Performancing Metrics

عبور از عصر ب.‌ز ها! | اتاق خبر
کد خبر: 392596
تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1396 - 16:59
نگاهی به سخنان اقتصادی رییس جمهور و معاون اول
در ادامه زمان تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری شب گذشته نوبت به حسن روحانی و اسحاق جهانگیری – رییس و معاون اول دولت یازدهم رسید که در کنار دفاع از عملکرد خود به بررسی برنامه‌هایشان در دولت بعدی بپردازند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، با وجود آنکه هنوز زمان مناظره اقتصادی شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرا نرسیده است، اما بسیاری از صحبت‌ها و بحث‌های مربوط به اقتصاد به عنوان محوری‌ترین برنامه‌های انتخاباتی کاندیداها مطرح شده و بخش زیادی از تبلیغات به موضوعات اقتصادی پرداخته است.

در شرایطی که در روزهای ابتدایی نامزدهای منتقد عملکرد دولت یازدهم به صداوسیما آمدند تا برنامه‌های خود و انتقادهایی که داشتند را مطرح کنند، با حضور روحانی و جهانگیری زمان دفاع از عملکرد سال‌های گذشته فرا رسید.

روحانی در سخنان خود خطاب به مردم ایران به بررسی شاخص‌های اقتصادی مانند تولید، تورم، جذب سرمایه‌ جدید و صدور مجوز به منظور اشتغالزایی اشاره کرد و به دفاع از عملکرد دولت خود پرداخت. تبدیل کردن رشد منفی اقتصادی به آمار مثبت، رساندن تورم از مرز 40 درصد به تورم تک‌رقمی، تلاش برای افزایش ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به اقتصاد ایران و تلاش برای فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان جدید بخشی از دفاعیاتی بود که روحانی از عملکرد دولت خود به مردم اعلام کرد. هرچند طبق صحبت‌هایی که او داشته آنچه که تاکنون اتفاق افتاده تنها بخشی از برنامه‌های رییس دولت یازدهم به حساب می‌آید و او به دنبال آن است که برای تحقق تمام وعده‌های اقتصادی به سمت چهار سال آینده حرکت کند.

هرچند روحانی در این مسیر رقبای سرسختی خواهد داشت اما به نظر می‌رسد برنامه‌هایی که رییس جمهوری فعلی ایران برای چهار سال آینده دولت‌اش در نظر گرفته، شبیه به چیزی است که در سال 1392 کلید آن زده شد.

بازگشت ثبات به بازارهای اقتصادی، به وجود آوردن امنیت در حوزه‌های مختلف اقتصاد ایران و البته تلاش برای بازگرداندن سرمایه‌گذاران بین‌آلمللی به کشور و حضور قدرتمند آنها در ایران تنها بخشی از سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی اقتصادی را نشان می‌دهد که روحانی به دنبال تمدید چهارساله آن در انتخابات پیش‌رو خواهد بود.

معاون اول دولت یازدهم نیز که به عنوان یکی دیگر از کاندیداهای رسمی وارد عرصه رقابت برای ورود به پاستور شده است به عنوان یکی‌دیگر از مدافعان عملکرد چهارساله دولت فعلی وارد شد.

صحبت‌هایی که جهانگیری در حوزه اقتصاد داشته شبیه به عملکرد او در مناظره نخست انتخاباتی است، جایی که او تلاش کرد به بسیاری از انتقادات از عملکرد دولت یازدهم پاسخ دهد و البته برنامه‌هایی درباره تکمیل این اقدامات در آینده مطرح کند.

اصلی‌ترین پاسخ‌هایی که جهانگیری در گفت‌وگوی خود با مردم به آنها پرداخت ارائه‌ی سرفصل‌هایی از اصلی‌ترین انتقادهایی بود که به دولت یازدهم صورت گرفته است. اخذ مالیات از طبقه‌های ثروتمند جامعه و تلاش برای کاهش فاصله طبقاتی بخشی از صحبت‌های جهانگیری در عرصه اقتصاد را شامل می‌شد.

هرچند او در مناظره‌ها نیز اعلام کرد که با افزایش یارانه دهک‌های خاصی از جامعه مخالف است و این تصور که میان مردم دسته‌بندی‌های اقتصادی صورت بگیرد را قبول ندارد اما در عین حال اعلام کرده با تلاش‌هایی که دولت در زمینه‌ی مبارزه با فساد اقتصادی داشته و البته به دنبال برنامه‌هایی که در افزایش مالیات‌دهی ثروتمندان به کار بسته شده، این امید به وجود آمده که اختلافات طبقاتی و فاصله‌ها کم شود.

بخش قابل توجه دیگری از صحبت‌های جهانگیری به موضوع مبارزه با فساد اقتصادی باز می‌گردد، جایی که او از شفاف‌ شدن قراردادها و فعالیت نهادهای حکومتی در این عرصه سخن گفته و اعلام کرده است دولت توانسته با این شفافیت بخشی از اعتماد از دست رفته در اقتصاد ایران را باز گرداند.

یکی از اصلی‌ترین صحبت‌های معاون اول رییس جمهور در حوزه مبارزه با فساد به ستاد مبارزه با فساد و پیگیری‌های آن در دولت یازدهم اختصاص یافته است، جایی که به اعتقاد او بررسی مواردی مانند بابک زنجانی بخشی از عملکرد آن بوده که می‌تواند در آینده نیز با قدرت به کار خود ادامه دهد.

با وجود آنکه به نظر می‌رسد طبق شرایط به وجود آمده در ثبت نام‌ها معاون اول و رییس دولت باید به رقابت با یکدیگر بپردازند، اما شعارهای اقتصادی و دفاعیات آنها نشان از همپوشانی قابل توجه‌شان در برنامه‌های مختلف کلان دارد. جایی که به نظر می‌رسد با سرفصل‌های کلانی مانند مبارزه با تورم، بیکاری و فساد همراه است و نقطه اصلی تکرار آنها به یک جمله منتهی می‌شود و آن عبور از عصر مفسدان اقتصادی و عدم شفافیت در قراردادها و کنار رفتن حروف مقطعه‌ای مانند ب . ز از اقتصاد ایران است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید