Performancing Metrics

یکسان‌سازی سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولتی و غیردولتی | اتاق خبر
کد خبر: 389118
تاریخ انتشار: 8 اسفند 1395 - 09:03
بعد از ایجاد ابهام برای گروه‌های کارگری مبنی بر تفاوت ۵۰۰ هزار تومانی سقف معافیت مالیاتی بین کارکنان دولتی و غیردولتی قرار است این موضوع در جلسه امروز کمیسیون تلفیق مجدد بررسی شود.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۶ دیروز مصوبه‌ای در مجلس به تصویب رسید که واکنش گروه‌های کارگری را در پی داشت.

در حالی که در تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۶، سقف معافیت مالیاتی برای سال آینده بدون تفکیک بین کارکنان شاغل در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی برای هر فرد ۱۸۰ میلیون ریال در سال (۱.۵ میلیون تومان در ماه) تعیین شده بود اما دیروز  سقف معافیت مالیاتی در مجلس برای کارمندان دولت ۲۴۰ میلیون ریال در سال (۲ میلیون تومان در ماه) و برای سایرین (کارکنان شاغل در بخش‌های غیردولتی) نیز همان ۱۸۰ میلیون ریال تعیین شد.

فاصله ۵۰۰ هزار تومانی سقف معافیت مالیاتی برای کارکنان دولت و «سایرین» برای عموم مردم از جمله کارگران ابهام ایجاد کرد که کارگران در گروه «سایرین» قرار می‌گیرند.

در همین زمینه فرامرز توفیقی مشاور عالی مجمع نمایندگان کارگران کشور با انتقاد از این مصوبه گفت: طبق آمار رسمی سازمان تامین اجتماعی، این سازمان ۱۳ میلیون نفر بیمه شده مستقیم دارد که اگر این میزان در متوسط ۳.۵ نفر تعداد یک خانواده کارگری ضرب شود، به این نتیجه خواهیم رسید که با این مصوبه امنیت ۴۶ میلیون کارگر معادل ۶۰ درصد جمعیت کشور به خطر می‌افتد.

وی با بیان اینکه رسالت نمایندگان مجلس، حظ امنیت و عدالت اجتماعی برای اکثریت جامعه است گفت: اگر به سوابق، مکاتبات و مباحت شورای عالی کار مرور شود مشاهده می‌کنند یکی از خواسته‌های کارگران در این شورا طی سال‌های ۸۷ تا ۹۳ یکپارچکی سقف معافیت مالیاتی کارگران و کارمندان بود.

این فعال کارگری ادامه داد: در سال ۹۲ به معنای واقعی کلمه مجاهدت‌های بسیاری در جلسات با وزیر کار، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن، تجارت و نمایندگان دولت داشتیم و درخواست به حق خود را برای یکسان سازی سقف معافیت مالیاتی اعلام کردیم و خوشبتخانه در سال ۹۳ این میزان برای کارمندان دولتی وغیردولتی به طور یکسان در ماه یک میلیون تومان تعیین شد که در همان سال، از این یکسان‌سازی به عنوان دستادورد مثبت دولت یازدهم برای کارگران یاد کردیم.

مشاور عالی مجمع نمایندگان کارگران سراسر کشور با تاکید بر اینکه نتیجه هر گونه تبعیض بی‌عدالتی بر رفتار اجتماعی جامعه نمود پیدا می‌کند خواستار یکسان سازی سقف معافیت مالیاتی شد.

در همین رابطه سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این مصوبه گفت: در جلسه علنی شب گذشته با توجه به واکنش گروه‌های مختلف مردم، خطاب به آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، یکی از نمایندگان خواستار رفع ابهام در تبصره تعیین سقف معافیت مالیاتی شد.

وی ادامه داد: در نهایت در جلسه علنی شب گذشته مجلس شورای اسلامی اصلاح سه تبصره از لایحه بودجه ۹۶ کل کشور به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع شد که یکی از این موارد رفع ابهام تبصره ۶ لایحه در خصوص تعیین سقف معافیت مالیاتی برای سال آینده بود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بر اساس مصوبه روز گذشته صحن علنی سقف معافیت مالیاتی کارمندان دولتی ۲ میلیون تومان در ماه و برای «سایرین» نیز ۱.۵ میلیون تومان تعیین شد که محل ابهام قرار گرفت به همین دلیل بررسی مجدد تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۶ به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

خدادادی در پاسخ به این سوال که چرا سقف معافیت مالیاتی برای تمام کارکنان اعم از شاغلان دولتی و غیردولتی به طور یکسان تعریف نشد گفت: پیش بینی ما این است در جلسه بررسی مجدد تبصره ۶ لایحه در کمیسیون تلفیق، این سقف برای تمام گروه‌های حقوق بگیر ۲۴۰ میلیون ریال در سال (معادل ۲ میلیون تومان در ماه) تعیین شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید