شبکه برق هستند.

شست‌وشوی ۲۱۰۰ کیلومتر از خطوط انتقال و فوق توزیع خوزستان تا پایان سال/ نصب ۴۲ هزار مقره "سیلیکونی" در فاز اول

محمود دشت بزرگ، مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان نیز در ارتباط با همین موضوع گفته بود که برنامه این است که در فاز اول ۴۲ هزار مقره سرامیکی به "سیلیکونی" تبدیل شوند و تا پایان سال ۲۱۰۰ کیلومتر از شبکه انتقال شست‌وشو شود.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده برای شست‌وشوی ۲۱۰۰ کیلومتر خطوط انتقال و فوق توزیع استان خوزستان، اظهار کرده بود که در حال حاضر، ۱۲ اکیپ عملیاتی از شرکت برق منطقه‌ای در حال شست‌وشوی حدود ۶۰۰ کیلومتر از خطوط هستند و برنامه‌ریزی مقدمات کار برای برون سپاری شست‌وشوی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر باقیمانده نیز فراهم شده است؛ حدود ۱۴۰ اکیپ نیز در بخش توزیع مشغول شست‌وشوی شبکه‌های توزیع هستند.
مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان افزود: در برخی از نقاط به علت صعب‌العبور بودن مناطق و عدم امکان انتقال دستگاه‌های مقره شور به محل مورد نظر کار با کندی پیش می‌رود، با این اوصاف امیدواریم تا پایان سال شست‌وشوی کلیه خطوط برنامه‌ریزی شده انجام شود.
وی با ابراز تاسف از این‌که دور جدید گرد و غبارها در استان خوزستان دوباره شروع شده است و ما مجبوریم برخی از پست‌ها و خطوط انتقال فوق توزیع برق را چندباره شست‌وشو دهیم تأکید کرده بود که مذاکرات برای افزایش تعداد اکیپ‌ها و برون سپاری برخی از خطوط دیگر انتقال ببرق به شرکت‌های خصوصی وجود دارد، بلکه بتوان با افزایش اکیپ‌های شست‌وشو سرعت عمل را افزایش داد.
به گفته مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان، تاکنون حدود ۷۱ پست انتقال و فوق توزیع استان شست‌وشو داده شده و برنامه این است که هر دو ماه یکبار این کار تکرار شود. همچنین بیش از ۱۷۲ هزار زنجیره مقره در استان خوزستان وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۳ هزار عدد از نوع «سرامیکی» است. برنامه نیز این است که در فاز اول ۴۲ هزار مقره سرامیکی به «سیلیکونی» تبدیل شوند و سعی خواهد شد مقره‌های استفاده شده ترکیبی از مقره‌های داخلی و خارجی باشد.
دشت بزرگ با بیان این‌که برنامه‌ریزی شده که در ۲۶ پست انتقال و فوق توزیع حساس خوزستان نیز از لایه‌های پوشش RTV استفاده شود خاطرنشان کرده بود که برای خرید ۴۲ هزار زنجیره مقره سیلیکونی و استفاده از پوشش RTV در ۲۶ پست انتقال و فوق توزیع و خرید حدود ۱۵ دستگاه مقره شور و برخی از اقدامات دیگر حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
به گفته وی برای سیلیکونی کردن حدود ۵۰ هزار مقره سرامیکی باقیمانده و مجهز کردن ۷۰ پست انتقال و فوق توزیع باقیمانده نیز حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. انشالله با تخصیص این اعتبارات و انجام مقدمات موردنظر، دیگر شاهد خاموشی ناشی از نشستن ریزگردها بر روی مقره‌های شبکه‌های انتقال و فوق توزیع استان نخواهیم بود.

پیش از این چیت چیان، وزیر نیرو نیز گفته بود که از حدود ۲۰۷ پست انتقال برق استان، حدود ۱۰۵ پست و از بین حدود ۸۷۰۰ کیلومتر خطوط انتقال، بیش از ۴۸ هزار کیلومتر متأثر از پدیده گردوغبار دچار مشکل شده بودند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید