Performancing Metrics

بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی سالم هستند | اتاق خبر
کد خبر: 388957
تاریخ انتشار: 5 اسفند 1395 - 13:28
رئیس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: بر اساس آمار وزارت بهداشت که از میادین میوه و تره‌بار گرفته شده است، بیش از ۹۰ درصد محصولات تولیدی کشاورزی سالم هستند.

به گزارش اتاق خبر،  به نقل از ایسنا، محمدعلی باغستانی در حاشیه مراسم رونمایی از پروژه فنی - ترویجی بهبود مدیریت عوانل خسارت‌زای گیاهی اظهار کرد: هم اکنون با توجه به شروع فصل زراعی جدید در حوزه آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز موضوع پیش‌آگاهی و مدیریت آفات را با محوریت محصول زراعی گندم و کلزا به عنوان دو محصول پاییزه مهم را در دست اقدام داریم.

وی اضافه کرد:  پیش‌بینی کرده‌ایم امسال سطح مبارزه با سن حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار باشد و در حوزه علف‌های هرز گندم و جو سطح عملیاتی نزدیک به چهار میلیون هکتار داشته باشیم.

باغستانی با بیان اینکه در حوزه بیماری‌ها برای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی گندم آمادگی مقابله داریم، گفت: امیدواریم اتفاق خاصی نیفتد و با حضور کارشناسان در عرصه این سطوح کاهش پیدا کرده و بتوانند آن را کانون کوبی کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه ۳۵ درصد سموم دنیا در کشور به ثبت رسیده‌اند، افزود: این آمار حدود ۳۵۰ قلم آفت‌کش بوده که میزان مصرف آن ۱۰ میلیون لیتر یا کیلوگرم بر اساس میزان ماده موثر است و در سطح ۱۶ میلیون هکتار اراضی زراعی و باغی کشور استفاده می‌شود.

وی میزان سن زدگی گندم را در سال گذشته زیر ۰.۵ درصد عنوان کرد و گفت: این درحالی است که تا ۰.۲ درصد نیز محصول سن زده قابل قبول است و در این رابطه گندم تولیدی کشور وضعیت خوبی دارد.

باغستانی با اشاره به سموم تقلبی اظهار کرد: سالی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن سموم تقبلی از مراکز مختلف استان‌ها جمع و متخلفان به دستگاه‌های قضایی معرفی می‌شوند که با آنان برخوردهای لازم خواهد شد.

 رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: شرکت‌هایی که از ما مجوز دارند از سمومشان نمونه‌گیری می‌شود و در صورتی‌که با استانداردهای لازم هماهنگ نباشند باید اصلاح شوند وگرنه اجازه توزیع ندارند.

وی با اشاره به موضوع مصرف سم در کشور گفت: هم‌اکنون کاهش مصرف سم را داریم که به خاطر مدیریت تلفیق بوده است. همچنین برای واردات سم تعرفه‌هایی در نظر گرفته شده که از سال گذشته سموم پرخطر شامل تعرفه‌های ۲۰ درصدی می‌شوند و برای بی‌خطرها پایه پنج درصد درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید