Performancing Metrics

وزیرجهادکشاورزی: افزایش درآمد عشایری | اتاق خبر
کد خبر: 393250
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1396 - 17:37
اقدام های دولت یازدهم و محرومان/
وزیر جهاد کشاورزی کابینه یازدهم می گوید: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر وامید با وجود محدودیت ها، اقدام های اساسی برای افزایش درامد جامعه عشایری انجام داده ایم که موفقیت آمیز بوده است.
 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «محمود حجتی» روز شنبه در حاشیه همایش مدیران اتحادیه عشایری سراسر کشور در سالن توسعه ساختمان جدید وزارت جهادکشاورزی در جمع خبرنگاران با بیان این که جامعه عشایری ما بیشترین حجم تولید را با کمترین درآمد داشته است، افزود: این دولت نگاه چند جانبه ای به جامعه عشایری داشته، به طوری که درآمد محدود عشایر که محدود به تولید و فروش دام است، افزایش پیدا کند.

به گفته وی، یکی از مشکلات در حوزه تامین دام عشایری تامین نهاده های تولید (علوفه دامی) و عرضه محصول از طریق واسطه گران است که تلاش کردیم با تامین نهاده های ارزان قیمت تا حدودی این مسئله را حل و فصل کنیم.

وزیر جهادکشاورزی از تقویت صندوق جامعه عشایری کشور در دولت تدبیر و امید خبر داد و تصریح کرد: با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی توانستیم با تقویت صندوق عشایری و ارایه تسهیلات در گردش، اعتبار مورد نیاز تامین نهاده های این بخش را فراهم کنیم.

حجتی افزود: به طوری که براساس مصوبه مجلس یک درصد از درآمدهای صندوق توسعه ملی در اختیار صندوق جامعه عشایری قرار گرفت و توانستیم بیش از 700 هزارتن نهاده را با قیمت مناسب تامین و در اختیار این جامعه قرار دهیم.

وی در بحث عرضه دام سبک عشایری گفت: این جامعه در گذشته به دلیل نبود دسترسی مناسب در فصلی که علوفه برای تعلیف دام در عرصه های طبیعی وجود نداشت، ناچار بود دام لاغر و سبک را در فصل های با کمترین قیمت به بازار عرضه کنند که همین امر موجب ضرر و زیانشان می شد.

وی ادامه داد: دولت یازدهم با اقدام های خود توانست با در اختیار قرار دادن 700 هزارتن نهاده دامی به جامعه عشایری و دسترسی این گروه به علوفه دستی ، دام خود را نگه داشته و با وزن و قیمت مناسب عرضه کنند. تامین این میزان نهاده برای عشایر یک هزار و 500 میلیارد ریال( 150 میلیارد تومان) تفاوت قیمت را حاصل شده است.

وی عرضه محصول بسته بندی تا سفره را از دیگر اقدام های دولت یازدهم در بخش عشایری برشمرد و افزود: در این اقدام مقرر شد با امکانات موجود دولت و جامعه عشایری محصول بسته بندی به سفره مردم عرضه شود که در این صورت علاوه بر حذف واسطه گران بیشترین ارزش افزوده نصیب تولیدکنندگان می شود، که ادامه اجرای آن مورد تاکید دولت است.

حجتی با بیان اینکه با وجود حجم تولید بالا، درآمد جامعه عشایری کافی نیست، اظهارداشت: با توجه به عرصه هایی که در اختیار عشایر قرار دارد، دولت یازدهم اقدام هایی در زمینه بهره مندی این جامعه از عرصه های طبیعی کرده که اگر درآمدش بیش از درامد تعلیف دام نباشد کمتر نیست و می تواند در افزایش درامد این جامعه موثر و اقع شود.

وی اضافه کرد: به طور مثال کرفس کوهی در مناطق زاگرس مرکزی ، کوهرنگ، فریدون شهر با قیمت های فوق العاده خوبی به صورت خام فروشی عرضه می شود که درآمدش در عرصه ها به مراتب بیشتر است و می تواند درآمد مکملی برای عشایر باشد.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: دولت در راستای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی روی توسعه و ترویج گیاهان دارویی همچون باریجه در سمنان و انقوزه در گچساران کار کرد که به عنوان یک درآمد مکمل در افزایش درآمدزایی عشایر تاثیرداشته است.

حجتی کددارشدن مناطق اسکان عشایری برای 780 هزارنفر را از دیگر اقدامات دولت یازدهم برشمرد و گفت: دولت تدبیر و امید پس از گذشت 10 سال توانست در سال 1393 با راه اندازی شورای عالی عشایر با حضور معاون اول رئیس جمهوری طرح های مهمی را برای خدمات رسانی به عشایر تصویب کند.

وی افزود: در این دوره نزدیک به 780 هزار نفر از محل های اسکان عشایری که دارای کد نبود با تصویب شورای عالی عشایر و همکاری موثر وزارت کشور کد دارشدند که همچون مناطق روستایی کشور از خدمات برق، آب ، گاز، راه، بهداشت و مدرسه استفاده می کنند.

وزیر جهادکشاورزی گفت: دولت یازدهم در اجرای این پروژه در میانه راه است و همچنان این موضوع را در دستور کار دارد زیرا با این اقدام تلاش شده با استقرار جامعه عشایری حداقل در یک سوی ییلاق یا قشلاق از حداقل امکانات رفاهی برخوردار شوند.

حجتی گفت: درامدزایی جامعه عشایری را با توسعه گردشگری در دستور کار داریم به طوری که با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و حضور عشایر و توانمدسازی آنان بتوانیم این بخش را توسعه دهیم که درآمدزایی جانبی برایشان ایجاد شود.

** مدیریت زنجیره تولید محصولات کشاورزی با جدیت دنبال می شود
وزیر جهاد کشاورزی درباره سرنوشت مدیریت زنجیره تولید و توزیع محصولات کشاورزی در دولت یازدهم گفت: مدیریت زنجیره تولید و توزیع در همه محصولات کشاورزی از جمله میوه، محصولات زراعی، شیر و لبنیات و گوشت و تولیدات عشایری مطرح بوده و هست و این برنامه بلند مدت نیازمند منابع مالی، تسهیلات، تجهیزات و توانمندسازی ساختارهای تولیدی و مهارتی است.

وی درباره زنجیره تولید و توزیع گوشت قرمز افزود: این موضوع در برخی مناطق کشور تا کشتارگاه ها پیش رفته است و ما معتقدیم بحث بسته بندی و عرضه مستقیم در بازار و فروشگاه های زنجیره ای را داریم که باید تقویت شود که در این خصوص امکانات دولتی را در خدمت گرفته ایم.

وی اقدامات فعلی در خصوص مدیریت زنجیره تولید تا توزیع را کافی ندانست اظهارداشت: این یک طرح بلند مدت و زمان بر است اما طی سه سال اخیر پیشرفت های خوبی در این زمینه داشتیم و امیدواریم در آینده شتاب پیدا کند.

** اجرای طرح های مغفول قبلی در دولت یازدهم
وی درباره طرح های نیمه تمام دولت دهم و تکمیل و توسعه ان در دولت یازدهم گفت: با شروع فعالیت خود در وزارت جهاد کشاورزی کابینه یازدهم به عنوان مسئول بخش کشاورزی تمامی طرح های نیمه تمام و مغفول گذشته را متعلق به خود دانستیم و با تمام تلاش این طرح ها را دنبال کردیم.

حجتی افزود: دولت تدبیر و امید در طی سه سال گذشته طرح های نیمه تمام قبلی و حتی طرح های مغفول قبلی از جمله پرورش ماهی در قفس، توسعه گلخانه ها و توسعه گیاهان دارویی را در دستور کار خود قرار داد.

وی اضافه کرد: حتی برخی طرح های قبلی که توجیحه اقتصادی نداشتند را تغییر مسیر دادیم و اجرایی کردیم.

وی گفت: با توجه به شرایط محدود منابع آبی اجرای طرح پرورش ماهی در قفس و ایجادگلخانه ها اجرایی و تقویت شد که علاوه بر صرفه جویی فوق العاده در مصرف آب، افزایش ارزش افزوده، سلامت محصول و وجود بازارهای هدف را برای ما به دنبال داشت.

وی توسعه گیاهان دارویی در کشور را یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی نیز برشمرد و افزود: طی دو سال اخیر توسعه گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفت و براین باورم که این یکی از ظرفیت ها و قابلیت هایی است که ما هنوز آنگونه که باید از آنها بهره مند نمی شویم زیرا در زمینه ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی موثر است.

به گفته وی، توسعه کشت گلخانه ای را با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و همچنین معاونت باغبانی در عرصه های کشاورزی در دستور کار داریم.

وی افزود: در دنیا اقبال ما تولید گیاهان دارویی همچون زعفران، اناب و زرشک است که همیشه تقاضای جهانی دارد البته این محصولات همچنان به صورت خام فروشی و فله ای عرضه می شوند که در دولت یازدهم بحث فراوری و عصاره گیری و تولید محصول نهایی و ایجاد ارزش افزوده در دستور کار قرار گرفته و دنبال می شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید