Performancing Metrics

ربیعی: نباید به فقیران بسان ماشین های رای نگاه شود | اتاق خبر
کد خبر: 392418
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1396 - 18:13
انتقاد وزیر کار از دستمایه قرار دادن موضوع فقر در بحث های سیاسی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نباید به فقیران بسان ماشین های رای نگاه شود و فقر را دستمایه سیاست کرد.
 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «علی ربیعی» امروز (چهارشنبه) در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: فقر یک شبه از بین نمی رود و برای از بین بردن آن باید به رشد معقول اندیشید که این هدف، سیاست های معطوف به فقر را می طلبد.

به گفته وی،‌ پنجره جمعیتی برای ورود به بازار کار باز شده است و نیروی کار با تاخیر چهار، 6 و 9ساله وارد بازار کار شده اند.

وی گفت: دولت یازدهم وارث بیکاری تلنبار شده ای است و اکنون سه میلیون و 200 هزار نفر بیکار در کشور داریم و سالیانه یک میلیون و 200 هزار نفر متقاضی وارد بازار کار می شوند.

ربیعی تاکید کرد باید سالیانه بیش از یک میلیون شغل ایجاد کنیم و گفت: پارسال در نشست های اقتصاد مقاومتی (6 جلسه کمیسیون تخصصی)و جلسه اصلی ستاد اقتصاد مقاومتی، کمیسیون های تخصصی شورای عالی اشتغال (20نشست) و شورای عالی اشتغال (2نشست) به این موضوع پرداخته شد.

وی گفت: از 2 مسیر به سوی ایجاد اشتغال می رویم. نخستین راه، سرمایه گذاری است؛‌زیرا رشد کنونی نمی تواند به اشتغال بزرگ منجر شود. تجربه جهانی نیز نشان می دهد کشورهایی مانند ایران که پس از رکود طولانی یک مرتبه رشد اقتصادی را تجربه می کنند مشکل اشتغال دارند.

وی تاکید کرد به برنامه اشتغالی نیاز داشتیم که به رشد منجر شود و افزود: نخستین طرح برای ایجاد اشتغال، طرح کارورزی است که فارغ التحصیلان دانشگاهی را هدف قرار داده است. رسته های شغلی استان ها و سامانه ثبت نام برای اجرای این طرح مشخص شده است.

به گفته وی، هزینه کارفرمایی در طرح کارورزی کاهش می یابد و با تامین 25 تا 60 درصد مزد از سوی دولت، کارفرمایان می توانند فارغ التحصیلان را به کار گیرند. این طرح پارسال به شکل آزمایشی در سه استان انجام شد و در نهایت 70 درصد نیروی کار جذب شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای توسعه اشتغال در کشور یک طرح عمومی داریم که نیروی کار را چهار ماه به کار می گیرند تا پس از این مدت افراد به طرف شغل دائمی بروند و این مدت را برای نیروی کار تضمین می کنیم.
ربیعی درباره طرح کاهش حق بیمه کارفرمایی گفت: با حمایت کارفرمایان (کاهش حق بیمه) زمینه جذب نیروی کار را فراهم می کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین موضوع ایجاد اشتغال برای معلول های جسمانی را پیگیری می کنیم تا سازمان آموزش فنی و حرفه ای بتواند به این افراد آموزش های لازم برای جذب در بازار کار را بدهد و این افراد را روانه بازار کار کند.

** اگر شغلی در صنعت از بین رفته، حاصل کم کاری های گذشته بوده است
ربیعی «طرح تکاپو» را مگا طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نام نهاد و گفت: این طرح با استفاده از کارشناسان بین المللی و تجارب کشورهای در حال گذار شبیه ایران،در حال اجراست.

وزیر کار ادامه داد: سال 1394 در هفت استان و سال 1395 در 20 استان کشور تفاهمنامه هایی برای ایجاد اشتغال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات امضا کردیم.

به گفته ربیعی، بخش های گردشگری، بسته بندی،صنایع تبدیلی، حمل و نقل، لجستیک و پایین دست انرژی از خدمات مولدی است که ضمن ایجاد اشتغال می توانند به رشد اقتصادی نیز کمک کنند.

وی منابع درنظر گرفته شده برای اجرای طرح تکاپو در سراسر کشور را 200هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: در این زمینه با بانک ها گفت و گو کرده ایم و یارانه تسهیلات دولت نیز برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است. در مرحله نخست کمک های فنی برای اجرای طرح 6 هزار میلیارد ریال تخصیص می یابد.

وی تاکید کرد رشد امسال کیفی تر می شود.

ربیعی افزود: در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات 130 هزار، در بخش کشاورزی 130هزار و در پایین دستی نفت و گاز و گردشگری نیز شمار مناسبی اشتغال پیش بینی کرده ایم و در صورت برنامه ریزی درست بیش از یک میلیون شغل می توان ایجاد کرد.

به گفته وی، آمارها نشان می دهد در صنایع نسل دوم و صنایع بزرگ و در کارگاه های زیر 50نفر رویش داشته ایم.

وی در پاسخ به مدعیان ریزش میلیون ها شغل در بخش صنعت گفت: در کل 300هزار نفر ریزش در بخش صنعت داشتیم؛ مگر صنعتی چه میزان شاغل دارد که برخی مدعی ریزش میلیونی شده اند؟

ربیعی افزود: فرایند اشتغال در دوره زمانی چند ساله شکل می گیرد. اگر شغلی نیز در صنعت از بین رفته، حاصل کم کاری های گذشته بوده است.

وی ادامه داد: برخی اعلام می کنند می توانیم با تخصیص تسهیلات شغل ایجاد کنیم. وقتی چنین ادعایی می کنیم یعنی قیمت دلار باید به 100هزار ریال برسد. وقتی شما می خواهید به مردم 250هزار تومان (یارانه) بدهید ماهانه 10 میلیون ریال عقب خواهیم رفت.

این مسوول ادامه داد: من در مجلس اعلام کردم امروز ما با پدیده کارجویان تحصیلکرده روبروییم که دیگر مانند گذشته نمی توانند برخی شغل ها را انجام دهند بنابراین باید متناسب با انتظار آنان بازار کار کشور را ارتقا دهیم.

یکی از خبرنگاران پرسید: آیا در دولت آینده باز وزیر می مانید؟

ربیعی پاسخ داد: در این زمینه علم غیب ندارم اما در هر مسئولیتی که باشم همه تلاش خود را برای کمک به مردم و کاهش آلام آنها انجام می دهم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید