Performancing Metrics

فاز ٢٠ میدان گازی پارس جنوبی وارد مدار تولید شد | اتاق خبر
کد خبر: 390333
تاریخ انتشار: 29 اسفند 1395 - 16:33
همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت؛
معاون شرکت ملی نفت ایران گفت: با باز کردن چاه‎های سکوی فاز ٢٠ پارس جنوبی، انجام عملیات استارت آپ و ارسال گاز ترش غنی استحصالی به پالایشگاه، تولید گاز از این فاز آغاز شد.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، غلامرضا منوچهری امروز گفت: همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت فاز ٢٠ میدان گازی پارس جنوبی با برداشت روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز و حدود ٤٠ هزار بشکه میعانات وارد مدار تولید شد.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران افزود: گاز ترش غنی برداشت شده از فاز ٢٠ پارس جنوبی پس از شیرین سازی به شبکه سراسری گاز کشور تزریق و همچنین روزانه ٤٠ هزار بشکه میعانات گازی که به ظرفیت تولید روزانه ٦٥٠ هزار بشکه ای ایران می افزاید، به طور مستقیم برای صادرات روانه بازارهای جهانی خواهد شد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: به دنبال آغاز برداشت گاز از فاز ٢٠ پارس جنوبی، دوباره وارد مدار شدن فاز ١٩ پارس جنوبی که چندی پیش به دلیل آسیب دیدگی خط لوله سکوی ١٩C از مدار خارج شده بود و همچنین ازسرگیری فعالیت خط لوله فاز ١٦ با ظرفیت برداشت روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز، روزانه حدود ٦٠ میلیون مترمکعب گاز به برداشت گاز از میدان پارس جنوبی اضافه می‌شود و مجموع تولید گاز در این میدان مشترک به حدود ٥٢٠ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

منوچهری ضمن قدردانی از همه کارکنان زحمتکش و شریف صنعت نفت که نقشی بسزا در موفقیت‌های جدید در پارس جنوبی داشتند، گفت: طبق پیش بینی‌ها موفق شدیم به تراز مورد نظر برداشت گاز از این میدان مشترک گازی برسیم.

وی با بیان این که این پروژه‌ها افزون بر تامین گاز مصرفی مورد نیاز کشور به توان صادرات گاز کشور می افزایند، گفت: با افزایش تولید گازهای پروپان، بوتان و میعانات گازی ما قادر به تامین خوراک مورد نیاز طرح‌های جدید و در حال اجرای صنعت پتروشیمی خواهیم بود و در مجموع پشتوانه عظیمی برای صنعت پتروشیمی ایران فراهم می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: با توجه به بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش برداشت گاز از این میدان مشترک، بدون شک ما سال آینده نیازی به واردات گاز از ترکمنستان نخواهیم داشت و با اختصاص حجم عظیمی از گاز به نیروگاه‌ها می‌توانیم مصرف سوخت مایع را به غیر از مصارف مواقع خاص، به صفر نزدیک کنیم و بر حجم افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی کشور بیفزاییم.

منوچهری گفت: روند کنونی پیشرفت در پروژه‌های پارس جنوبی سبب توسعه شبکه گازرسانی و رساندن گاز به روستاهای باقیمانده کشور می‌شود و با توجه افتتاح خط لوله ایرانشهر- زاهدان و رسیدن گاز به زاهدان و طرح‌های در حال اجرای گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان، این استان یکی از ظرفیت‌های پذیرنده گاز خواهد بود.

منوچهری عنوان کرد: با افزایش برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی شرایط برای مصرف بیشتر از گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در خودروها و کاهش مصرف بنزین فراهم می‌شود.

وی افزود: میعانات گازی جدا از بخش صادراتی، سال آینده تغذیه کننده خوراک پالایشگاه بزگ خلیج فارس می‌شودو با راه اندازی فاز نخست این پالایشگاه که هم اکنون نخستین بنزین آزمایشی را تولید کرده است، ایران نیمه نخست سال آینده در تامین بنزین مورد نیاز کشور خودکفا می‌شود.

سکوی ٢ هزار و ٦٠٠ تنی فاز ٢٠ پارس جنوبی که در یارد شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در خرمشهر ساخته شده است، ٢٢ آبان ماه امسال در موقعیت خود در خلیج فارس نصب شد، این سکو ظرفیت فرآورش روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز را دارد.

با افتتاح فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی تولید روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز برای تزریق به شبکه سراسری، تولید و صادرات روزانه ٧٧ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه یک میلیون تن گاز مایع و ٤٠٠ تن گوگرد و همچنین تولید سالانه ١ میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی تحقق می‌یابد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید