Performancing Metrics

اندیشه های نادرست مانع اصلی توسعه است | اتاق خبر
کد خبر: 389193
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1395 - 17:09
وزیر نفت:
وزیر نفت با بیان این که هیچ زمانی پول و منابع مالی مانع توسعه یک کشور نیست، اندیشه های نادرست را مانع توسعه یافتگی کشورها دانست.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «بیژن نامدار زنگنه» روز دوشنبه در مراسم امضای قراردادهای پژوهشی شرکت های اصلی وزارت نفت با دانشگاه ها و مرکزهای تحقیقاتی، در محل وزارت نفت گفت: اندشیه های درست و صحیح است که امر توسعه یک کشور را سرعت می دهد.

عضو هیات دولت یازدهم به قراردادهای 12 گانه امضا شده بین وزارت نفت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: امروز با 9 دانشگاه معتبر کشور قرارداد منعقد شد تا دستاوردهای آن در طول پنج سال آینده در خدمت صنایع پایین دستی نفت قرار گیرد.

زنگنه مبلغ این قرارداد ها را هفت هزار و 200 میلیارد ریال(720 میلیارد تومان ) اعلام کرد که قرار است در دو فاز اجرا شود.

وزیر نفت تاکید کرد، خروجی این قراردادها برای صنعت نفت دستاوردهایی است که اکنون به لایسنس (دانش فنی) معروف هستند و برای تولید به کار می روند. در واقع اینها فناوری تولید محصول های مورد نیاز ما در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی است.

عضو هیات دولت یازدهم با بیان این که سال های سال به فرآیند تولید ماده الفین از گاز و تولید پروپلین نیاز داریم و علاوه برآن نفت را باید تصفیه و همچنین گاز ترش را شیرین کنیم ، ادامه داد: اصلی ترین فرآیندهای مورد نیاز در این 12 قرارداد دیده شده است.

زنگنه مهمترین دستاورد قراردادهای منعقد شده را استفاده از فناوری های روز دنیا عنوان کرد و افزود: دنبال اختراع نیستیم بلکه ساختار سازی صورت گرفته با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای انجام تحقیقاتی است که به تولید محصول های مناسب بازار کسب و کار منجر می شود.

به گفته وزیر نفت، تاکنون تحقیقات انجام شده در دانشگاه ها به محصول کاربردی در صنعت تبدیل نشده است، اما اجرای این قراردادها ساختار جدیدی در همکاری دانشگاه و صنعت ایجاد خواهد کرد.

زنگنه قراردادهای منعقده با دانشگاه ها را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست، چرا که یکی از مهمترین ارکان آن دانش بنیانی بودن است و همکاری صنعت نفت با دانشگاه ها تحقق دانش بنیان شدن صنعت است.

به گفته وی، این تغییر ساختار نه تنها در وزارت نفت بلکه در کل اقتصاد کشور اثرگذار خواهد بود و به ارتباط دانشگاه با صنعت برای تولید فناوری واقعی همراه با بهبود قیمت و کیفیت منجر خواهد شد.

وزیر نفت به استقبال خوب دانشگاه ها از طرح وزارت نفت اشاره کرد و آن را نشانه اهتمام دانشگاه و صنعت برای همکاری جدی ارزیابی کرد.

زنگنه تاکید کرد، در این طرح از دستاوردهایی که به مرور ایجاد می شود باید در تولید فناوری استفاده کرد و بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران نیز حرفی برای گفتن در تولید فناوری خواهد شد.

عضو هیات دولت یازدهم با بیان این که ما در صنایع شیمیایی با داشتن 70 سال سابقه از نظر فناوری حرفی برای گفتن نداریم، افزود: اجرایی شدن این قراردادها کمک خواهد کرد ایران در زمره کشورهای صاحب فناوری باشد.

«محمد فرهادی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم امضای قراردادهای تحقیقاتی با وزارت نفت را در راستای بدست آوردن فناوری ها در حوزه صنایع پایین دستی نفت برشمرد.

وی افزود: این قراردادها با توجه به توان نیروی انسانی و تجربه ای که در دانشگاه وجود دارد، امضا شده است که منحصر به نفت نیست، بلکه الگویی برای توسعه آن در همه صنایع خواهد بود.

عضو هیات دولت یازدهم به انعقاد تفاهمنامه هایی که در چند روز گذشته بین وزارت علوم و وزارت دفاع منعقد شده است، اشاره کرد و افزود: علاوه بر آن تفاهمنامه های همکاری با وزارت صنعت،معدن و تجارت و وزارت نیرو هم منعقد شده که نشان از آغاز فصل جدیدی در تحقیقات کاربردی است.

قراردادهای 12 گانه صبح امروز بین وزیر نفت و وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و رییسان دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و مدیران سه شرکت اصلی وزارت نفت منعقد شد.

این قراردادها در راستای دستیابی به دانش فنی کلیدی و بومی سازی فناوری های پایه و مهم در بخش پایین دستی صنعت نفت منعقد شده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید