Performancing Metrics

آبرسانی ۲۹۸۵ روستا در یک سال گذشته | اتاق خبر
کد خبر: 392459
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1396 - 22:35
وزیر نیرو گفت: مسأله آب برای کشور ما بسیار حایز اهمیت است زیرا متوسط بارش کشور ما یک سوم بارش دنیاست و به همین دلیل کشور ما از لحاظ منابع آب در محدودیت است. این وظیفه شرعی، ملی و انسانی برای مردم است که بدانیم چگونه تولید، توزیع و مصرف می‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حمید چیت‌چیان در افتتاحیه شبکه فاضلاب شهرستان مبارکه اظهار کرد: مسأله آب برای کشور ما بسیار حایز اهمیت است زیرا متوسط بارش کشور ما یک سوم بارش دنیا است و به همین دلیل کشور ما از لحاظ منابع آب در محدودیت است و این وظیفه شرعی، ملی و انسانی برای مردم است که بدانیم چگونه تولید، توزیع و مصرف می‌شود و در صورت بی‌توجهی ممکن است تبعات بسیاری برای مردم و نسل‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه مسأله در ایران و جهان تنها کمیت آب نیست بلکه کیفیت آن نیز مهم است، گفت: اگر به مسأله کیفیت آب توجه نشود، گرفتاری‌های متعددی جامعه را فرا خواهد گرفت و با تمرکز جمعیت و پدیده شهرنشینی و توسعه شهرنشینی افزایش فاضلاب را در پی خواهد داشت که در چنین نقاطی نیازمند شبکه فاضلاب و تصفیه خانه و پالایش هستیم.

وزیر نیرو افزود: این مسأله در صنعت اهمیت بیشتری دارد زیرا در فعالیت صنعتی انواع مواد سمی همراه آب خواهد بود و در صورت تصفیه نشده آب عوارض بسیاری به همراه خواهد داشت.

چیت‌چیان با تأکید بر اینکه این مسأله در کشاورزی نیز صادق است، گفت: کشاورزی نیز منابع آب را آلوده کرده و امکان استفاده از آن آب نخواهد بود. حتی برای گیاهان و زراعت نیز قابل استفاده نیست و در اثر شیوع آلودگی‌ها به سلامت انسان و محیط ضرر می‌رساند و باعث تهدید سلامت انسان‌ها می‌گردد و استفاده از گیاهان که با این آب آبیاری گشته‌اند نیز برای انسان مضر است و این زنجیره‌ای از مشکلات است.

وی اظهار کرد: هم اکنون بزرگترین طرح‌های زیست محیطی که امروز در کشور در حال اجراست همین پروژه‌های فاضلاب است که از سال پیروزی انقلاب اسلامی تمام تصفیه‌خانه‌هایی که در کشور ساخته شده است به طور متوسط ۵ تصفیه خانه در سال است که در دولت یازدهم این رقم به ۱۱ تصفیه خانه در سال رسیده است و این کارها توسط وزارت نیرو و ظرفیت سایر سازمان‌ها انجام شده است.

وزیر نیرو گفت: به طور متوسط تا ابتدای دولت یازدهم سالانه ۹۹ هزار متر مکعب در شبانه روز ظرفیت ایجاد شده است در حالی که این ظرفیت به ۱۲۹۴ هزار متر مکعب در شبانه‌روز رسیده است. همچنین جمعیت تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب ۳۸.۸۲ درصد بوده در حالی که پس از سه سال فعالیت به ۴۵.۱ درصد رسیده است و در هر سال حدود ۲ درصد افزایش یافته است.

چیت‌چیان در خصوص آب شرب روستاها اظهار کرد: در بودجه سال ۹۲ حتی یک ردیف برای آبرسانی به روستاها نداشته‌ایم و هر سال ۲۹۳ روستا آبرسانی شده است که از سال ۱۳۹۳، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شد و فقط در سال ۱۳۹۵ وزارت نیرو بیش از ۲ هزارو ۹۸۵ روستا را در یک سال آبرسانی کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید