Performancing Metrics

شناسایی مشتریان تازه وارد بازار مسکن | اتاق خبر
کد خبر: 388788
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1395 - 13:03
رییس انجمن انبوه سازان عنوان کرد
رییس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: علت افزایش حدود ۸ درصدی معاملات مسکن شهر تهران طی ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری، ورود متقاضیان تجهیز شده به تسهیلات، بخصوص خانه اولی ها به بازار مسکن بوده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حسن محتشم اظهار کرد: وضعیت بخش مسکن در سال ۱۳۹۵ را باید در دو حوزه عرضه و بازار به طور مجزا مورد بررسی قرار دهیم. در بخش تولید و عرضه طبیعتا با توجه به کاهش صدور پروانه های ساختمانی سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ با کاهش عرضه در سال ۱۳۹۵ مواجه بودیم که باعث شده تقاضای انباشته ای در بازار تشکیل شود و دغدغه و نگرانی جهش قیمتها را ایجاد کرده است.

وی افزود: اگر طی چهار سال اخیر قیمت مسکن افزایش نیافته دلیل بر این نبوده که به اندازه کافی عرضه داشته ایم بلکه به تبع رکود حاکم بر اقتصاد کلان کشور بخش مسکن هم دچار رکود شده است. افزایش حدود ۸ درصدی معاملات نیز که طی ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری در شهر تهران رخ داد در باب همه مخاطبین و متقاضیان مسکن نبوده است. در بخش میانی جامعه این افزایش ایجاد شده که واحدهای متوسط قیمت و کوچک متراژ به فروش رفتند. مشتریان این واحدها، بخصوص خانه اولی ها کسانی هستند که از تسهیلات برنامه ریزی شده دولت در سال گذشته تجهیز شدند.

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به افزایش ۹.۹ درصدی قیمت مسکن در دی ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: این افزایش توسط بانک مرکزی اعلام شد عملا نشان دهنده این است که مسکن با کاهش قیمت مواجه بوده؛ چرا که از متوسط تورم در یک سال اخیر عقب تر بوده است.

محتشم خاطرنشان کرد: در زمستان سال جاری هم شاهد نقل و انتقالات نسبی قابل قبول در بخش مسکن بودیم که البته به خاطر صرفه جویی خریداران از افزایش قیمت ناشی از تغییر مقطع سال و افزایش دستمزدها و خدمات است که مقداری طبق سنوات معمول هر سال اتفاق می افتد.

وی بخش مسکن را تابعی از اقتصاد کلان دانست و گفت: تا زمانی که اقتصاد کلان کشور به در شرایط نرمال قرار نگیرد بخش مسکن هم نمی تواند به طور مستقل به رونق برسد اما ویژگی بخش مسکن این است که اگر اقتصاد کلان بخواهد به گردش منطقی خودش برسد باید از بخش مسکن شروع کند؛ زیرا بخش مسکن از یک سو سهم ۱۵ درصدی مستقیم در اقتصاد کلان دارد و از سوی دیگر بسیاری از صنایع به این بخش وابسته است. بنابراین نقش مسکن بسیار بیشتر از سهم آن در اقتصاد است.

رییس انجمن انبوه سازان یادآور شد: امسال دولت به خاطر کنترل نرخ تک رقمی تورم امکان فعال کردن گردش اقتصاد را نداشت و البته خوشبختانه تورم کمتر از ۱۰ درصد تقریبا تا آخر سال ادامه پیدا کرده است. این اتفاق مبارکی است اما تبعاتی هم دارد. وقتی در اقتصاد، سیستم انقباضی را در پیش می گیریم رشد تولید و اشتغال کاهش می یابد و بیکاری به همراه می آورد.

محتشم با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: منطقی است که تیم اقتصادی دولت تصمیم بگیرد شرایط اقتصادی را روان تر کند و رونق را به بازار مسکن برگرداند.

وی تاکید کرد: ساخت و سازی که الان در کشور صورت می گیرد با میزان تقاضای پنهان همخوانی ندارد؛ زیرا اشکال اساسی این است که توزیع ساخت به میزان مناسب انجام نمی شود. ساخت و ساز در نقاط گران قیمت کلان شهرها انجام می شود که عموم جامعه را تحت پوشش قرار نمی دهد و موجب ایجاد پدیده خانه های لوکس و نیمه لوکس خالی می شود.

رییس انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به گزارش بخش تامین منالی مالی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه در ساخت و سازهایی انجام شده که در حال حاضر مشتری ندارد گفت: بخش عمده ای از این سرمایه توسط بانکها تامین شده و این سرمایه عملا بلااستفاده حبس شده است.

به گفته محتشم، اگر می خواهیم در بخش مسکن درست برنامه ریزی کنیم ابتدا باید برای مخاطبین و متقاضیان واقعی خانه بسازیم و اگر توزیع ساخت درست انجام شود شاید بخشی از کسانی که متقاضی واقعی مسکن هستند بتوانند خانه بخرند و از آن طرف دیگر سرمایه ها بابت ساخت خانه های لوکس محبوس نشود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید