Performancing Metrics

ضوابط ایجاد مراکز مهارت‌آموزی | اتاق خبر
کد خبر: 395407
تاریخ انتشار: 7 تیر 1396 - 11:56
پس از ابلاغ دستورالعمل ایجاد«مراکز ارتقای سطح مهارت آموزی دانشجویان و فارغ التحصیلان»از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای، جزئیات شرایط و ضوابط ایجاد این مراکز،پذیرش مهارت آموز و تامین مالی اعلام شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، چهارشنبه هفته گذشته دستورالعمل ایجاد مراکز ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و آموزش عالی از سوی معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد. 

دستورالعمل ایجاد مراکز ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان(SCD) در دانشگاهها، پژوهشگاهها و موسسات آموزش عالی این دستوالعمل مشتمل بر ۷ ماده و ۱۹ تبصره به شرح زیر در جلسه شورای معاونین سازمان به تصویب رسید:

مقدمه:

آمار، اطلاعات و پژوهش های انجام شده در خصوص وضعیت اشتغال کشور، حاکی از نرخ فزاینده بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در سالهای اخیر می باشد پژوهش ها نشان می دهد، نداشتن مهارتهای مورد نیاز بازار کار، از جمله دلایل اصلی این موضوع به شمار می آید که آن را نیز می توان ناشی از کمرنگ شدن مبحث کارآموزی و کارورزی در سرفصل‌های درسی دانشگاه ها دانست این موضوع با محوریت مهارت آموزی، در برنامه های راهبردی ارائه شده توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است.

دستورالعمل حاضر، در اجرای طرح توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال، موضوع بند تصویب نامه هفتاد و یکمین جلسه شورای عالی اشتغال مورخ و با هدف رفع موانع اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و همچنین رفع چالش های پیش روی مراکز فعلی آموزش فنی و حرفه ای جوار دانشگاهی ASD و ارتقاء آنها با همکاری و مشارکت فعال‌تر و محوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و موسسات آموزشی عالی، تنظیم شده و در آن الگویی برای انتقال مهارتهای مورد نیاز بازار کار به دانشجویان و در نتیجه ارتقاء شایستگی های حرفه ای ایشان، با تکیه بر ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ارائه شده است.

ماده ۱: تعاریف و اختصارات

تعریف اصطلاحات مندرج در این دستورالعمل به قرار زیر است

اداره کل: منظور اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان، وابسته به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می باشد.

سازمان: منظور سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

دانشگاه: منظور دانشگاه، پژوهشگاه یا موسسه آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.

مرکز: منظور مرکز ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان SCD بوده که مطابق تعریف، به واحد مهارت بند۱۰ تصویب نامه مورخ ۳ آذرماه ۱۳۹۳ شورای عالی اشتغال کشور، در دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و موسسات آموزشی عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد و نسبت به فراهم آوردن تمهیدات لازم و برنامه ریزی برای اجرای دوره های مهارت آموزی، خدمات مشاوره ای و ارتباطی متناسب با شرایط و نیاز بازار کار و همچنین تقاضا و نیاز دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی برای ورود به بازار کار یا ایجاد کسب و کار، اقدام می نماید.

دارا بودن حداقل ۲ هزار دانشجو برای تاسیس مرکز مهارت آموزی

ماده۲: شرایط تأسیس مرکز

واحد دانشگاهی متقاضی تأسیس مرکز، لازم است دارای شرایط زیر باشد:

۱- دارای حداقل ۲۰۰۰ نفر دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری.

۲- برخورداری از حداقل یک فضای ۱۵ متری بعنوان دفتر مرکز، به انضمام کلیه تجهیزات و ملزومات اداری و اتوماسیون اداری برای فعالیت حداقل یک نفر.

۳- اختصاص حداقل چهار فضای کلاسی با تعداد ۲۰ صندلی در هر کلاس به انضمام تجهیزات و ملزومات آموزشی (همانند ویدئو پروژکتور و تابلو وایت برد).

تبصره: در صورت نیاز به کارگاه های عملی در اجرای برخی دوره های آموزشی، دانشگاه موظف به اختصاصی ظرفیت های خالی آزمایشگاه ها یا کارگاه های عملی مرتبط خود به مرکز می باشد. در صورت عدم برخورداری دانشگاه از ظرفیت های آزمایشگاهی و کارگاهی مرتبط، مرکز می تواند از طریق دانشگاه، نسبت به عقد موافقتنامه یا قرارداد با دستگاه های دولتی یا غیردولتی برخوردار از ظرفیتها و تجهیزات مورد نیاز، اقدام نماید. ضمن اینکه، ظرفیتهای کارگاهی مراکز آموزشی تحت پوشش اداره کل از جمله آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد نیز قابل بهره برداری در اجرای دوره های آموزشی مرکز بوده و امکان انتقال و در اختیار قراردادن بخشی از تجهیزات مورد نیاز اجرای دوره های آموزشی مرکز به صورت امانی نیز از سوی اداره کل، با رعایت کامل مفاد ۱۱۰ قانون مالی و محاسباتی فراهم می باشد.

۴- استقرار در محل تحصیل دانشجویان به همراه امکان نصب تابلوهای خاص مرکز.

۵- برخورداری از سامانه الکترونیکی نیازسنجی، اطلاع رسانی، ثبت نام، پذیرش، نظرسنجی، آزمون، مشاوره و رهگیری اشتغال مهارت آموختگان در سایت رسمی دانشگاه.

ماده۳: فرآیند تأسیس مرکز

۱- اعلام درخواست دانشگاه از اداره کل، مبنی بر ایجاد مرکز.

۲- بررسی درخواست و شرایط کلی دانشگاه و اعلام موافقت اصولی توسط اداره کل پس از تصویب در شورای گسترش استان.

۳- تنظیم و انعقاد تفاهمنامه تأسیس مرکز بین اداره کل و دانشگاه براساس ضوابط و فرمت های مربوطه.

۴- تخصیص امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز مرکز توسط دانشگاه.

۵- بازدید کارشناسان اداره کل از فضا، تجهیزات و امکانات تخصیص داده شده برای ایجاد مرکز از سوی دانشگاه از نظر انطباق با ضوابط و استانداردهای مربوطه.

۶- اعطای مجوز تأسیس و فعالیت مرکز در دانشگاه توسط اداره کل براساس فرمت مربوطه.

۷- معرفی یکی از کارشناسان توانمند و واجد صلاحیت اداره کل یا مراکز آموزشی تحت پوشش به دانشگاه توسط اداره کل به منظور ارائه خدمات مستشاری و همکاری در طراحی و اجرای دوره های آموزشی و اداره مرکز بعنوان کارشناسی معین مرکز.

۸- شناسایی و انتخاب فردی واجد شرایط و برخوردار از صلاحیت های عمومی و فنی برای به عهده گرفتن مدیریت مرکز و انعقاد قرارداد (در صورتی که از پرسنل دانشگاه نباشد) یا صدور ابلاغ برای وی (در صورتی که از پرسنل دانشگاه باشد توسط دانشگاه (با هماهنگی و تأیید اداره کل).

۹- آماده سازی فضاها و تجهیزات دانشگاه برای استفاده توسط مرکز.

۱۰- تهیه و نصب تابلو، در سردر ورودی دفتر مرکز و ورودی ساختمانی که دفتر مرکز در آن مستقر می باشد، براساس فرمتهای مربوطه.

۱۱- استقرار مدیر مرکز.

۱۲- مرکز طراحی و استقرار سامانه الکترونیکی نیازسنجی، اطلاع رسانی، ثبت نام، پذیرش، نظرسنجی، آزمون، مشاوره و رهگیری اشتغال مهارت آموختگان در سایت رسمی دانشگاه.

۱۳- افتتاح رسمی مرکز توسط رئیس دانشگاه و مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان.

پذیرش کارآموز از طریق سامانه الکترونیکی دانشگاه/ پرداخت کلیه هزینه‌های ثبت نام توسط دانشجو

ماده۴: طراحی دوره و پذیرش کارآموز:

۱- پذیرش کارآموز توسط سامانه الکترونیکی مستقر در سایت دانشگاه، انجام می‌شود.

۲- کارآموز می بایست دانشجو یا دانش آموخته دانشگاه و واجد شرایط لازم بر اساس استاندارد آموزشی دوره انتخابی باشد.

۳- کارآموز برای ثبت نام، موظف به پرداخت کلیه هزینه های مربوط به ثبت نام دوره، مشاوره شغلی و آموزشی، آزمون پایان دوره و شهریه مصوب دوره بصورت الکترونیکی می باشد.

۴- مرکز موظف است برای طراحی دوره های مورد نیاز دانشجویان و بازار کار، نسبت به انجام نیازسنجی آموزشی از طریق سامانه الکترونیکی یا غیر آن، اقدام نماید.

۵- طراحی دوره پس از انجام نیازسنجی آموزشی، شامل تعیین استانداردهای آموزشی مربوطه، تهیه منابع آموزشی مورد نیاز، شناسایی و تعیین مربی مربوطه، تعیین مکان (کلاس تئوری و کارگاه عملی مربوطه) و زمان اجرای دوره، تقویم آزمون و نهایتا شهریه دوره می باشد.

تبصره۱: تعیین مربی برای اجرای دوره ها با تأیید اداره کل و وفق مقررات و ضوابط موضوعه صورت می پذیرد.

تبصره۲: در صورت موافقت دانشگاه، دانشجویان سایر دانشگاه ها نیز می توانند از دوره های آموزشی مرکز بهره‌مند شوند

تبصره۳: اجرای دوره های آموزشی موازی با فعالیت آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد شهرستان محل استقرار دانشگاه، نمی بایست در اولویت برنامه‌های آموزشی مرکز قرار گیرد.

ماده۵: مدیریت مرکز

الف) مدیر مرکز از طریة، عقد قرارداد «پیمان مدیریت» با ریاست دانشگاه و براساس ضوابط و مقررات موضوعه، جذب و بکارگیری شده و حقالزحمه آن براساس عملکرد (نسبتی از درآمد) تعیین می شود.

تبصره۱: مدیر مرکز موظف به رعایت ضوابط و مقررات عمومی دانشگاه بوده و زیر نظر دانشگاه، فعالیت می نماید ولیکن الزاماً کارمند دانشگاه محسوب نمی شود. دانشگاه و اداره کل هیچگونه تعهدی را در خصوصی بیمه، سنوات و یا سایر حقوق در قبال وی به جز موارد مندرج در قرارداد، نخواهند داشت.

تبصره۲: مدیر مرکز از طریق دانشگاه و با تأیید اداره کل، شناسایی و جذب می شود .ضمن اینکه دانشگاه می تواند از بین پرسنل خود، فردی را با شرایط مذکور در بند ب با این ماده، به عنوان مدیر مرکز معرفی نماید. در این حالت، نیاز به اخذ تأیید اداره کل نمی باشد.

تبصره۳: انتخاب مدیر مرکز از بین مدیران آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد واجد شرایط مذکور در بند ب این ماده، بلامانع می‌باشد.

ب) ویژگی های مدیر مرکز

۱- برخورداری از صلاحیت های عمومی و اخلاقی

۲- تسلط به کامپیوتر و برنامه های اصلی آن

۳- برخورداری از مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا بالاتر (ترجیحاً در رشته مدیریت آموزشی)

۴- آشنایی با قوانین مالی- اداری و امور حسابداری

۵- برخورداری از روابط عمومی و اجتماعی مناسب

۶- دارا بودن گواهینامه مدیریت آموزشگاه (در صورت مستخدم بودن، این شرط الزامی نیست)

ج) مدیریت مرکز دارای وظایفی به شرح زیر است:

۱- شناسایی مشاغل و شایستگی های مرتبط با هر یک از رشته های در حال تدریس در دانشگاه و نیز شایستگی های حرفه‌ای مورد نیاز بازار کار و مورد علاقه دانشجویان با بهره گیری از اساتید، متخصصان، صنعتگران و شاغلین رشته‌های مذکور

۲- پیگیری جهت تهیه یا تدوین استانداردهای آموزش مشاغل و شایستگی های شناسایی شده از طریق اداره کل و همکاری در معرفی متخصصان و صاحبنظران مرتبط با مشاغل و شایستگی های شناسایی شده به اداره کل

۳- شناسایی ظرفیت های آموزشی صنایع و بنگاههای اقتصادی و موسسات آموزشی استان به منظور جلب همکاری و مشارکت این بخش ها در اجرای دوره های آموزشی مرکز.

۴- طراحی برنامه ریزی اجرای دوره های آموزشی براساس استانداردهای آموزشی منتخب شامل:

۴-۱- شناسایی و تعیین مربیان مربوطه بر اساس مقررات موضوعه و تأیید رسمی اداره کل

۴-۲- تعیین کلاسهای تئوری و کارگاههای عملی مورد نیاز

۴-۳- برآورد هزینه های جاری اجراء دوره ها با رعایت چارچوب های مذکور در این دستورالعمل

۴-۴- تعیین و تنظیم پیشنهاد میزان شهریه های قابل پرداخت توسط دانشجویان

۴-۵- شناسایی و تعیین مواد مصرفی مورد نیاز کارگاههای عملی مورد نیاز

۶-۴- تعیین ظرفیت (حداقل و حداکثر) جذب کارآموز در دوره ها

۷-۴- تنظیم شناسنامه برای هر یک از دوره های طراحی شده، حاوی کلیه اطلاعات دوره جهت اطلاع رسانی به هنگام ثبت نام و درج در سوابق مرکز.

 

۵-اجرای دوره های آموزشی بر اساس طراحی انجام شده و استانداردهای شغل یا شایستگی مربوطه به شرح زیر:

۵-۱- پیگیری عقد موافقتنامه یا قرارداد از طریق دانشگاه با مربیان واجد شرایط تعیین شده برای دوره پس از دریافت تأییدیه رسمی از اداره کل

۵-۲- هماهنگی با دانشگاه جهت بهرهبرداری از ظرفیتهای خالی آزمایشگاه ها و کارگاه های عملی مرتبط دانشگاه در صورت نیاز و ضرورت

۵-۳- پیگیری عقد موافقتنامه یا قرارداد از طریق دانشگاه با دستگاه، مؤسسه یا شرکت برخوردار از فضای کارگاهی و تجهیزات مورد نیاز اجرای برخی دوره ها و یا هماهنگی با اداره کل برای بهره برداری از ظرفیت های کارگاهی مراکز دولتی یا آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای آزاد تحت پوشش آن (در صورت علم برخورداری دانشگاه)

۵-۴- تأمین مواد مصرفی مورد نیاز برای اجراء دوره ها

۵-۵- اطلاع رسانی، ثبت نام و پذیرش دانشجویان و دانش آموزختگان متقاضی شرکت در دوره ها از طریق سامانه الکترونیکی مستقر در سایت دانشگاه

سامانه الکترونیکی مستقر در سایت دانشگاه

۵-۶- نظارت بر کمیت و کیفیت اجرایی دوره ها

۵-۷- ارزیابی کیفی اجرای دوره ها براساس نظرسنجی از شرکت کنندگان در دوره ها و تجزیه و تحلیل آنها در راستای بهبود مستمر

۵-۸- پیگیری برگزاری آزمون های پایان دوره براساس ضوابط و مقررات موضوعه از طریق اداره کل

۵-۹- پیگیری صدور و اعطای گواهینامه های مهارت آموزی به قبول شدگان در آزمونهای پایان دوره

۵-۱- رعایت ضوابط و مقررات دانشگاه در برگزاری دوره ها

 

۶- ایجاد بانک اطلاعات مهارت آموختگان مرکز جهت رهگیری اشتغال و بهره برداری در تنظیم گزارشهای مورد نیاز رهگیری اشتغال مهارت آموختگان به منظور ارزیابی میزان اثربخشی دوره ها و بهره برداری در تنظیم گزارشهای مورد نیاز

۷- برگزاری دوره ها و برنامه های مشاوره شغلی و هدایت آموزشی با استفاده از خبرگان و صاحبنظران مربوطه.

۸- برگزاری دوره های مشاوره برای تجاری سازی ایده های فناورانه و کارآفرینی و ایجاد شرکتهای دانش بنیان

۱۰- ارتباط مؤثر و مداوم با کارشناس معین مرکز در اداره کل به منظور دریافت مشاوره، حمایت ها و خدمات مورد نیاز.

۱۱- مدیریت درآمد، هزینه و حسابداری مرکز و تهیه و ارسال گزارش های مالی دوره ای (به ویژه سالیانه) برای دانشگاه و اداره کل

۱۲- ارتباط مؤثر و مستمر با صنایع، اتحادیه ها و انجمنهای صنفی بومی و غیربومی مرتبط با رشته های دانشگاهی (بازار کار) به منزله حلقه اتصال دانشگاه و بازار کار به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات و رفع نیازهای دو طرف

۱۳- همکاری با دانشگاه در طراحی و استقرار سامانه الکترونیکی نیازسنجی، اطلاع رسانی، ثبت نام، پذیرش، نظرسنجی، آزمون، مشاوره و رهگیری اشتغال مهارت آموختگان در سایت رسمی دانشگاه

۱۴- اطلاع رسانی و انجام اقدامات لازم و انگیزشی در راستای هدایت پایان نامه ها به سوی موضوعاتی چون شناسایی و آینده پژوهی مشاغل و بازار کار و یا موضوعاتی که از سوی اداره کل اعلام می شود.

۱۵. ارائه گزارش های مقطعی و دوره ای در ارتباط با عملکرد وظیفه ای مرکز به دانشگاه و اداره کل

تبصره۴: مدیریت مرکز در انجام وظایف خود می تواند در صورت موافقت دانشگاه، از کارکنان دانشگاه و یا دانشجویان علاقه مند در قالب کار دانشجویی استفاده نماید.

تبصره ۵: پذیرش پس از انجام مراحل ثبت نام توسط دانشجویان متقاضی، شامل بررسی شرایط آنان از حیث انطباق با استاندارد آموزشی دوره و نیز ظرفیت دوره بوده و مجوزی برای شرکت در دوره تلقی می شود.

تبصره۶: صدور شناسنامه برای کلیه دوره ها و پیگیری تکمیل آنها توسط مربیان دوره ها، الزامی است.

تبصره۷: در صورت تداخلی برخی وظایف مدیریت مرکز با وظایف سازمانی برخی واحدهای اجرایی دانشگاه، مسئولیت اجرای آن وظایف با واحدهای اجرایی مربوطه بوده و مدیریت مرکز تنها میتواند در ارتباط با اجرای آن وظایف، با واحدهای اجرایی موصوف همکاری نماید.

ایجاد سامانه الکترونیکی اشتغال مهارت آموختگان

ماده ۶: تعهدات پشتیبانان مرکز

الف) دانشگاه

۱- تخصیص فضای کلاسی و کارگاهی به انضمام تجهیزات و ادوات و ملزومات مورد نیاز اجرای دوره ها (در صورت برخورداری)

۲- تأمین فضای اداری و دفتری مرکز به همراه ملزومات مربوطه

۳- ایجاد سامانه الکترونیکی نیازسنجی، اطلاع رسانی، ثبت نام، پذیرش، نظرسنجی، آزمون، مشاوره و رهگیری اشتغال مهارت آموختگان در سایت رسمی دانشگاه.

۴- افتتاح یک حساب ویژه برای دریافت و پرداخت مرکز

۵- شناسایی، و حذب مدیرمرکز با تأیید اداره کل و یا انتصاب یکی از کارکنان واجد الشرایط به عنوان مدیر مرکز

۶- همکاری در انجام وظایف مدیر مرکز (در صورت لزوم و درخواست مدیر مرکز)

۷- همکاری با مدیر مرکز در ارتباط با تنظیم و عقد موافقتنامه ها و قراردادهای مربوط به تامین ظرفیت های کارگاهی و مربیان مورد نیاز اجرای دوره ها بر اساس پیشنهاد مدیر مرکز.

۸- تهیه و نصب تابلوهای مرکز

۹- بررسی پیشنهادهای مدیر مرکز در خصوص میزان شهریه دوره ها و پرداخت هزینه های جاری مرکز و در صورت تأیید، اجرای آنها.

۱۰- نظارت کامل و مستمر بر فعالیتها و انجام وظایف مدیر مرکز

۱۱- ایجاد و برقراری زیرساخت های لازم برای مرکز (از قبیل اینترنت، تلفن و...)  پشتیبانی مناسب از فعالیتهای آن

۱۲- به عهده داشتن مسئولیت کلان حفاظت و اداره مرکز.

۱۳- تأمین حداقل درصد از هزینه های جاری مرکز

ب) اداره کل

۱- صدور مجوز ایجاد مرکز با اعتبار سه ساله بر اساس فرمت‌های مربوطه

۲- تعیین و معرفی یکی از کارشناسان خبره اداره کل یا مراکز تحت پوشش، به عنوان کارشناس معین مرکز

۳- همکاری با مدیر مرکز در شناسایی مشاغل و شایستگی های مرتبط با هر یک از رشته های در حال تدریس در دانشگاه و نیز شایستگی های حرفه ای مورد نیاز بازار کار و مورد علاقه دانشجویان

۴- تدوین استانداردهای آموزش شغل و شایستگی مورد نیاز مرکز و اخذ کد شناسه برای هر یک از آنها

۵- طراحی و برگزاری دوره های آموزشی و توانمندسازی مدیران مراکز SCD

۶- همکاری با مدیر مرکز در شناسایی و تأمین مربیان و متخصصان مورد نیاز برای اجرای دوره ها و خدمات مشاوره‌ای

۷- بررسی صلاحیت‌های فنی و تخصصی مربیان معرفی شده از سوی مرکز و صدور تاییدیه یا کارت مربیگری برای ایشان

۸- معرفی آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد واجد شرایط دارای رتبه در طرح اعتبارسنجی به مدیریت مرکز برای اعمال همکاری های لازم در صورت نیاز مرکز

۹- اعمال هماهنگی های لازم برای بهره برداری از کارگاههای آموزشی مراکز دولتی و یا آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد تحت پوشش، در راستای اجرای دوره های آموزشی مراکز در صورت نیاز.

۱۰- برگزاری آزمون‌های پایان دوره بر اساس تقویم آزمون.

۱۱- صدور گواهینامههای مهارت برای قبول شدگان در آزمون های پایان دوره

۱۲- در اختیار قرار دادن دسترسی پورتال جامع سازمان به مدیر مرکز

۱۳- تامین حداقل ۲۰ درصد از هزینه های جاری مرکز

۱۴- دریافت گزارش های دوره ای (به ویژه سالیانه) از مدیریت مرکز در ارتباط با عملکرد مالی و وظیفه ای مرکز.

۱۵- نظارت بر کلیه فعالیت ها و فرایندهای اجرایی مرکز

تبصره۱: اداره کل در راستای اجرای وظیفه نظارتی خود بر مرکز، مکلف است در صورت مشاهده هر گونه تخلف یا تخطی از ضوابط و مقررات، مراتب را به صورت تذکر رسمی به مرکز و دانشگاه اعلام نماید. در صورت عدم توجه و استمرار تخلف، اداره کل موظف است با اعلام اخطار قبلی، نسبت به لغو مجوز مرکز و قطع همکاری و ابلاغ مراتب آن، به دانشگاه اقدام نماید.

تبصره ۲: دانشگاه و اداره کل می توانند به منظور جبران سهم ۲۰ درصدی خود از هزینه های جاری مرکز، نسبت به تامین و اعزام مربیان با مشاوران مورد نیاز مرکز بر پایه معادل ریالی سهم خود و تعرفه های متداول در پرداخت حق الزحمه مربیان و مشاوران، اقدام نمایند. تعیین میزان ریالی این سهم و هزینه های جبرانی معادل آن و  نیز تعرفه های متداول در پرداخت حق الزحمه مربیان و مشاوران، از طریق بررسی گزارش های مالی مرکز، دانشگاه و اداره کل در کمیته کارشناسی مشترکی که به همین منظور توسط مدیر مرکز و با حضور نمایندگان اداره کل و دانشگاه تشکیل می‌شود، قابل احصاء می باشد.

ماده۷: فرآیندهای مالی مرکز

از آنجا که رویکرد اصلی کلیه دستگاه‌های دولتی از جمله سازمان و دانشگاهها، ارائه خدمات به مخاطبین خودبه شکلی کاملا رایگان می باشد، اولویت نخست این دستورالعمل نیز، تامین منابع مورد نیاز از طرقی غیر از دریافت شهریه و ارائه خدمات به دانشجویان به صورت کاملا رایگان است و لیکن در راستای حذف و یا به حداقل رساندن موانع اجرایی فعالیت مرکز و تسهیل در دستیابی به اهداف و برنامه های آن، در این دستورالعمل، برای شرایطی که پشتیبانان مرکز با محدودیت منابع برای تامین هزینه های جاری مرکز موجه اند، حدود و تغوری به شرح زیر پیش بینی شده است که با توافق پشتیبانان مرکز قابل اجراء خواهد بود:

الف- سرفصل  درآمدهای مرکز

۱- شهریه های دریافتی از دانشجویان (به میزان حداکثر ۶۰ درصد هزینه های جاری مرکز)

۲- اعتبارات تخصیصی از سوی دانشگاه (به میزان حداقل ۲۰ درصد هزینه های جاری مرکز)

۳- اعتبارات تخصیصی از سوی اداره کل (به میزان حداقل ۲۰ درصد هزینه های جاری مرکز)

۴- کمک های مالی اهدایی به مرکز

۵- منابع اعتباری تخصیصی به اجرای کارآموزی و کارورزی از سوی بخش های مختلف اقتصادی

تبصره۱- کلیه درآمدهای مرکز به حساب اختصاصی مرکز که توسط دانشگاه گشایش می یابد، واریز می‌شود.

تبصره۲- هرگونه درآمد مازاد بر هزینه های جاری مرکز، با نظر دانشگاه، الزاما می بایست در راستای توسعه فعالیت های مرکز هزینه شود و صرف آن در غیر آن به هیچ وجه، مجاز نمی باشد.

ب- سرفصل هزینه های جاری مرکز

۱- حق الزحمه اساتید، مربیان و خبرگان بازار کار همکار در اجرای آموزش ها

۲- تهیه مواد مصرفی کارگاهی و دفتری

۳- حق الزحمه مدیر مرکز

۴- حق الزحمه مشاوران

۵- حق الزحمه کار دانشجویی

۶- هزینه های مورد نیاز شناسایی مشاغل

۷- هزینه های اجاره و تامین کارگاههای آموزشی مورد نیاز از بخش غیردولتی

تبصره ۳: کلیه هزینه های مرکز در لیل یکی از سرفصل های فوق، به پیشنهاد مدیر مرکز و تایید دانشگاه، توسط دانشگاه و از حساب اختصاصی مرکز قابل پرداخت خواهد بود.

تبصره ۴: مدیریت درآمد، هزینه و حسابداری مرکز و تهیه و ارسال گزارش های مالی دوره ای (به ویژه سالیانه) مرکز برای دانشگاه و اداره کل، به عهده مدیر مرکز می باشد.

تبصره۵: محاسبه شهریه دوره ها پس از تامین اعتبارات بخش دولتی (سهم دانشگاه و اداره کل) و یا خیرین، بر پایه حداکثر ۶۰ درصد هزینه های جاری مرکز به شرح موارد فوق می باشد.

تبصره۶: شهریه هر یک از دوره های آموزشی مرکز نمی بایست از ۵۰ درصد شهریه مصوب دوره های آموزشی مشابه در آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد بیشتر شود.

انتهای پیام/

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید