Performancing Metrics

نگرانی‌های آسیا نسبت به کمبود عرضه نفت تجدید شد | اتاق خبر
کد خبر: 394023
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1396 - 14:32
در پی تمدید کاهش تولید اوپک
تصمیم تولیدکنندگان بزرگ برای تمدید کاهش تولید تا مارس سال ۲۰۱۸، سرمایه گذاران مالی را مایوس کرد و به خروج آنها از بازارهای معاملات آتی منجر شد در حالیکه پالایشگاه‌ها در آسیا نگران مشکل کمبود عرضه هستند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، کشورهای عضو و غیرعضو اوپک روز پنج شنبه در وین با تمدید توافق کاهش تولید به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ موافقت کردند.

معامله‌گران مالی از آنچه می‌شنیدند، راضی نبودند و به تصور آنها، این توافق به معنای ادامه اشباع عرضه نفت بود در نتیجه بهای معاملات آتی ۵ درصد سقوط کرد و به نزدیک ۵۰ دلار در هر بشکه رسید.

با اینهمه در بازارهای فیزیکی که هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا نفتکش‌ها محموله‌های نفت به ارزش حداکثر ۱۰۰ میلیون دلار را تحویل دهند، پالایشگاه‌ها می‌خواهند بدانند آیا ناچار خواهند بود تامین کنندگان جدیدی را جست و جو کنند.

یاسوشی کیمورا، رییس انجمن نفت ژاپن و رییس هیات مدیره غول نفتی JXTG Holdings در این باره گفت: این اعلام اراده قوی اوپک و همچنین تولیدکنندگان غیراوپک برای متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار است اما برای تضمین تامین نفت، ما باید پایبندی اوپک به کاهش تولید را با احتیاط رصد کنیم.

نفت بزرگترین هزینه را برای پالایشگاه‌ها و صنعت پتروشیمی دارد.

به گفته کیمورا، تمدید توافق کاهش تولید به معنای احتمال فراتر رفتن تقاضا از عرضه در سال ۲۰۱۷ است که برای نخستین بار در چند سال گذشته خواهد بود.

این مسئله پالایشگاه‌ها را ناچار خواهد کرد استفاده از ذخایرشان را آغاز کنند و قیمت‌ها را حداقل تا زمانی که تولید به سطح مصرف افزایش پیدا کند، بالا خواهد برد.

رییس انجمن نفت ژاپن پیش بینی کرد در سال ۲۰۱۷، تقاضای جهانی احتمالا از عرضه فراتر می‌رود و قیمت‌های نفت خام احتمالا تا پایان سال به ۶۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا می‌کند.

با این همه کاهش تولیدی که از ژانویه آغاز شده، تاکنون بر عرضه در آسیا که خانه سه مصرف کننده از چهار مصرف کننده بزرگ جهان است، خللی وارد نکرده است.

صادرکنندگان مایل هستند تا سهم‌شان از بازار جهانی را حفظ کنند و عرضه داخلی یا فروش به خریداران کوچک را کاهش می‌دهند. در نتیجه ذخایر بازارهای مصرف کننده بزرگ همچنان بالا مانده و قیمت‌ها پایین مانده‌اند.

به گفته بی آشوک، رییس هیات مدیره "شرکت نفت هند" که بزرگترین شرکت نفت هند است، این شرکت تا کنون از نظر کاهش عرضه از سوی منابع اوپک به هند مشکلی نداشته است.

منابع اوپک اظهار می‌کنند این موضوع تغییر خواهد کرد زیرا عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، مایل است عرضه به بازار محدودتر شود.

با اینهمه بسیاری از پالایشگاه‌ها همچنان انتظار ندارند با کمبود عرضه روبرو شوند که به دلیل وجود منابع عرضه جایگزین است.

به گفته آشوک، انواع گریدهای نفت از جمله نفت آمریکا می‌تواند در پالایشگاه‌های شرکت نفت هند فرآوری شود. این شرکت حتی نفت کانادا را فرآوری کرده است. این شرکت نفت خام از آمریکای لاتین، آفریقا و روسیه را فرآوری کرده است.

با افزایش ۱۰ درصدی تولید نفت شیل از اواسط سال ۲۰۱۶ به این طرف که تولید آمریکا را به ۹.۳ میلیون بشکه در روز رسانده است، تولیدکنندگان آمریکایی به یک منبع عرضه جایگزین مهم تبدیل شده اند.

این تولیدکنندگان به سرعت جای خالی اوپک را پر کرده اند. طبق آمار تحقیقات و پیش بینی‌های نفت تامسون رویترز، در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۷ به طور متوسط ۳۷۴ هزار بشکه در روز نفت از آمریکا به آسیا رفته است. در حالیکه این رقم در سال ۲۰۱۶ تنها ۴۸ هزار بشکه در روز بود.

کای لین، سخنگوی شرکت فورموسا پتروکمیکال که یکی از بزرگترین پالایشگاه‌ها و تولیدکنندگان پتروشیمی آسیا است، کاهش عرضه اوپک با تولید بالاتر نفت در آمریکا جبران می‌شود.

با اینهمه اکثر تحلیلگران شامل گولدمن ساکس، جفریز و بارکلیز انتظار دارند قیمت‌ها با نزدیک شدن به سال ۲۰۱۸ و محدود شدن عرضه در بازارها، به تدریج افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید