Performancing Metrics

فعالیت۶۰۰گشت ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی در نوروز | اتاق خبر
کد خبر: 390576
تاریخ انتشار: 3 فروردین 1396 - 14:06
رئیس سازمان امور اراضی کشور خبرداد:
رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: ۶۰۰ گشت ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی در سطح کشور با حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و تغییرکاربری و تخریب اراضی برخورد خواهند کرد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا اورنگی با اشاره به این که برنامه ریزی و اقدامات لازم در سطح ستاد وزارت و استان ها برای حفاظت و صیانت از اراضی کشور از بیست و پنجم اسفندماه آغاز شده و در حال انجام است، اعلام کرد:در ایام نوروز امسال، ۶۰۰ گشت ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی در سطح کشور با مراقبت مستمر و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و اقدام به تغییرکاربری و تخریب اراضی برخورد خواهند کرد.

وی اضافه کرد: سامانه ۱۳۱ سازمان امور اراضی نیز آماده دریافت گزارش های مردمی از تخلفات احتمالی تغییر کاربری اراضی و اطلاع رسانی به مراجع قضایی جهت برخورد قانونی است.

اورنگی گفت:به مدیران استانی که این ایام مداومت کار دارند، توصیه شده تا فعالیت های جلوگیری از تغییر کاربری را با اولویت برخوردهای ارشادی پیگیری و اجرا کنند.

براساس این گزارش، سازمان امور اراضی کشور همزمان با فرارسیدن تعطیلات نوروزی و فعالیت‌های سودجویانه در زمینه خرید زمین و ویلاسازی و ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی در اطلاعیه‌ای از مردم خواست تا به موارد هفتگانه زیر توجه داشته باشند:

۱. بر اساس قانون، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع و قمع بناهای احداثی، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

۲. بی‌شک مشارکت و نظارت همگانی، بهترین و موثرترین راه برای حفاظت از سرمایه‌های ملی کشور است. شهروندان عزیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (تلفن۱۳۱) یا مراجعه به واحدهای کشیک مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مدیریت‌های امور اراضی استان اطلاع دهند.

۳. گشت‌های حفاظت اراضی کشاورزی در ایام تعطیلات نوروز با گشت و مراقبت مستمر و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی و نیز گزارش‌های دریافتی از سامانه ۱۳۱ مزارع و باغها را رصد می‌کنند و با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و اقدام به تغییرکاربری و تخریب برخورد خواهند کرد. ۴. صدور مجوز یا پروانه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی خارج از محدوده شهرها توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا و واگذاری خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان ممنوع است و افراد و دستگاههای متخلف طبق قانون به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.

۵. بر اساس قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی، هرگونه تفکیک و افراز اراضی کشاورزی به قطعات کمتر از نصاب‌های تعیین شده ممنوع بوده وارائه هرگونه خدمات ثبتی از قبیل صدور سند مالکیت تفکیکی یا افرازی به این گونه زمین‌ها نیز غیرمجاز است.

۶. تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت و کار واقع در حریم شهرها و خارج از آن نیز ممنوع است و متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی علاوه بر قلع و قمع بنا و مستحدثات به پرداخت جزای نقدی و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم خواهند شد.

۷. از عموم مردم به‌ویژه روستاییان و کشاورزان سخت‌کوش درخواست می‌شود، اگر قصد احداث بنا و تاسیسات یا دیوارکشی در اراضی زارعی و باغی متعلق به خود را دارند، حتما قبل از هرگونه اقدامی، از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (۱۳۱) یا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت امور اراضی استان مشاوره کرده و برای دریافت مجوز اقدام کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید