Performancing Metrics

نباید به آب مجازی به عنوان راهکار نگاه کرد | اتاق خبر
کد خبر: 392590
تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1396 - 15:10
مخالفت وزیر نیرو باتجارت آب مجازی؛
وزیر نیرو گفت:‌محدودیت منابع آب از نظر کیفی و کمی تامین آب را در آینده ای نه چندان دور به یکی از چالشهای اصلی کشور تبدیل خواهد کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، حمید چیت چیان در دومین روز از کنفرانس بین المللی آب مجازی که در اتاق بازرگانی ایران‌ برگزار شد ضمن اشاره به جایگاه آب مجازی در اقتصاد کشورها گفت: مطمئن هستم با ادامه کار دبیرخانه های ملی و بین المللی این کنفرانس زمینه مناسب و هوشمندانه برای استفاده از مفهوم آب مجازی را خواهیم یافت.

وی افزود: در نیم قرن اخیر ایران هم مانند کشورهای دیگر با مشکلاتی از قبیل کمبود منابع آب، خشکسالی و آلودگی و کاهش شاخص کیفیت آب روبرو شد. رشد جمعیت، افزایش شهرنشینی و گسترش صنایع، توسعه کشاورزی در اراضی خشک و نیمه خشک و علاوه بر آن تشدید دخالتهای بشر در محیط زیست فشارهای زیادی را بر کمیت و کیفیت منابع آبی کشور وارد کرد.

وزیر نیرو تصریح کرد: محدودیت منابع آب از نظر کیفی و کمی تامین آب را  در آینده ای نه چندان دور به یکی از چالشهای اصلی کشور تبدیل خواهد کرد. ایران با سرانه ۱۴۵۰ متر مکعب به ازای هر نفر در سال مانند بسیاری از کشورهای منطقه در مرحله تنش آبی قرار دارد.

به گفته این مقام مسئول علیرغم سرانه پایین آب تجدید پذیر میزان برداشت و مصرف آب بسیار بالاست و باید اصلاح گردد.

وزیر نیرو با اشاره میزان بارش در کشور گفت: بارش متوسط باران از  ۲۴۹ میلیمتر در سال در ۸ سال اخیر به ۲۱۴ میلیمتر در سال کاهش پیدا کرده است این مقدار بسیار پایین تر از یک سوم متوسط بارش جهانی است و بدین ترتیب کشور جزء کشورهای خشک جهان محسوب می شود.

چیت‌چیان اظهار کرد: حجم آب تجدید پذیر طبق گزارشات وزارت نیرو  ۱۳۰ میلیارد متر مکعب حجم آب مجازی گزارش می شد. با توجه به خشکسالی های اخیر در دوره دراز مدت منتهی به سال آبی ۹۴-۹۵  به ۱۱۶ میلیارد کاهش پیدا کرده و اگر فقط ۵ سال اخیر را مد نظر قرار دهیم حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب است. این آمار نشان میدهد ایران با جمعیتی کمی بیش از ۱ درصد جمعیت دنیا ۳۶ صدم درصد از کل منابع  منابع آب تجدید پذیر دنیا  دارد. یعنی توزیع آب و جمعیت در کشور ما نسبت به متوسط جهانی در موقعیت نامناسبی قرار دارد. این امر ایران را برای استفاده از مفهوم آب مجازی در سیاستگذاری امنیت آب، امنیت غذایی و حفاظت محیط زیست به کاندیدای مناسبی تبدیل میکند.

وی گفت: در ایران مانند کشورهای دیگز عمده ترین بخش مصرف کشاورزی است. د ر سال ۹۲ نیاز آب خود را که نزدیک به ۹۰ درصد از استحصال آب بوده ۴۰ درصد از آبهای سطحی و ۶۰ درصد از آبهای زیرزمینی تامین کرده است.

منشاء ریزگردهای خوزستان ایران نیست

وزیر نیرو گفت: ریزگردها بر اساس مطالعات و آمارهای سازمان هواشناسی کشور و تصاویر ماهواره ای سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ تعداد ۵۲۹ طوفان مستقل به مرزهای غربی رسیده که کانونهای مختلفی دارد.

وی ادامه داد: بر اساس این مطالعات ۶ کانون شناسایی شده که در ۱۰ سال گذشته حداقل ۱۰ طوفان بزرگ راهی مرزهای کشور ما شده است.

چیت‌چیان تاکید کرد: منشا ریزگردهای خوزستان و ایلام عمدتا ناشی از خشک شدن تالابهای عراق سوریه و اردن و عربستان است. بخش کمتری از گرد و غبارها مربوط به خشک شدن داخل کشور است.

وی افزود: روند هجوم گردو غبارها نشان میدهد منشا داخلی طی ۱۰ سال اخیر ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تغییر الگوی رفتاری و مدل مصرف آب کشور طی ۴ نسل اخیر در تمام دنیا و ایران که توسعه و رشد را به مصرف گرایی متصل می کند ناپایدار و غیرقابل ادامه است. در عین حال محدودیتهای جدیدی به لحاظ بروز تغییر اقلیم در تمام جهان بخصوص در منطقه منا و ایران در حال بروز است. افزایش متوسط دما، تبخیر و تعرق بیشتر و کاهش بارندگی وتغییر الگوی بارش و  جابجایی جغرافیایی بارشها از این دست محدودیت هاست. از این رو لازم است روشهای مرسوم برداشت کشور با توجه به ملاحظات چالشهای جدید مورد بازنگری قرار گیرد.

مخالفت وزیر نیرو با مفهوم تجارت آب مجازی

وزیر نیرو با اشاره به اهداف کنفرانس بین المللی آب مجازی گفت: باید دقت کرد تجارت آب مجازی برای از میان برداشتن فقر آبی و غذایی نیست، بلکه ابزاری است که استفاده از آن بصورت هوشمندانه به صورت محدود و در یک بازه زمانی چند دهه ای از فشار بر روی آب و ظرفیت تولید غذایی بردارد.

وی افزود: نباید به تجارت آب مجازی به عنوان راهکار بنیادی و دراز مدت نگاه کنیم. راه حل اساسی آن است که هر کشوری و هر منطقه ای بر اساس ظرفیتهای اکولوژیک خود باید مصارف را تعریف و تنظیم کند.   چاره کار تعادل بخشی به منابع و مصارف است.

به گفته چیت‌چیان به کار گرفتن موفق تجارت آب مجازی از طریق جزئی از سیاستهای مدیریت آبی کشور مولفه های بسیاری لازم دارد. اعمال سیاستهای تجارت آب مجازی علیرغم قدرت نهفته در این مفهوم می تواند بر ساختار اجتماعی و اقتصادی بخش روستایی تاثیرات غیرقابل بازگشت داشته و امنیت غذایی کشور را با چالش مواجه کند. می تواند باعث کاهش فعالیت در بخش کشاورزی شود بی آنکه راه جایگزینی برای مازاد نیروی کشاورزی داشته شود.

وی تاکید کرد: واردات آب مجازی در صورتی که با برنامه های هوشمندانه انجام نشود می تواند کشور وارد کننده را در معرض تهدید کشور صادر کننده قرار دهد.

وزیر نیرو با برشمردن تبعات تمرکز بر تجارت آب مجازی گفت: تمرکز بیش از اندازه بر مولفه آب در واردات آب مجازی می تواند به نادیده گرفتن مولفه های دیگر مانند اشتغال و ماجرت روستاییان شده و چالشهای جدیدی در برنامه های اقتصادی کشور ایجاد کند. با توجه به موارد ذکر شده ضروری است با دقت به برنامه ریزی های آب مجازی توجه شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید