Performancing Metrics

ورود ۹ هواپیمای جدید به ایران تا اوایل زمستان | اتاق خبر
کد خبر: 393480
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1396 - 18:59
مدیرعامل ایران‌ایر خبر داد
مدیرعامل ایران‌ایر با بیان این‌که ورود چهار هواپیمای ATR نتیجه ۱۵ ماه مذاکره مداوم است اعلام کرد: طبق توافقات صورت گرفته تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی ۹ فروند هواپیما به ناوگان ایران‌ایر اضافه خواهد شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، فرهاد پرورش در مراسم ورود چهار هواپیمای ATR به ایران گفت: پس از اجرایی شدن برجام، ایران‌ایر مذاکرات خود برای خرید هواپیماهای جدید را خیلی زود آغاز کرد که نتیجه آن نهایی شدن قرارداد با ایرباس و بوئینگ و سپس ATR بود.

وی ادامه داد: در طول ۱۵ ماه گذشته مذاکرات مداومی با شرکت هواپیماساز ATR داشتیم که اصلی‌ترین دلیل طولانی شدن این مذاکرات نیاز به قطعی شدن خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی از هواپیماها بود که خوشبختانه با نهایی شدن مذاکرات و لحاظ شدن نظر ایران این قرارداد ماه گذشته نهایی شد.

مدیرعامل ایران‌ایر با بیان این‌که طبق توافقات، ATR در مرحله‌ی نخست باید چهار هواپیما به ایران می‌داد، توضیح داد: پیش از نهایی شدن قرارداد، چند فروند هواپیما برای ایران آماده سازی شده بود تا به محض نهایی شدن قرارداد به ایران‌ایر تحویل شود. خوشبختانه امروز چهار هواپیما به طور همزمان وارد ناوگان ایران‌ایر شدند که این روند در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

پرورش درباره‌ی مشخصات فنی هواپیماهای جدید ایران‌ایر نیز گفت: هواپیماهایی که امروز وارد کشور شدند توان جابه‌جایی ۷۰ مسافر را خواهند داشت. این هواپیماها تا ارتفاع ۲۵ هزار پا و با سرعت ۶۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز می‌کنند و می‌توانند ۱۵۳۰ کیلومتر را در یک برنامه پروازی طی کنند. ایران‌ایر برنامه‌ریزی کرده تا از این هواپیماها برای فعال کردن دوباره فرودگاه‌های کوچک استفاده کنند و همان‌طور که استانداران و نمایندگان مجلس پیگیری کرده‌اند، قطعا می‌توان با استفاده از آنها فرودگاه‌های کوچک را رونق داد.

وی با اشاره به ادامه یافتن مذاکرات برای جذب فاینانس برای خرید هواپیماهای جدید بیان کرد: ما در حال حاضر مذاکرات با شرکت‌های فاینانس دهنده را ادامه داده‌ایم و بناست در آینده نزدیک یک مناقصه به منظور تعیین شرکت نهایی در دستور کار قرار گیرد. بعد از آن تمام مبالغی که ایران تاکنون پرداخت کرده به عنوان پیش پرداخت هواپیماهای بعدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل ایران‌ایر در پاسخ به چگونگی برنامه‌ریزی برای تحویل هواپیماهای بعدی به ایران، توضیح داد: طبق توافقات صورت گرفته با ATR ما تا پایان سال ۲۰۱۷، پنج فروند هواپیمای دیگر از این شرکت تحویل خواهیم گرفت که نخستین آن در ماه آگوست تقریبا سه ماه آینده به ایران می‌رسد. همچنین تا پایان سال ۲۰۱۸، ATR، ۱۱ هواپیمای دیگر نیز به ایران تحویل می‌دهد تا این قرارداد به طور کامل اجرایی شود.

پرورش ادامه داد: در کنار آن ایرباس نیز که تاکنون سه فروند هواپیما به ایران داده است تا پایان سال ۲۰۱۷، چهار هواپیمای ایرباس ۳۲۰ دیگر نیز به ایران‌ایر تحویل می‌دهد تا جمع هواپیماهای جدیدی که تا پایان سال به ایران خواهد رسید به ۹ فروند برسد. همچنین در سال آینده میلادی ایرباس پنج فروند هواپیمای ۳۲۱ و چهار فروند هواپیمای ۳۳۰ به ایران خواهد داد.

وی درباره‌ی چگونگی اجرایی شدن قرارداد با بوئینگ نیز گفت: پس از آنکه امکان ورود یک هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ به ایران فراهم نشد، ما بار دیگر به قرارداد خود مراجعه کردیم که نخستین تحویل هواپیما را به اردیبهشت‌ماه سال آینده می‌رساند. بوئینگ در سال بعد سه فروند ۷۷۷ به ایران تحویل خواهد داد و تا پایان سال ۲۰۲۰ نیز تعداد بوئینگ‌های تحویل شده به ۱۵ فروند می‌رسد.

مدیرعامل ایران‌ایر در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت برای استفاده از هواپیماهای جدید نیاز به جذب خلبان دارد، نیز گفت: متاسفانه برخی این طور تلقی می‌کنند که ایران‌ایر هواپیماهای جدید را بدون مطالعه قبلی وارد کرده است. این در شرایطی است که ما برای هر فروند هواپیمای جدید مطالعاتی گسترده و مذاکراتی جدی داشته‌ایم و تا دو سال آینده ایران‌ایر برای استفاده از هواپیماهای جدید خود هیچ نیازی به جذب خلبان ندارد.

پروزش اضافه کرد: در کنار آن آموزش خلبانان جدید جزو تعهدات شرکت‌های هواپیماساز است که براین اساس ما مقدمات آن را فراهم کرده‌ایم که با همکاری شرکت ATR خلبانان ما از آموزش‌های آنان استفاده کنند، ولی پیش از پایان دوره‌های آموزشی به منظور آنکه از فرصت نهایت استفاده را ببریم، این شرکت به ما کمک کرده تا از نظر خلبان مشکلی وجود نداشته باشد. این مساله جزو تعهدات ثبت شده در قرارداد است و ایران‌ایر حتی تاکنون یک دلار به این منظور پرداخت نکرده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید